Hur ser man att hösilage blivit dåligt?

S

Skuggabaldur

Ja, jag vet ju att det t. ex. kan bli vitt mögel/det blir svart/luktar dåligt och sådana tydliga tecken. Men om vi säger att man har haft en bal öppen i en vecka och det har varit minusgrader (nu är det här bara ett exempel) och den inte ser dålig ut/luktar dåligt - ska man ändå slänga det som är kvar? Dvs kan det vara dåligt fast man inte ser eller känner det?
Nu har jag en bal som det inte är mycket kvar på och idag tyckte jag att den luktade lite annorlunda än tidigare, så jag valde att inte ge mer från den, då tillräckligt antal dagar gått också. Den luktade inte illa, bara lite annorlunda.Öppnade en ny istället.
Nån som kan beskriva på ett ungefär HUR en bal som börjar bli lite dålig luktar?
Och vad händer om man råkar ge av en bal i t. ex. 4 dagar när man egentligen borde slängt efter 3 dagar. Alltså hur kan hästen påverkas? Också det ett påhittat exempel.
Ska börja ge hästen hösilage/horsehage (ska börja med det senare om en vecka) och vill veta så mycket som möjligt!
Och till sist! Finns det något sätt att få en öppnad bal att hålla längre?

Och just det ja! Hur gör man på sommaren egentligen? Blir ju 25 kg-säckar med horsehage, men de kommer knappast att gå åt på ett par dar. Hästen är ju ute länge och äter gräs och skulle jag ge massa kg varje kväll skulle hon rulla fram. Hon skulle inte ens orka äta dem... Men jag kan ju inte låta henne vara utan nåt att äta hela natten heller... Hur gör ni?
 
Sv: Hur ser man att hösilage blivit dåligt?

Ingen här som fodrar med hösilage:confused: ???
 
Sv: Hur ser man att hösilage blivit dåligt?

Vi har haft hösilage ute i hagen på vintern, dock inte iår.
Och den har varit "felfri" fast den har varit öppen i en vecka. (det är en häst som får.)
En bal klarar sig i 0-grader i några dagar utan att bli möglig. Men sen beror det på hur du förvarar balen. (har pratat med en bonde som gör balar, han har gjort det i många år.)
De kan ju torka lite dvs det är inte lika blött som när man öppna den. Och då kan det börja lukta lite annorlunda utan att den behöver vara dålig. Man märker annars på hästens bajs om den var lite dålig.
En bal som är i minusgrader håller längre än när det är plus grader.
Hoppas det var till någon hjälp. Är ingen "expert" i ämnet men försöker att förklara så gott jag kan. :)
 
Sv: Hur ser man att hösilage blivit dåligt?

Vi fodrar med hösilage på vintern, balen står ute i hagen med balstaket så hästarna har fri tillgång. Vi har två hästar och en storbal räcker ca två veckor. Vi fordrar även inne nattetid från samma bal. Så länge det är minusgrader ute så har det inte varit problem att få den att hålla sig ok kvalitetsmässigt men i höstas när temperaturen gick upp och ner blev den dålig efter ca 1 v. Konsistensen blev "ospänstig" och den syrliga lukten försvann. Vi har vår sista bal ute nu och tänkte gå över på hö efter den här är slut.
 
Sv: Hur ser man att hösilage blivit dåligt?

Tack för svaren!
Men vad kan hända med hästen om man fodrar med lite halvdåligt hösilage av misstag? Nån som har nån idé?
 
Sv: Hur ser man att hösilage blivit dåligt?

Kolik, obalans i mag/tarmsystem, foderleda, hosta, dräktiga ston kan kasta - halvdåligt foder är samma som dåligt foder med vidhängande risker och konsekvenser.
 
Sv: Hur ser man att hösilage blivit dåligt?

Tack!

Och den andra frågan - kan det vara dåligt fast det inte syns eller känns?

Och hur gör ni på sommaren?
 
Sv: Hur ser man att hösilage blivit dåligt?

Vi fodrar inte på sommaren med hösilage. Då får de äta gräs i en stor hage. Det räcker gott och väl. Men om man måste ge hästen/hästarna även på sommarn så är det bättre med hö. Det håller längre än hösilage. Då det blir fortare mögligt. Skillnad om man har många hästar så balen går åt jätte fort. För som jag skrev tidigare så håller inte hösilage länge när det är plusgrader.

Frågan om det kan vara dåligt fast det inte syns eller känns har jag ingen aning om riktigt. Om du vill veta mer så är det nog bäst och fråga bonden som du köper hösilaget av. För han vet nog bäst hur hösilage fungerar. annars kan du gå in på denna länk.http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/foder/hosilage.html
 
Sv: Hur ser man att hösilage blivit dåligt?

Det beror ju helt på hur noggrann och skicklig den är som kollar silaget!

Jag har hittat mögel på ställen som andra inte sett avvikelser. Men jag vet vad jag letar efter och hur det ska se ut, hur det KAN se ut.

Vi fodrar mindre på sommaren, men använder ändå balen inom sådan tid att den inte hinner bli dålig.
 
Sv: Hur ser man att hösilage blivit dåligt?

Till er bägge:

Måste ha hösilage då hästen fått bronkit:( . Om det går kommer hon att var inne på natten under sommaren och det är då hon kan behöva ha grovfoder att tugga på...

Nu har jag beställt horse hage så det blir ju mycket mindre balar förstås.

Kan inte du Lovisaleonora_ skriva ner lite olika tecken på att det är dåligt som kanske inte är helt uppenbara för en som inte fodrat med det så mycket? Om du har lust :).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 706
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 426
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 183
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp