Hur ser marknaden ut i dag för att sälja och köpa häst?

M

montevideo

Detta är inte någon annonsrelaterad tråd utan mer en allmän tråd hur det ser ut på köp och sälj-marknaden idag.

Är det svårare att sälja häst idag än det varit tidigare? och vad kan det i så fall beror på? Om man tittar på annonser på till salu så är det jättemånga som kommer tillbaka hela tiden. Samtidigt så läser man trådar att det är bra att hitta en häst som passar både utbildningsmässigt och i pris.

Är importen så stor att den sväljer en så stor del av marknaden att hästar som säljs av ''Svenska'' ägare inte kan konkurera. Skall priserna generellt sänkas så vi får en marknad som stämer bättre överens eller är det så att det är mindre köpsug i dag än det varit tidigare?
Pratade med en som förmedlar/försäljningsstall och deras upplevelse var att det var färra köpare ute på marknaden än tidigare. Vilka är era upplevelser?

Sv: Hur ser marknaden ut i dag för att sälja och köpa häst?

Jag tror främst att det har blivit en större o mer utbred kunskap om hästköp, sjukdomar m.m bland hästköpare, som gör att folk tänker efter lite extra innan de köper en häst. Sen upplever jag också att priserna har stigit en del, så att det handlar om en större investering att köpa häst idag än vad det kanske gjorde för 10 år sen. Ibland känns det som att man idag får hästar med diverse sjukdomar i sin historia, för samma peng som man fick en fläckfri häst för några år sen. Det tror jag gör att folk backar lite. Och är det minsta misstanke om skador m.m struntar nog många i den o letar vidare än försöker gå vidare med det, antagligen för att man hör om så mycket lurandes m.m.
Det är mina tankar iaf..

Sv: Hur ser marknaden ut i dag för att sälja och köpa häst?

Visst är det svårt att sälja häst, iaf om man har en i "mellanskiktet" - topphästarna finns det nog alltid köpare till, antingen i Sverige eller i andra länder.

Prisläget har stigit de senaste åren och jag har full förståelse för att man som säljare vill få ut så mycket som möjligt för sin häst (det vill ju jag med om jag säljer), men många har en alldeles för hög prislapp på sina hästar.

Sedan är det också så att man i andra länder får mer för pengarna än i Sverige, sedan om det är positivt låter jag vara osagt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 845
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 987
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25