Hur ska det ga till pa ett stuteri?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lovelylace
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur ska det ga till pa ett stuteri?

Nej, det är ingen egen teori. Det är bland annat erfarenhet från en av våra ledande seminveterinärer, och där spelar flera saker in, även s.k. problemston.

Spermierna fungerar säkert till viss mån, men det finns ingen hingst som orkar med det någon längre period. Det är oftast svårt att hålla hingstarna i hull som det är under betäckningssäsongen.

Spermierna fungerar säkert till viss mån, men det finns ingen hingst som orkar med det någon längre period. Det är oftast svårt att hålla hingstarna i hull som det är under betäckningssäsongen.

Som hingsthållare är jag väl medveten om detta. Däremot har detta beteende iakttagits på vilda hästar.

Som hingsthållare är jag väl medveten om detta. Däremot har detta beteende iakttagits på vilda hästar.

Fast då måste man ju också ta med i beräkningen hur många ston som den vilda hingsten har och om de brunstar samtidigt.

Nej, det är ingen egen teori. Det är bland annat erfarenhet från en av våra ledande seminveterinärer, och där spelar flera saker in, även s.k. problemston.

Fast varje år räknas dräktighetsprocent per brunst ut, och skillnaderna är marginella.

Så att påstå att naturlig betäckning "absolut är att föredra" är väl att ta i, och osäkra läsare kan tro att det är sant...

Ja, men sen måste man ta i beaktning alla orsaker till utebliven dräktighet osv. Det är ett stort ämne, vi behöver inte förstöra tråden med detta.

Fast då måste man ju också ta med i beräkningen hur många ston som den vilda hingsten har och om de brunstar samtidigt.
Naturligtvis - finns inga brunstiga ston finns heller inga ston att betäcka...
Jag hänvisar bara till vad jag har läst, men det tycks inte vara välkommet med olika erfarenheter.

Jag har även personlig erfarenhet av fribetäckande hingst och har hingsten flera ston, då betäcker de också mer än tre-fyra gånger per dygn.

tack sa hemskt mycket for alla svar, :D

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 621
Senast: iNHALE
·
Avel Då jag tycker att ämnet är väldigt intressant och inte hittade ngn sån tråd så tänkte jag att vi som är intresserade av och/eller...
2
Svar
29
· Visningar
4 094
Senast: LFreddy
·
Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 917
Senast: token
·
Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 362
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka