Hur sitta kvar på bockande häst?

D

Dwight

Min unghäst har kommit :devil: på att jag åker av när han bockar. Nu måste jag helt enkelt börja sitta kvar så han slutar med dumheterna:eek: .
Tips emottages tacksamt!

Sv: Hur sitta kvar på bockande häst?

Långa läder och håll dig i hornet...

Ja sådana kan ju vara jobbiga :angel:
Mitt tips är att på alla sätt o viss hindrar honom från att börja bocka! Dvs om han gör det vid stillastående eller i skritt, att helt enkelt dra upp huvudet på honom!! Rätt upp i luften om det skulle behövas, då sitter du kanske med händerna vid öronen men det kan inte hjälpas i en sådan situation - det viktigaste är att du inte åker av och skadar dig!! Snart kommer han lära sig att det inte funkar att bocka då, och kommer troligtvis ge sig redan när han känner bettet trycka mot gommen! Detta funkar även i trav men var då lite försiktigare om du inte är så van. I galopp är det inte att rekommendera (om du inte har full koll o hästen fattar vad det handlar om), då tar jag hellre all kraft i en tygel och vinklar huvudet in mot din fot - (detta funkar även med skenande hästar) men ta det försiktigt i början så han inte snurrar till för snabbt o du åker ur sadeln för den sakens skull, och att du är på en plats med utrymme.
Summan av kardemumman är att han inte ska få ner huvudet mellan benen - metoderna kan låta drastiska - men det kan även konsekvensen bli om du åker av en gång för mycket!!! Och om du lär dig känna igen de tidiga tecknena på att han ska sätta igång och hindrar honom redan då, behöver du inte ta i så mycket heller.

//ps: misstänker att du kanske rider i engelsk sadel (?), i så fall kan jag rekommendera att du skaffar dig en westernsadel där du sitter stadigare och han får svårare att få av dig :p

Några kompisar till mig hade det problemet med en häst för många år sedan, den blev fullkomligt omöjlig till slut.

När ingen längre ville rida tog de, i mild desperation, hjälp av "Anton" - Anton vågade där ingen annan vågade, och framför allt SATT HAN KVAR när ingen annan satt kvar.

Att Anton inte var mer rädd om livet berodde nog först och främst på att han inte hade något sådant att vara rädd om... Anton bestod nämligen av en overall fylld av sand (ja, det gäller ju att knyta till ärm- och benöppningar och även kragen ordentligt förstås)! Han blev lagom tung, och satt som berget när han blivit fastknuten ordentligt i sadeln. Givetvis blev det inga uteritter utan enbart longering/sitsträning för Anton, men hästen insåg snart att krumbukterna inte längre fick något resultat i form av ofrivilliga avsittningar för ryttaren, och att de dessutom var ganska tröttande, och slutade tvärt med ofoget.

Din häst är kanske smartare (d.v.s skiljer mellan dig och en sandfylld overall...) och det här är kanske en åtgärd man främst ska ta till om ingenting annat funkar, men på den hästen hade det i alla fall avsedd verkan. Man ska nog kanske vara lite försiktig när man vänjer hästen vid denna ovanliga ryttare dock, så att den inte blir rädd istället. Det är nog en bra idé att binda fast "armarna" vid "kroppen" till exempel, så att de inte flaxar för mycket, och sen ska man nog leda omkring ekipaget en stund så att hästen får lära känna sin ryttare innan man börjar longera....

Detta med docka gjorde Monty Roberts på problemhästar.
och sen använde han sig även av blinkers för då var hästentvungen att konsentrera sig mer.
Mitt tips är även en halsring från martingallen.
Sparka på honom framåt ordentligt oxå så du får upp huvudet. Men en del hästar är duktiga på att bocka i snabbare tempo.tänk på att luta dig mkt mkt bakåt och ha långa stigbyglar och rid inte lätt utan sitt ner och håll om honom ordentligt och driv hela tiden och hitta på saker som att volter, 8er. halt trava öka minska helatiden så han måste koncentrera sig.aktivera honom. de behöver inte kännas som du sitter så snyggt och han går bra men bara du visar honom vem som bestämmer. Rundvolt är mkt bra då slipper du alla hörn som dom kan vända och nita i. de går bara runtrunt.
De är sååå kul att rida in unghästar! änu roligare är de när de går så lätt. Lycka till.;)

Gör det obehagligt för honom att bocka, det är både svårt och obehagligt att bocka med huvudet kraftigt böjt åt sidan.
Se till att ha ett bett som inte på nåt sätt kan åka in i munnen, gärna fullcheck eller med gummiplattor, så fort hästen tar första bock språnget tar du tag i en tygel och drar åt dig, så att hästen böjer huvudet mot din skänkel.. så fort han slutar rider du fram och fortsätter där du var innan bockandet började!:)
När du bara använder en tygel får du en helt annan styrka än om du försöker få upp huvudet med hjälp av båda tyglarna..
Detta har funkat jättebra på medryttarhästen som var en riktig bockare i sin ungdom..:D

Hehe, kan tala om att man kan åka av i en bra westernsadel oxå.:cool: .. Jag som alltid sagt att det är näst intill omöjligt tidigare. Har redan börjat få äta på de orden. Känner att jag blivit för gammal för att vara så där orädd som man var när man var yngre. ¨Men konstigt nog satt man kvar då...
Tänkte i alla fall begränsa området till en rundcorral igen och göra om lite övningar i den först innan nästa resa till ridhuset. Hoppas verkligen att jag kan odla lite kardborre i röven till nästa uppsittning. Ska prova en rem under sadelhornet för o hålla tag i när han sätter igång nästa bocktur.
Håll tummarna och tipsa gärna på. Historien kanske inte är slut ännu.:smirk:
Tack.

Hola,

Mitt bästa tips är ett bocksnöre! Inverkar inte på hästen vid normalt arbete men sätter effektivt P för bockningar, i synnerhet om de kommer plötsligt och man inte hinner med. (står om det i unghästtråden på westerngnägg)
Därtill ett litet "safetyhandle", dvs ett rep eller rem ganska tajt runt gullet. Funkar kanon att hålla sig i om man misstänker att det kommer att bli ett par serier.

Ta det försiktigt!

mvh Eva

Har ingen erfarenhet av unghästy bockningar men på äldre ;)
Har en herre som tycker att det är lite för kul i galoppen i skogen OFTA ! :devil:
Men jag tycker det är lättare att sitta kvar om man har en engelsk sadel (hopp/allround) och ha korta läder (typ hopp) och bara stå upp och vänta ut till slut slutar de...
Men vet m¨ånga andra som tycker bättre om westernsadel och långa läder så jag vet inte om jag själv är konstig. :eek:

Som de flesta andra säger så DRIV och få hästen i arbete... Ha inga sporrar och "banka fram " ...:smirk:
Om det blir allt för jobbigt kan man ju låta någon "bockningexpert" låna hästen några veckor. Finns ju en väldigt bra "westernbocksittare" som de flesta nog känner till..

Mitt tips är att hålla i en hand i knoppen, andra i tyglarna och sen bara driva, rid hästen framåt..
Felet man ofta gör är att man tar i tylarna, alltså får hästen ihop huvudet ännu mer och får då större kraft till sina inte så populära bocksprång.. =) hoppas att ni får bukt på problemet!:smirk:

Felet man ofta gör är att man tar i tylarna, alltså får hästen ihop huvudet ännu mer och får då större kraft till sina inte så populära bocksprång.. =) :smirk:

fel fel fel!
du vet nog inte hur hästen gör när den bockar!
för att hästen ska kunna bocka måste den köra ner huvudet mellan frambenen, det är därför man måste dra upp huvudet!

Min unghäst har kommit :devil: på att jag åker av när han bockar. Nu måste jag helt enkelt börja sitta kvar så han slutar med dumheterna:eek: .
Tips emottages tacksamt!

Du behöver inte nödvändigtvis inte länga lädren om du inte vill men du kan sitta djupare då.

- Dra upp huvudet på pållen
- Räta upp dig
- DRIV! Gå gärna in på den volt och låt den JOBBA!

Mitt tips är att hålla i en hand i knoppen, andra i tyglarna och sen bara driva, rid hästen framåt..
Felet man ofta gör är att man tar i tylarna, alltså får hästen ihop huvudet ännu mer och får då större kraft till sina inte så populära bocksprång.. =) hoppas att ni får bukt på problemet!:smirk:

Howdy Ike again
This är ett vanligt inte stort problem ,alla tip jag har läst här är bra tip. men I do.
In westernsadel rulla försiktigt höger spur på hästens övre del av framben, venster spur så långt bak och högt du kan.hästen will gå In i venster "spin"och kan inte "bock" med detta är också lätt att stay in the sadel, du vet då vad hästen will göra, gå i venster spin, när du har gjort detta 2-3 gånger har hästen lärt att inte göra bock. (Mycket gammalt sätt med Mustang stalions). när häst försöker bock in trots eller canters en gång och du gör detta kommer den aldrig mer försöka, you're safe.
Don't hurt hästen bara visa hästen vad händer när den bock utan du vill det. Du kan aldrig Straffa häst blir altid bara värre och häst inte trust dej mer.
Classic sadel vill jag inte säja, har inte erfarenhet av er europeisk ride.
Regards Ike

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 678
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 520
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 163
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
483
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025