Ingela_S
Trådstartare
Hur pålitligt är det att titta/känna efter revbenen om man ska bedöma om en häst är fet eller inte? Fick höra häromdagen att hästar har ett "fettband" (förmodligen inte det ordet som användes, men jag kommer inte ihåg exakt vad h*n sa) från korset och ner förbi svansroten på båda sidor. Så om man trycker precis vid sidan om svansroten (högt upp alltså) så kan man känna hur fet hästen är och hur mycket fett som finns i kroppen. Min häst fick då kommentaren "ordentligt fet".
Så nu får ni hjälpa mig lite, hur tycker ni hästen ser ut på bild?
(ignorera mig, är ni snälla. )
(Ska fixa bättre bilder idag, denna är tagen i vinkel något nerifrån. Har inga bra nytagna ridbilder, så ni får ta mitt ord på att han håller upp magen vid ridning.)
Själv ser jag en något muskelfattig rygg och slappa bukmuskler, därav bukigheten, men jag kan inte se att han är så fet annars? (Jag känner revbenen, dock inte vid lätt beröring. Ungefär med kraften som man använder när man borstar.) Är jag helt hemmablind?
Är det nån som har hört talas om detta "fettband" och är det pålitligare än "revbensmetoden"?
Så nu får ni hjälpa mig lite, hur tycker ni hästen ser ut på bild?
(ignorera mig, är ni snälla. )
(Ska fixa bättre bilder idag, denna är tagen i vinkel något nerifrån. Har inga bra nytagna ridbilder, så ni får ta mitt ord på att han håller upp magen vid ridning.)
Själv ser jag en något muskelfattig rygg och slappa bukmuskler, därav bukigheten, men jag kan inte se att han är så fet annars? (Jag känner revbenen, dock inte vid lätt beröring. Ungefär med kraften som man använder när man borstar.) Är jag helt hemmablind?
Är det nån som har hört talas om detta "fettband" och är det pålitligare än "revbensmetoden"?