Hur ser man att en häst är fet?

Ingela_S

Trådstartare
Hur pålitligt är det att titta/känna efter revbenen om man ska bedöma om en häst är fet eller inte? Fick höra häromdagen att hästar har ett "fettband" (förmodligen inte det ordet som användes, men jag kommer inte ihåg exakt vad h*n sa) från korset och ner förbi svansroten på båda sidor. Så om man trycker precis vid sidan om svansroten (högt upp alltså) så kan man känna hur fet hästen är och hur mycket fett som finns i kroppen. Min häst fick då kommentaren "ordentligt fet".

Så nu får ni hjälpa mig lite, hur tycker ni hästen ser ut på bild?

28295714.jpg

(ignorera mig, är ni snälla. :p)
(Ska fixa bättre bilder idag, denna är tagen i vinkel något nerifrån. Har inga bra nytagna ridbilder, så ni får ta mitt ord på att han håller upp magen vid ridning.)

Själv ser jag en något muskelfattig rygg och slappa bukmuskler, därav bukigheten, men jag kan inte se att han är så fet annars? (Jag känner revbenen, dock inte vid lätt beröring. Ungefär med kraften som man använder när man borstar.) Är jag helt hemmablind? :confused:

Är det nån som har hört talas om detta "fettband" och är det pålitligare än "revbensmetoden"?

Sv: Hur ser man att en häst är fet?

Vi hade en hovslagare här för inte så länge sen och då pratade vi just om detta.Nån dag innan var veterinären här och berömde våra djur (hästar, hundar, katter) att de var så smäckra och fina. Men hovslagaren tyckte att den äldsta hästen var fet. Han kollade ryggen och mankammen för där sitter fett reserven, så det är där man ska kolla enl honom.

Intressant. Det var en veterinär som sa detta till mig (visserligen med inriktning lantbruksdjur), så därför blev jag nyfiken då jag alltid bara hört folk titta på revbenen förr. Detta "fettbandet" satt inte direkt på ryggen utan ner mot svansen från korset. Min häst har en rund överlinje på halsen, men det har jag alltid sett som musklad istället för fet... :o

Hoppas på fler åsikter och funderingar. :)

Din häst ser ut att vara alldeles utmärkt i hull som en frisk inte hårt arbetande häst ska se ut om sommaren. Den är ju inte ens bukig. (vilket INTE är att vara fet, bara svullen om magen) Jag har två otroliga energilagrare själv...

Hästar lagrar fett på olika ställen individuellt och rasvis. Ponnys och "gamla"raser är mest benägna att spara på energi för ev framtida svält. De sparar så de får äppelrumpa, fettnacke. skulderbullar och fantastiska fettlimpor längs rygglinjen (mumma att rida barbacka på;-)
Här är en länk till en väldigt bra genomgång av hur man kan fettscora hästar.
http://www.youtube.com/watch?v=u9dVeVNtFdQ

Jag tycker man ska gå på "känsla" och vanligt vett. Kan man känna revbenen? Om inte, är hästen förmodligen överviktig. Vissa har "fettnacke" som vid extrema fall får hela mankammen att vika sig av tyngden. Hos riktigt överviktiga hästar finns inte en tvekan om att de är feta.
Jag tycker din häst ser ut att vara i fint hull, ska nog inte bli rundare men är ändå inte överviktig.
Det är så mkt en bedömningsfråga och vissa personer är jättesnabba med att säga att ens häst är fet. :p Men då vill de att en häst ska se ut som typ en greyhound och det målet har inte jag.

Om man känner revbenen men att dom inte syns så ska hästen vara i lagomhull. :)

Tycker din häst ser fin ut;),

Tack så mycket för era svar allihopa. :) Jag tycker inte själv att min häst är särskilt fet, men några extra trivselkilon har han, så han ska helst inte gå upp nåt mer i vikt. Personen som gjorde uttalandet äger en häst som jag anser skulle må bra av lite mer hull, så att min häst ser fet ut i jämförelse förstår jag. :p

Ny bild från idag. Som sagt, mage har han neråt, men man känner revbenen i alla fall.

28601738.jpg

Och så tog jag en bild för att visa var nånstans man kunde känna fettmängden:
28601744.jpg

Fler kommentarer om min häst eller det omtalade "fettbandet" är välkomna. :)

Din häst är inte fet, utan enbart omusklad som du själv har uppfattat.
Och då skall du veta att som ft-ryttare är jag allergisk emot feta hästar ;)

Nej han är inte fet, om du vill ha fler åsikter än de du redan fått ;)

Det är så olika, jag tycker min häst är lite på gränsen till mullig men hans ägare tycker "åh så smal och fin han är!", ja jämfört med när han bodde hos dem ;) :D

Haha, jo men vi jobbar på det. Han har ju inte så lätt för det, överbyggd travare som han är, men han går bättre än nånsin just nu. Ska bara hitta en sadel och en tränare nu, så kanske vi kan få lite ordning på musklerna också. :D

Min häst har fettbullar på var sida om svansen fast lite högre än där du pekar på bilden. Hästen är tjock på fler ställen på kroppen, mest på revbenen, dock är han fint "deffad" på halsen och har ingen fläsknacke.

Hästens boxgranne är av smäckrare typ och skulle inte betecknas som tjock men även hon har dessa bullar ovanför svansen.

Senast ändrad:

Tack för svaren allihopa. Jag är medveten om att han har några fler kilon än "normalt", men hoppas på att kunna motionera bort dem nu när betet är sämre. Det var mest den här personens uttryck "ordentligt fet" som jag reagerade över och inte höll med om. Jag kände lite på stallkamraten, som är betydligt smalare, idag och jag tyckte de var lika fläskiga där bak båda två. Men jag har kanske inte fattat riktigt exakt vad det är jag ska känna efter. :p

Skulle du lägga upp en bild där han precis har sprungit eller någon aktivitet så han spänner magmusklerna skulle han inte se lika "bukig" ut.
Hästars magmuskler är som en hängmatta som bär upp deras mage, de spänner den bara i arbete och när de vilar slappnar de av och då kan de se fetare ut än vad de är.
Min ponny kan skillnaden bli ganska stor på om man är avslappnad eller "igång" (Precis som matte då :P)

Jag tycker inte den är fet, men omusklad och jag brukar alltid klaga på för feta hästar.:p

Ang det där med fett där vid svansen så kan det nog stämma, vi hade en ponny som när den kom till oss hade veck ner precis, rejäla veck, och den var FET:cool: New forest som hade gått på bete utan att motioneras.....:angel:

Intressant. Det var en veterinär som sa detta till mig (visserligen med inriktning lantbruksdjur), så därför blev jag nyfiken då jag alltid bara hört folk titta på revbenen förr. Detta "fettbandet" satt inte direkt på ryggen utan ner mot svansen från korset. Min häst har en rund överlinje på halsen, men det har jag alltid sett som musklad istället för fet... :o

Hoppas på fler åsikter och funderingar. :)

Kor hullbedömmer man bla på fettmängden där du menar, så det är ju möjligt att veterinären fritt översatt hullbedömningen från kor till häst?
Tycker också han ser rätt lagom ut, med som sagt en liten kula ;)

28601738.jpg

Och så tog jag en bild för att visa var nånstans man kunde känna fettmängden:
28601744.jpg

Fler kommentarer om min häst eller det omtalade "fettbandet" är välkomna. :)

Lustigt är att just det som du kallar fettband blir alldeles innan fölning på dräktiga ston som gelé. Och det kallade veterinären för "bandet"
Vi skulle hålla koll på "banden" Om de "släppte" så att säga. Kom bara att tänka på det nu, har väl egentligen inte med ämnet att göra men undrar om det är fettet som blir så mjuk eller om det är något annat:o *förvirrad*:angel:

Den är inte fet men kolla om sadeln passar om du ridit med den nu....om du kan variera ridningen med körning - det ger riktigt bra muskler även vid manken...
(jag kan inte köra min p.ga av egen oduglighet, men jag vet att min häst skulle ha älskat det...)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka