Hur ser man om bommen är bruten på en W-sadel ?

Pearlow

Trådstartare
Som frågan däruppe lyder, hur ser man om bommen är bruten på en w-sadel ? Efter helgens äventyr så har sadeln praktiskt taget legat underhästen när min medryttare hade varit ute och ridit så flög hon av och sadeln snurrade. Och nu är jag rädd att bommen är bruten på sadeln :( men ja vet inte säkert :crazy: för jag vet inte hur man ska kolla om den är bruten på en w-sadel ?

Och jag vågar inte rida i den föränn jag vet att den inte är bruten, tänk om ja rider sönder stackars min hästs rygg :eek:

Vore underbart tacksam för svar :bow: :bow:

Sv: Hur ser man om bommen är bruten på en W-sadel ?

Åk till en riktig sadelmakare eller någon annan sakkunnig så de får titta på den ordentligt för att se om det har hänt något....:banana:

Sv: Hur ser man om bommen är bruten på en W-sadel ?

Som frågan däruppe lyder, hur ser man om bommen är bruten på en w-sadel ? Efter helgens äventyr så har sadeln praktiskt taget legat underhästen när min medryttare hade varit ute och ridit så flög hon av och sadeln snurrade. Och nu är jag rädd att bommen är bruten på sadeln :( men ja vet inte säkert :crazy: för jag vet inte hur man ska kolla om den är bruten på en w-sadel ?

Och jag vågar inte rida i den föränn jag vet att den inte är bruten, tänk om ja rider sönder stackars min hästs rygg :eek:

Vore underbart tacksam för svar :bow: :bow:

Om det är en kvalitetssadel behöver du nog inte oroa dig för att paja hästens rygg...lädret håller samman en bruten bom rätt bra under en tid. För att kolla bommen så kan du lägga sadeln på sidan...sedan sätter du ditt knä mot sadeln och lägger din vikt på den, om den rör sig eller knakar är bommen garanterat av, lycka till!:)

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 403
Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
2 979
Senast: Zandrah
·
Utrustning Hm, ja. Jag är väldigt grön på hur sadlar ska ligga och även om jag har någorlunda uppfattning vill jag gärna veta lite mer. Min medis...
Svar
12
· Visningar
4 056
Senast: Lajke
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 584
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix