hur seriösa är hundorganisationer???

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare mrjim
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 631
M

mrjim

Jag har fått en helt ny syn på de sk hundorganisationer som omplacerar hundar.
fick för ett och ett halvt år sedan min schäfer (aisha) stulen och hos polisen har inget hänt "suck".
Så gissa min häpnad när jag för ett par dagar sedan slog på min shäfers namn och får upp hundis och omplacerade hundar, där finns en hund med samma ras och samma utseende skickar då ett mail och frågar om de verkligen kollar upp de hundar de får in, förklarar att en av deras omplacerade hundar ser precis ut som min försvunna tik född 06.
får innom 15 min svar att de "alltid" kollar upp köpeavtal osv, dock nekar de inte till att det skulle vara min hund, vilket jag tyckte verkade konstigt så jag skickade ytterligare information om hunden inkl chipp nr, Men får då inget mera svar vilket gjorde mig väldigt förvirrad, för om man har en hund och någon kommer och påstår att hunden är deras så nekar man väl och förklarar varför den inte kan vara det ?
ringde då på morgonen efter till jordbruksverket och frågade om något ägarbyte gjorts och fick till svar att ett ägarbyte hade gått igenom och att det är den här "seriösa" idiella organisationen HUNDIS som gjort ägar bytet till den som köpt hunden från dom?
Hur kan detta gå till hur kan de få byta ägare utan min namnteckning eller personnr vilket ju i vanliga fall krävs!
Hur kan de ta emot en hund utan att kolla upp om den som lämnar in hunden äger hunden inte svårt bara att kolla med jordbruksverket vem som står som ägare och hur kan de ha missat att denna hund var anmäld som stulen jag har saknat min hund i över ett och ett halvt år nu och detta är inte kul. har helt tappat förtroendet för dessa organisationer detta är ju HÄLERI :confused:

Sv: hur seriösa är hundorganisationer???

Det är ju grymt enkelt att skriva ett fejkat köpekontrakt, så det är knappast deras fel om de blivit lurade på så vis, för jag kan inte tycka att de har någon skyldighet att ringa säljaren och dubbelkolla att denne verkligen sålt hunden till den som kommer med hunden till dem om denne visar upp ett för öga korrekt kontrakt.

Jordbruksverkets ägarregister gäller märkligt nog inte som bevis på att man är ägare. Det står till och med på lappen man får.
De har ingen kontroll på vem som skickar in lappen om ägarbyte.

ganska läskigt det här pga att då kan man ju stjäla hundar kors och tvärs och registrera på någon annan dock är detta häleri i vilket fall enligt polisen det finns inte längre något som heter i god tro tack och lov kanske tvingar det folk att kolla upp saker /djur de köper lite noggrannare hur hade ni själva kännt om det var era djur detta gällde?

Jag förstår att du är upprörd, men jag föklarar bara hurJbverkets ägarregistering fungerar.
Jag tycker det är tämligen bizzart att registret som är till för att registera ägare till rätt hund inte kan gällas som bevis på att man äger hunden, det känns så inkonsekvent.

Är din hund reggad i skk?

Det är ju jättesvårt för någon att kontrollera vem som verkligen äger en hund, är det en blandras kan man ju helt enkelt säga att man haft den som valp - hur ska man kunna bevisa det?
Föreningen bör ju dock ha namn och personnummer på den som lämnat hunden till dem, det kanske kan vara på plats med en polisanmälan om stöld?

ja det är en renrasig schäfer dock ej regg i skk då föräldrarna ej har stam jag köpte när hon var 8 veckor vacc och chippade henne själv har registrerat henne på jordbruksverket och har köpepappren från uppfödaren.
menade inte att klanka ner på någon men detta är väldigt frusterande. polisanmälan är gjord detta skall enligt polis vara både urkundsförfalskning,stöld och häleri vilket faktiskt ger fängelse hoppas bara att detta går fort för hundens skull.

Häleri tror jag knappast du kommer någonstans med, hunden betingar knappast något större värde som skulle förutsätta att man granskade en säljare speciellt nogrannt inte mer än om man skulle köpa en soffa för ett par tusen på blocket.

Vad skulle vara föremål för urkundsförfalskning? Har de kopierat din namnteckning eller vaddå?

Stöld är det som möjligen skulle funka på den som sålt hunden till föreningen, men det blir troligen svårt att bevisa tyvärr.

de grejor de gjort sig skyldiga till är polisens uttalande inte mina, apropå värde så har jeg en bekant som köpte en begagnad kamera av en kille trodde det var helt lagligt visade sig dock att kameran var stulen enligt domare fanns inget som längre hette köpt i god tro utan hon fick 7 mån fängelse. och hur skulle hon kunnat veta att kameran var stulen den var allt annat än ny.?
denna stöld är med uppsåt då vi dessutom vet vem som tagit hunden från början.

Häleri tror jag knappast du kommer någonstans med, hunden betingar knappast något större värde som skulle förutsätta att man granskade en säljare speciellt nogrannt inte mer än om man skulle köpa en soffa för ett par tusen på blocket.

Vad skulle vara föremål för urkundsförfalskning? Har de kopierat din namnteckning eller vaddå?

Stöld är det som möjligen skulle funka på den som sålt hunden till föreningen, men det blir troligen svårt att bevisa tyvärr.

eftersom personen som lämnade hunden påstås ha haft med sig köpepapper och jag inte skrivit något så tecknas detta som urkundsförfalskning.
föreningen måste skriva papper med den som lämnar hunden så nog lär det finnas något om vem som lämnat hunden.
Dessutom vet vi vem som stulit hunden, visste bara inte vart hon gjort av den.

Urkundsförfalskning är det ju bara om de förfalskat din underskrift och det är ju inte säkert att de gjort.

Ska du få tillbaka din hund nu?
Hur underbart vore inte det, att äntligen få tillbaka den vän man saknat under så lång tid! Håller tummarna och hoppas att hunden mår bra vart den än hamnar!

Ska du få tillbaka din hund nu?
Hur underbart vore inte det, att äntligen få tillbaka den vän man saknat under så lång tid! Håller tummarna och hoppas att hunden mår bra vart den än hamnar!

tack det känns jätte bra att efter 1,5 år äntligen veta vart hon befinner sig, om han har det bra där hon finns kanske jag kan överväga om hon får stanna är ju inte bra att hundar blir vandringspokaler dock kommer jag att kräva ersättning på något vis hoppas bara att allt löser sig och att min lilla ögonsten har det bra.

Vilken fruktansvärd historia!! Herregud, jag är helt chockad. :( Hoppas verkligen det löser sig och att den som tog hunden från första början åker dit. Och att hunden får det bra. Jag hade gått sönder om nån av mina försvunnit så.

Tyvärr är dina chanser att återfå hunden rätt så mikroskopiska, så det är inte så enkelt att du kan "välja" om hon får stanna kvar där hon är eller inte.

de grejor de gjort sig skyldiga till är polisens uttalande inte mina, apropå värde så har jeg en bekant som köpte en begagnad kamera av en kille trodde det var helt lagligt visade sig dock att kameran var stulen enligt domare fanns inget som längre hette köpt i god tro utan hon fick 7 mån fängelse. och hur skulle hon kunnat veta att kameran var stulen den var allt annat än ny.?

Poliser har inte alltid så bra koll på lagar och sådant.;)
Jag är glad att du hittade din hund och hoppas att de som stal den från början åker dit.

De dr säger tyvärr inte mycket utan mer info. Det är korrekt att man kraftigt skärpt till det där med godtrosförvärv. Dock inte till den grad att man får 7 månaders fängelse om man köper en kamera för ett marknadsmässigt pris och där det finns dokumentation (kvitto) på kameran. (T ex köper en kamera värd 15 000 kr för 14 000 kr, med originalkvitto och via en säljare på blocket)

Om man däremot köper en kamera värd 15 000 kr för 1500 spänn, utan kvitto, av en kamrat som 'plötsligt' blivit med kamera sådär hux flux så är det en HELT annan sak rent juridiskt.

Och icke att förglömma: Det är upp till åklagare att avgöra om åtal väcks. Bara för att polisen säger en sak är det inte hugget i sten sas..

Jösses vilken trist historia!
Stackars dig!

Kanske en liten tröst i bedrövelsen ändå, att du vet var hunden är. Eller vet du det? Lämnade organisationen ut uppgifter om den nya ägaren?
Åtminstone borde de väl, med lite goodwill, kunna ge nya ägaren dina uppgifter och be dem kontakta dig..

Om du är helt säker på att det är din hund, skulle jag önska att du skriver ner din historia och skickar ut till alla som sysslar med omplacering. Så kanske de lär sig att kolla upp ordentligt vem som står som registrerad ägare till hundar de tar in.
Den organisation där jag själv varit verksam i många år har alltid, när hundar kommer med stamtavla, kontaktat uppfödaren för att informera om att vi har den aktuella hunden. Vilket oftast är mycket uppskattat.
T ex i detta fall hade uppfödare antagligen känt till att hunden var eftersökt.
Men jag vet andra organisationer som tycker det är onödigt jobb, eller integritetskränkande (hur det nu kan vara det).

Hoppas i alla fall att du på ett eller annat sätt får fortsatta underättelser om hur hunden har det.

Jösses vilken trist historia!
Stackars dig!

Kanske en liten tröst i bedrövelsen ändå, att du vet var hunden är. Eller vet du det? Lämnade organisationen ut uppgifter om den nya ägaren?
Åtminstone borde de väl, med lite goodwill, kunna ge nya ägaren dina uppgifter och be dem kontakta dig..

Om du är helt säker på att det är din hund, skulle jag önska att du skriver ner din historia och skickar ut till alla som sysslar med omplacering. Så kanske de lär sig att kolla upp ordentligt vem som står som registrerad ägare till hundar de tar in.
Den organisation där jag själv varit verksam i många år har alltid, när hundar kommer med stamtavla, kontaktat uppfödaren för att informera om att vi har den aktuella hunden. Vilket oftast är mycket uppskattat.
T ex i detta fall hade uppfödare antagligen känt till att hunden var eftersökt.
Men jag vet andra organisationer som tycker det är onödigt jobb, eller integritetskränkande (hur det nu kan vara det).

Hoppas i alla fall att du på ett eller annat sätt får fortsatta underättelser om hur hunden har det.

Hunden är ju inte registrerad i SKK...

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 303
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola... 2
Svar
24
· Visningar
5 991
Senast: nilie
·
Y
Hundhälsa För att göra en lång histori kort:Min bekant jobbade som extrainsatt väktare på en soc.kontor.En kvinna kommer in som blivit vräkt.Med...
Svar
17
· Visningar
2 362
Senast: vallhund
·
Övr. Hund är påväg att köpa hunden jag har tagit hand om ett år. allting är dock väldigt luddigt och ägaren har köpt henne av uppfödaren i april...
Svar
4
· Visningar
1 087
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka