Hur ser värdena ut i år..

Veronika

Trådstartare
för er som fått era analyser på hö/hösilage? Bättre över lag än förra året? Och hur ser fördelningen ut över landet, bättre/sämre i vissa regioner?

Sv: Hur ser värdena ut i år..

Intressant tråd! :bow:

Jag bor i Västmanland.
Höet vi fick tag på (det bästa vi kunde hitta) var:
37 g smrp/kg foder
7,4 Mj/kg foder

Jag bor på västkusten. Det höet jag har nu har värdena per kg foder:

MJ 8,0
Smrp 44 g
Ca 2,9 g
P 1,6 g
Mg 0,9 g

Innan jag fick tag i detta höet hade jag ett jätte uselt hö med 7,1 MJ och 16 g smrp.

Förra året hade jag inte hö utan hösilage, ts 67 %, med 6,3 MJ och 65 g smrp, vilket var en alldeles för hög kvot. Jag är mkt nöjd med det nya höet. :D

Södra norrland här.
MJ / smb rp är i år 8,2 / 41,
förra året 7,7 / 20
så det är mycket bättre i år. Bästa vi haft (samma täkter senaste fyra åren) var 7,8 / 49 eller nåt sånt.

Förra året var näringsmässigt uselt, men hygieniskt ok. Blev mycket lucernhack ...

Ja, jag tyckte det kunde vara intressant att se hur det ser ut i år när det varit bra väder (i alla fall här nere), då jag och säkert många med mig fick uselt hö/hösilage förra året :crazy:

Fantastiskt bra värden i år, varesig man jämför med förra året eller inte... ;) (Förra årets hö: 10,9 g smrp, hösilaget var dock bra...)

Har dock inte sett någon mineralanalys än, men den är väl skev som vanligt med skyhög Ca/P-kvot... Bor i södra Gästrikland, och vi verkar ha väldigt P-fattigt överlag här. :(

Årets värden på höt är 7,3 MJ o 39g smb rp. Förra årets hö hade 7,4 MJ o 64g smb rp. Hö är skördat ca 3,5 mil norr om Uppsala.

Jag bor i Södermanland. Fick välja mellan 3 olika värden. Fastnade för just den här:
40 smrp, 6,1 mj, 63 % i ts-halt. Pris: 1.17 kr/kg med transport till gården.

MJ 7,8
smbrp 30

Har inget att jämföra med, har precis flyttat men det var ju inte jätteroliga värden

Jag bor i Västmanland och började analysera förra året. Jag har alltid trott att vi köpt ett mycket bra hö, det har alltid varit hygieniskt mycket bra och då har jag liksom inbillat mig att det har gått hand i hand med näringen.

Så visade det sig att så var ju inte fallet....... :smirk:

Förra årets värden:
TS : 85%
Mj : 7.4
smrp : 25.5
Ca : 2.3
P : 1.2
Mg : 0.7

Och så årets värden som jag hade förväntat mig skulle vara sååå mycket bättre.....:
TS : 88.6%
Mj : 8.6
Smrp : 33.9
Ca : 1.6
P : 1.5
Mg : 1.0

Jag kommer iaf aldrig att sluta analysera! :p

Jag fick precis hem värdena, och jag kan trösta mig med att det är bättre än förra årets... då hade jag en kvot på 2,3 :smirk: .

TS 84%
SMRP 33 g/kg
OE 7,5 MJ/kg

Men det är ju fortfarande lite knåpande för att få ihop en vettig foderstat. Jag tror krafft o hippo ääälskar mig :p .

Är det någon som fått idealiskt hö med en vettig kvot?
Hoppas jag någon gång kan få en foderstat där jag på min höjd bara behöver slänga till någon näve havre som komplement, inte mer. *muttrar*

Bor i Eskilstuna i sörmland. Våra väden ser ut så här
30 smrp/kg foder
8,5 energi.

Vi har fått våra värden av bonden som vi köpt höet av. Vi ska själva skicka iväg det på analys för att få ut lite mer.

Men som någon sa tidigare här så verkar det som om värdena på hö är nästan lika i hela Svergie. Vi har iallafall högt enerig värde och lågt proteinvärde.

Halland här:)

Förra året:
MJ: 6,4
Smrp: 25

I år:
MJ: 8,8
Smrp: 72
:bump:

Får säga att det är nysådd äng vi har tagit hö i år:)

Är mycket nöjd i år.... :love:

Jacky

Torrsubstans 58% på det här hösilaget o smrp 38 g/kg foder, energi 6 mj/kg foder.

Ifjol hade jag 60 ts, smpr 33 g/kg foder o 6 Mj/kg foder.

Köper småbalar så det kostar lite mer, har inte räknat ut men en bal på snitt 35 kg kostar 70:-. Får hemkört för 400:-.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 368
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 932
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse
  • Hemlösa hundar ökar

Hästrelaterat