Hur ser ni på att pruta

Sockerbit

Trådstartare
Är i jakt efter häst och har varit och kollat på en del. Har spanat på ett par på nätet som jag tycker är intressanta men som jag tycker är "dyra". Varav en av dem har varit in och ut på annons sedan i våras.

Jag skulle gärna vilja pruta, men det känns lite sådär :nailbiting: Jag tycker INTE att den är värd det satta priset, och uppenbarligen ingen annan heller eftersom den inte blir såld. Priset ligger på 59', hur mkt vågar man pruta? Och hur skulle ni reagera om någon pruta på er saluhäst?
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Jag hade först visat mitt intresse, för det värsta jag vet är folk som gör något i stil med "Hej, jag bjuder 40'. Hejdå" I samband med kontakten kan du ju då fråga om priset är diskuterbart och där avgör säljaren egentligen resten. Är det inte diskuterbart är det ju inget mer att prata om, men antagligen är det det och då kan ni prata om pris.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Man kan alltid prova och lägga ett bud, säger köparen nej finns det inget som säger att man inte får köpa men till aktuellt pris.

Jag ser annonser varje dag jag skulle pruta på..en del sätter fantasipriser på sina hästar så det sjunger om det.

Jag känner till ett antal lyckade hästköp där de har sagt "jag kan erbjuda xxx och xx, men jag går inte över priset xx på hästen för att xxx". De har kunnat motivera varför de inte tycker att aktuellt pris är bra och vad de har att erbjuda.
Säljare har i de flesta fallen varit lite motsträviga men sedan hört av sig och tagit det prutade priset.

Hästar som legat på annons ganska länge får man vara beredd på att pruta ner priset på.

Allt värde går alltid att diskutera.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser ni på att pruta

Jag tror att de flesta sätter ett pris som ligger något över accept-pris, det är väl ganska vedertaget att man försöker pruta lite vid hästköp. Sen kan ju säljaren välja själv om man vill acceptera prutande eller inte.

Vad gäller hästen i ditt fall - provrid den och lägg ett bud som du tycker hästen är värd. Ju mer gärna du vill ha hästen, desto högre bud får du nog lägga. För vid ett för lågt bud är risken stor att oenigheten er emellan blir för stor redan från början.

För många år sedan sålde jag en häst som tävlat 130-hoppning med placering, begärt pris var 70.000. En tjej kom och provred honom och sa sen att hon ville gärna köpa men han var så dåligt riden på backen så hon ville bara betala 35. Tja, det var hennes syn på saken, vi var inte eniga... Han såldes sen för 65', snabb och okomplicerad affär.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Är i jakt efter häst och har varit och kollat på en del. Har spanat på ett par på nätet som jag tycker är intressanta men som jag tycker är "dyra". Varav en av dem har varit in och ut på annons sedan i våras.

Jag skulle gärna vilja pruta, men det känns lite sådär :nailbiting: Jag tycker INTE att den är värd det satta priset, och uppenbarligen ingen annan heller eftersom den inte blir såld. Priset ligger på 59', hur mkt vågar man pruta? Och hur skulle ni reagera om någon pruta på er saluhäst?

Vaddå våga pruta? Till vilket pris skulle du kunna tänka dig att köpa hästen? Som dyrast? Ligger den summan långt ifrån vad ägaren anser att den är värd? Då kommer ni förmodligen inte till en punkt där ni båda känner er nöjda med affären. Det kan du säga till ägaren i så fall, så har denne från sitt håll möjlighet att "pruta" på sitt pris om den vill.

Om du tror att det finns en sportlig chans att ägaren kan välja att sälja till din lägre summa så är det väl bara att säga som du känner. Om du inte nödvändigtvis vill så behöver du inte loppispruta typ
"Jag ger 50 000:- blankt, vad säger du om det?"
utan välja en lite mjukare ton i stil med
"Jag är jätteförtjust i den här hästen, men jämfört med de andra hästarna på den här utbildningsnivån (eller vad det nu handlar om) så ligger den markant högre i pris. För 50 000:- hade jag slagit till direkt, men jag tycker att det känns för saftigt, ur min synvinkel, med 59. Kan du tänka dig att släppa den billigare?". Har man inte fått sålt på länge får man väl misstänka att ägaren är lite mer villig att sänka priset än om den kom ut på marknaden igår.

Hästmarknaden är skitsvår att bedöma om man inte jobbar med det, så att prissätta en häst korrekt är nästan en konst. Så det finns säkert flera som annonserars ut med fantasisummor.

Lycka till!
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

KL

Hästen är som sagt satt för 59', den är hingst och blir den inte såld skall den kastreras under oktober/november. Jag har väl spontant tänkt att jag är villig att lägga 45-50', innan kastrering vilket gör att de slipper ta den kostnaden. Är det helt tokigt att tänka så?
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

KL

Hästen är som sagt satt för 59', den är hingst och blir den inte såld skall den kastreras under oktober/november. Jag har väl spontant tänkt att jag är villig att lägga 45-50', innan kastrering vilket gör att de slipper ta den kostnaden. Är det helt tokigt att tänka så?

Nä, inte om det är så du känner. Jag tycker inte att det är "fel" att motivera enligt ovan till hästägaren.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Jag hade absolut prutat i så fall, motiveringen blir ju att du tar de veterinära kostnaderna om du tar hästen nu.

Det är något jag skulle pruta på ffa, altså om det behöver tillkomma veterinära utgifter i köpet. (även vissa besiktningar om de inte är gjorda skulle jag pruta på)

Skulle också pruta om köpet innebär "merjobb" som ex en del träning då priset skulle minska i mina ögon om beskrivningen inte stämmer till fullo.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser ni på att pruta

I våras köpte jag häst.
Han beskrevs som inriden och trevlig man stark.

Jag kom dit och hästen var otroligt stressad. Kunde inte stå still. Blev så stressad så han blev "blockad" i huvudet, behövdes TRE för att ens få upp någon på ryggen och efteråt var vi TRE som försökte ta på honom transporttäcket :crazy: . Stackars häst.

Om hästen stämt överens med det de utlovade så hade han varit värd priset de begärde. Men i mina ögon var hästen inte värd de pengarna.

Gav ett bud på 40% av ursprungspriset, dvs jag prutade 60%. Vi enades om ett pris som slutade på 48% av ursprungspriset. Jag berättade för säljaren varför jag inte var villig att betala det utsatta priset.

Där prutade jag alltså rejält, och jag var medveten om risken att säljaren skulle bli putt och inte vilja sälja alls.
Men jag var inte alls villig att betala fullpris eftersom det skulle bli så otroligt mycket jobb med hästen. Efter någon dag efter att jag lagt budet kom vi överens om slutgiltiga priset och jag kunde hämta hästen.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Men har du träffat hästen, ridit den osv?
Du kanske inte ens gillar den när du träffar den?

Hästpriser beror delvis på kemi. Det är ju en levande varelse det handlar om. Så vad du, hästen och ägaren tycker om varandra kan spela stor roll.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Och jag säger som vanligt att den som ringer och vill pruta utan att ens ha sett hästen, behöver inte ens ringa. Det är blank nej. Samma med den som kommer ut och vill pruta utan att ha någon rimlig orsak till det. För jag sätter priset efter vad jag vill ha och tycker hästen är värd. Jag har ingen prutmån om det inte är så att det upptäcks något som är fel, som jag inte själv har upptäckt. Då kan jag mycket väl sänka priset men inte på en så att säga "hel vara" den kostar det jag sagt och prutare risker mer att jag inte ens vill sälja till det priset till dom. Får alltid en känsla av de som prutar är folk som vill ha hästar de egentligen inte har råd att köpa. Då funderar jag också alltid på om de verkligen har råd att ha hästen sedan.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

KL

Hästen är som sagt satt för 59', den är hingst och blir den inte såld skall den kastreras under oktober/november. Jag har väl spontant tänkt att jag är villig att lägga 45-50', innan kastrering vilket gör att de slipper ta den kostnaden. Är det helt tokigt att tänka så?
För min del med erfarenheter av vad som kan fel vid kastrering av lite äldre hästar, hade hellre vänta tills den var kastrerad och återställd innan jag köpte den.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Och jag säger som vanligt att den som ringer och vill pruta utan att ens ha sett hästen, behöver inte ens ringa. Det är blank nej. Samma med den som kommer ut och vill pruta utan att ha någon rimlig orsak till det. För jag sätter priset efter vad jag vill ha och tycker hästen är värd. Jag har ingen prutmån om det inte är så att det upptäcks något som är fel, som jag inte själv har upptäckt. Då kan jag mycket väl sänka priset men inte på en så att säga "hel vara" den kostar det jag sagt och prutare risker mer att jag inte ens vill sälja till det priset till dom. Får alltid en känsla av de som prutar är folk som vill ha hästar de egentligen inte har råd att köpa. Då funderar jag också alltid på om de verkligen har råd att ha hästen sedan.

Fast skulle du säga det om någon ringde och sa att
Jag tycker din häst låter intressant för mig men utifrån besrkivningen i annonsen känns priset lite högt. Hästen kanske har kvaliteter som inte framgår i annonsen och då är priset säkert helt korrekt. Finns det någon möjlighet att resonera om priset efter en lyckad provridning?
Jag tänker mest på att en sådan sak kan vara bra att kolla upp innan man sätter sig och kör väldigt långt för att titta på en häst.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Jag skulle gärna vilja pruta, men det känns lite sådär :nailbiting: Jag tycker INTE att den är värd det satta priset
Om du har sett hästen så pruta på. Går det så går det. När jag haft häst till salu har jag blivit mycket fundersam på köpare som ska pruta INNAN de ens sett hästen. De kan väl inte veta om mitt pris är ett underpris redan från början. Om köpare prutar redan i telefon eller per mail så har de ju uppenbart letat häst i fel prisklass. Så ser jag det.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Jag tycker absolut att man kan pruta på en häst.
Ibland kan man inte "för skams skull" som senast jag "blev med nu häst".
Jag fick erbjudandet om att få hästen gratis men i slutänden ville förra ägaren ha 3000kr för att betala sista försäkringsräkningen och liknande.
Hästen i fråga är en sjuårig quartervalack så marknadspriset är långt över den verkligen symboliska summa jag fick betala.
Jag kunde inte med att komma med invändningar mot det föreslagna priset...:D

En annan häst prutade jag ner med 30% av begärt pris - innan jag såg hästen. Det handlade om en treårig islandshäst, klapphingst, som förstås var knappt hanterad. Det fanns video att se, vilket räckte.
Så jag ringde och pratade med säljaren och föreslog mitt pris och efter ett trevligt och ganska långt telefonsamtal var vi överens om mitt prisförslag. På osedd häst.
Hästen i fråga är jättetrevlig, men det är klart att jag erbjöd ett lågt pris eftersom det drar med sig lite extra med en klapphingst. Det jag tog med i beräkningen vid mitt bud var "högsta normala kostnad" för klapphingstkastration med buköppning och allt, plus inköpspriset. Och så ville jag ha ett pris som var rimligt för hästen i form av valack.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Jag öm måste säga att det är okej att pruta på en häst. Jag har själv gjort det i mitt senaste köp, från början var priset normalt, jag prutade en tusen lapp och gav sedan lite extra för att de skulle kastrera honom på plats och köra hem honom åt mig. Så blev inte fallet, men eftersom jag lagt en handpenning så bestämde vi oss för att operera honom(klapphingst)
det gick inte heller bra, så där stod vi med en stor saftig veterinär räkning och vi behövde göra en operation till. Vi diskuterade med ägaren fram å tillbaka, som blev arg som ett bi. Tyckte ju självklart att det inte var mitt fel så jag drog till med en chansning. Jag fick hästen för handpenningen och sedan skulle jag betala alla operationer själv då. Heh. Billig blev ju inte hästen i sig, men han är värd det!
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Fast skulle du säga det om någon ringde och sa att

Jag tänker mest på att en sådan sak kan vara bra att kolla upp innan man sätter sig och kör väldigt långt för att titta på en häst.
Om dom redan från början tycker att priset är fel utan att ha sett hästen behöver dom inte komma, så är det bara.
(Ser att en hel del trillade bort i citatet)
Kan tillägga att om jag själv är osäker på vad som är "rätt" pris på hästen. Så har jag inte pris heller utan säger till en ev köpare att komma med ett bud och då får vi se om det är acceptabelt. Men vet jag vad hästen går för och är värd är det också det pris som står i annonsen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser ni på att pruta

Vi har köpt dressyrhäst och fälttävlansponny nu i höst.
Dressyrhästen prutade vi ner 20% och ponnyn 13%.
Är en häst ute för 59, gissar jag på att de tänkt sig 55. Och sen tillkommer rejält svåra tider att sälja häst, så då får man som säljare kanske tänka sig gå ner ytterligare.
 
Sv: Hur ser ni på att pruta

Titta på hästen innan du prutar. Skulle själv aldrig pruta på en häst jag inte sett.

När jag köpte häst i våras så hittade jag en häst som ägaren själv satt ner 30% från ursprungspriset. Hästen hade varit ute på marknaden några månader så ägaren ville nog bli av med hästen. Jag åkte och tittade och hörde av mig ett par dagar senare och sa att jag vill ha honom men att vi inte diskuterat priset än. Då säger ägaren själv att under 53% av ursprungspriset går jag inte. Själv kunde jag inte gå med på det. Kändes som jag skulle råna ägaren så jag köpte hästen för -42% av ursprungspriset, så priset blev 58% av ursprungspriset. Så jag frågade själv om inte mitt pris var rimligare så prutade mig uppåt men vi blev nöjda båda två :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre Jag har gjort några försök att sälja saker på nätet men det bara slutar med att jag blir irriterad på alla konstiga svar man får. Är det...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 433
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har lite svårt med att ta ett beslut i samband vid hästköp och tänkte att buke panelen skulle nog kunna ge mej några bra råd ;)...
Svar
6
· Visningar
1 603
Senast: Korven
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp