Hur ser man vilken galopp man har?

Hepzheba

Trådstartare
Jag tror att min tant byter galopp när vi är ute och galopperar, men jag tycker det är svårt att se vilken galopp vi har. Har ni några tips på hur man kan se det? När man sitter på hästryggen alltså, annars har jag inga problem med det, men jag blir så förvirrad när jag sitter däruppe :confused:
 
Sv: Hur ser man vilken galopp man har?

Jag har lärt mig att det framben som höjs först är den galopp man har ex höger framben höjs först höger galopp.. Är usel på att förklara hopppas du fattar eller att nån förklarar bättre eller rättar mig om jag har fel :D
 
Sv: Hur ser man vilken galopp man har?

Mitt tips är att försöka känna efter istället. I vänster galopp förs din egen väster höft framåt mer i sadeln än den högra när du sitter med i rörelsen. Om det är svårt att känna skillnad på rakt spår så börja med att känna efter på en volt där hästen "måste" ha rätt galopp. Rid något enstaka varv på volten och byt sedan varv för att känna skillnaden.

Rent generellt kan man säga att den sidas bog som förs mest framåt är den sidas galopp som hästen håller, men det är bättre att kunna känna att det är rätt än att titta ner på hästen.
 
Sv: Hur ser man vilken galopp man har?

Helst ska man ju lära sig känna, men för att veta om det är rätt är det såklart bra att titta i början. Om hästarna är lite ojämna eller passaktiga kan man ibland bli lite lurad av frambenen, annars är det frambenet som är "längst fram" som är inner, ytterbak startar galoppen, dvs är högerbak ytterbak som startar galoppen och vänster fram sist kvar i marken, då har du vänster galopp. Är det tvärtom har du höger galopp.
 
Sv: Hur ser man vilken galopp man har?

Tack för tipsen! :bow:

Har tyvärr inte möjlighet att prova på böjt spår, utan får nöja mig med att rida på rakt i skogen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Träning R+ tränare i min omgivning har inga hästar som galopperar för fullt. Deras hästar står och moffar godis och hasar sedan några steg till...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
7 822
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
978
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp