Hur seriöst verkar detta?

J

Jozephin

Jag är ingen expert på det här med kattuppfödning.
Men, jag har börjat leta efter en ny katt eftersom lille Sixten, min tilltänkta katt, dog.

Idag så läste jag en anonns om raskattungar i tidningen.
Så jag ringde.
Uppfödaren kallade sig seriös uppfödare så tyckte det lät väldigt bra till en början. Hon verkade väldigt mån om att sina katter kom till rätt person och frågade därför mig om vad katten skulle få för förutsättningar.

Jag berättade att jag bor i ett katt-tätt område och på andra våningen i en etta och att katten därför skulle vara en innekatt.
Då säger tjejen: Jaha när då kan jag inte sälja katt till dig för jag tycker inte det är bra att mina katter skall vara innekatter. Deras föräldrar är mycket livliga (vilket jag förståss vet att dom flesta katter är) och dom springer ute i skogen hela dagarna.
Okej tänkte jag, då kanske det inte var just hennes katt jag sökte.

Men så kom samtalet till en nivå där jag började tvivla på hur seriös hon egentligen faktiskt var.
Hon berättade nämligen att hennes raskattungar, som hon kallade dom, blev till i skogen utan hennes uppsikt. Alltså med vilken annan hane som helst.
Då undrar jag verkligen, är det att klassa som en seriös uppfödare om denne låter sin katt para sig med vilt främmande katter hur som helst?

Brukar inte "seriösa" uppfödare föredra att katterna dom säljer får vara innekatter? Och varför, om man anser sig seriös, har man ingen kontroll över sin renrasiga katts förökning?

Honan var nämligen av en ganska "fin" (enligt henne själv, jag vet inte eftersom jag inte kan något om kattavel) ras. Hur kan man då låta denne "fina" raskatt springa och föröka sig med varenda bonkattshane i "skogen"? Jag tycker om bondkatter så inte för den sakens skull men om jag hade haft en renrasig hona så hade jag nog inte låtit det gå till såhär...(?)

Anledningen till att jag frågar är för att jag vill lära mig mer om det.. inget annat.

Sooo, reflections?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur seriöst verkar detta?

Det låter helt snett. Alla uppfödare (oavsett förbund) är skyldiga att hålla koll på honan, bara para med rätt hane, bara para rasrent och med katter som följer rasens hälsoprogram osv.
Leta du vidare tills någon delar dina åsikter om katthållning... De flesta, men långtifrån alla uppfödare säljer helst som innekatt.

Inte seriös på en fläck. En seriös uppfödare har koll på sina avelsdjur så att de inte springer lösa och parar sig hej vilt med vilka katter som helst.

Man kan inte påstå sig vara seriös om man inte har som mål att föda upp friska katter. En del i att föda upp friska katter är att ha stenhård koll på de katter man använder i sitt avelsprogram. Även till synes friska katter kan bära på sjukdomsanlag.

Okej ja jag misstänkte precis det som ni skriver.
Jag är ju inte ute efter en raskatt egentligen eftersom min ekonomi inte tillåter det men vet inte om jag skulle vilja köpa en katt över huvudtaget av en sån "uppfödare".

Tycker det verkar väldigt konstigt om man låter sin fina dyra raskatt springa runt i skogen och föröka sig hur som helst med vilken hane som helst. Klingar inte riktigt rätt i mina öron. :smirk: :crazy:

Tack för era bra svar. :)

Troligen är det ingen riktig raskattuppfödare utan en som inte raggar sina katter. Det finns många som använder raskatter i avel utan att regga ungarna, då är man inte riktig raskattuppfödare, dvs med i SVERAK eller IDP. Eller var hon det? I så fall ska hon anmälas, för då bryter hon mot diverse regler.

Nej det sa hon ingenting om.

Vad jag inte förstår är att om man nu har en så fin katt som hon påstod... varför låter man då denne katt springa och para sig med andra raser hur osm helt, i detta fallet lösspringande bondkatter.

Jag älskar bodkatter, katter över huvudtaget, emn hade jag haft en fin raskatt tror jag absolut inte att jag skulle låta denne springa lös hur som helst. Av många olika skäl.

Rent genetiskt är det säkert sundare än att para inom den begränsade population som våra kattraser utgör :devil:
Men att sen påstå att man håller på med raskatter är ju ganska otroligt.
PL

Senast ändrad:

Ja inte vet jag men nu var det ju inte den genetiska delen jag frågade om utan faktiskt om det verkligen är seriöst om en "uppfödare" beter sig på det viset eller hur man skall säga.

Nja, det vet jag inte om jag håller med om. Majoriteten av de raser vi har är friska. Katten som art är inte lika "sönderavlad" som hunden är och jag hoppas att det kommer förbli så.

Huskatter kan precis som raskatter bära på sjukdomsanlag, ingen individ är genetiskt perfekt. Hos raskatter har man dock möjlighet att spåra anlagen och undvika att avla vidare på sjukdomar och defekter. Parar man huskatter är allt man kan göra att hålla tummarna för att det ska vara två genetiskt kompatilbla individer.

Sedan ska vi även vara på det klara att inom raskattaveln parar man olika raser med varandra för att bredda avelsbaser. Det råder inte samma "renhetshysteri" som finns (eller iaf som har funnits) inom "hundvärlden".

Den genetiska basen här i landet är ändå väldigt lite hos alla raser.
De flesta genetiker är överens om att en fri avel i en tillräcklig population är det sundaste.
Att rashundar skulle vara mer sönderavlade än raskatter tror jag inte riktigt på.
PL

Senast ändrad:

Fri avel är väl optimalt om det naturliga urvalet råder, visst men så är inte fallet med sällskapsdjur. Vi människor har vissa önskningar (krav om man så vill) på de djur vi ska leva med, det kan handla om temperament men givetvis även hälsa och mer "ytliga" saker som utseende. En del vill inte ha en långhårig katt för man vill inte pyssla med pälsen, vissa vill ha katter som fäller lite osv. Fri avel innebär att man inte har någon som helst möjlighet att styra över sådant. Egenskaper som gynnas av det naturliga urvalet är inte alltid sådana som är önskvärda ur sällskapssynvinkel.

Alla kattraser har INTE smal avelsbas. Många har det (men inom de raserna är det inte heller särskilt ovanligt att man korsar in andra raser), men inte alla. Sedan importerar även i kattuppfödare avelskatter från andra länder.

Katter har man avlat selektivt på betydligt kortare tid än vad man har när det gäller hundar. Man har helt enkelt haft mer tid på sig att experimentera med hundraser, på gott och ont. Katten har väldigt länge (och det sker fortfarande i stor omfattning) skött sin avel på egen hand, genom fri avel vilket enligt ditt eget resonemang borde innebära friskare djur. Många av dagens kattraser är så pass unga att eventuella misstag uppfödare gjort inte har hunnit visa sig än. Kanske är raskatterna om 50-60 år körda i botten, men idag finns få "rasspecifika" sjukdomar (och de flesta sådana sjukdomar finns det bra tester för som används av uppfödare) och inte heller särskilt många andra ärftliga sjukdomar.

"De flesta genetiker är överens om att en fri avel i en tillräcklig population är det sundaste."

Helt riktigt, men det tvistas mycket om vad en tillräcklig population är ;)

Hur många avelsgodkända individer finns det i den största kattrasen?
Nej jag tycker inte att man behöver skippa all rasavel o släppa ut för fri parnig. Däremit vill jag säga att kontrollerad avel med "genetiskt kompatibla" individer (det där var väl ändå att ta i, oftast vet man inget om den saken) nödvändigtvis är bättre.
PL

Det beror väl på vad man menar med avelsgodkänd. Det är bara katter med kontrollstamtavla som behöver avelsgodkännande och gissningsvis finns inte särskilt många perserkatter med kontrollstamtavla eftersom det är en av de äldsta raserna.

OK en gång till, hur många finns det som kan användas i avel o ge registrerad avkomma. Alt hur många registreras per år?
PL

Inom SVERAK registrerades år 2004 1954 st katter i kat. I. 1467 st perser och 489 st exotic (dessa raser korsas). Hur många av dem som blivit belagda med avelsförbud har jag ingen statistik på, men eftersom SVERAK-uppfödare inte kan belägga katter med avelsförbud utan veterinärintyg på sjukdom/defekt misstänker jag att en väldigt liten del är belagd med avelsförbud.

Tagit en kik på katthem?
Eller omplaceringskatter hos uppfödare? De är oftast billigare eftersom de är äldre.
Kolla SVERAK, eller olika rasringar.

Tycker inte på nåt vis att man ska stödja den uppfödaren, vilket man gör om man köper en katt därifrån.

Ja nej alltså jag bestämde med en gång att inte lägga en ynka krona på den uppfödaren.

Ja jag har faktiskt gått i dom banorna och också kollat efter katter på katthemmen runt oomkring här men inte fallit pladask vilket jag lova mig själv att göra innan jag köper en katt.
Jag är egentligen inte ute efter en renrasig katt så...
Vill ha en kattunge, :p , annars hade jag gärna tagit en omplaceringkatt.

Skall faktiskt iväg ikväll och titta på två små flickor, skogis/bondkatt. Jättesööööta! Får väll se om resten stämmer bra överens med vad jag söker med.

:banana:

Liknande trådar

Övr. Katt Det finns så många oändligt vackra kattraser och fick jag som jag ville så skulle jag ha en av varje, iaf 3! :d:D Och en av de raserna...
Svar
6
· Visningar
6 016
Övr. Hund Detta tycker jag är så oerhört pinsamt, men jag behöver verkligen lätta mitt hjärta nu och hoppas att ni inte blir allt för förnärmade...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 655
Senast: Belethien
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 788
Senast: Elina8
·
M
Övr. Hund att inte skapa den här tråden, men nu måste jag få skriva av mig. Har som ni vet fått en cockerspanielhane av mina föräldrar. Jag är...
Svar
15
· Visningar
1 776
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama