Hur ser töltspår ut i snön?

B

_belliisen_

Ja, jag undrar hur det ser ut. var ute och red idag och är inte säker på om tölten var ren eller passaktig.
Också undrar jag hur spåret ser ut om hästen går i ren grisepass?

Sv: Hur ser töltspår ut i snön?

Jag tror att det ska vara som en serpentin, om du fattar:p

SannaBoo skrev:
Jag tror att det ska vara som en serpentin, om du fattar:p

Okej kan du typ visa? :)
Menar du ungefär så här som en serpentin:

c..........c.............c..............c
....c..........c.............c...............c

hmm, kanske dum fråga men borde stegen i snön inte bero ganska mycket på hur mycket hästen trampar under sig?

yew98fq skrev:
hmm, kanske dum fråga men borde stegen i snön inte bero ganska mycket på hur mycket hästen trampar under sig?

Jag tror inte heller man (enkelt) kan skilja mellan de symmetriska gångarterna på basen av hovspåren. Av hovspåren kan man se steglängd, övertramp och om hästen går symmetriskt (lika med vänster och höger).

Däremot går det att skilja mellan de asymmetriska (vänster och höger galopp).

_belliisen_ skrev:
Okej kan du typ visa? :)
Menar du ungefär så här som en serpentin:

c..........c.............c..............c
....c..........c.............c...............c

jaa ungeför så!:) jag såg i spåren efter min pålle förra våren i leran, och min häst är alltid ren i takten men har lite av ett "symaskinssteg", eller vad man ska säga. Och då såg de ungefär ut sådär! vet inte om jag har rätt, men ändå;) somsagt så spelar det nog roll hur mkt hästen trampar under sig osv!

Okej, förstår hur du menar:) För de såg ungefär så som du sa i snön när ja hade töltat, jag var inte säker på om de va ren tölt men de kändes som de :)

Fast den beskrivningen lutar mer åt grisepass, dvs pass utan sväv.;)

haha! jag är inte orolig att det var grisepass iallafall, han är fyrgångare och har aldrig tagit ett steg i något passliknande;) men jag vet inte, nu när jag ser efter så ser de där spåren som _belliisen_ gjorde ut som grisepass, men det är svårt att visa då man inte har bild:p
har alltid tänkt att skritten ser ut som "stora serpentiner" och tölten som mindre:confused:

Visst kan en fyrgångare bli passtaktig, det är en ren myt att tro något annat. Precis på samma sätt kan femgångare med starka passanlag bli travtaktiga i tölt, finns bra exempel på det.

jojo, nog kan dom de, har inte påstått annat -det tvivlar jag inte alls på. Men han gör inte de.

Har du boken, Reynurs ridskola, heter den så? Nu fick jag hjärnsläpp... :rofl:
Men tror du förstår vilken jag menar, där finns "bilder" på hur de olika stegen ser ut..

ja juste det, det har du rätt i!:idea: jopp har den boken, nånstans...men vet inte vart dock! kanske värd att leta upp!:)

Liknande trådar

Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 345
Senast: Görel
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
715
Senast: Squie
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka