Hur ser han ut igentligen?

Ciindy

Trådstartare
Jag har gått och småfunderat lite på min hunds typ. Vi har varit på utstälningar och fått olika på varje. Nu vill jag se om ni andra vovve bukare kan hitta negativa och positiva saker om han. ska vi säga Finn fem fel och Finn fem bra? Kommer ni bara på 3 av nått så går det oxå bra :p

http://www.pixbox.se/?page=pic_link&pic_id=10906782&pic_size=640x480

http://www.pixbox.se/pic_show_id10906780.html

http://www.pixbox.se/?page=pic_link&pic_id=10964725&pic_size=640x480

(Han är en Norrbottenspets på 5 år)

Sv: Hur ser han ut igentligen?

"Fel" i mina ögon
1) Stora brett ansatta öron
2) "Klen" haka, önskas kraftigare (mer könsprägel)
3) Något rak skuldra
4) Knappa bakbensvinklar
5) Otillräckligt djup i bröstkorg och förbröst

Svårt att bedöma på bilder, när man inte ser hunden live och i rörelse dock..:crazy:

Positivt i mina ögon
1) Mörka, välplacerade ögon
2) Välansatt svans av bra längd
3) Lagom benstomme
4) Väl slutna starka tassar
5) Ser ut att vara av tillräcklig storlek

Tag i beaktande att Nobs inte är någon av mina raser och att jag inte är sådär vansinnigt påläst om hur de ska se ut exteriört ;)

Tack för alla svaren.. några av dom grejjerna har vi fått på utstälning... men jag ska inte avslöjja vilka innan fler har fått säga sitt =)

Det jag tycker är genomgående på varje bild är att skuldran är rak. Det medför också att halsen blir lite kort. Bakbenen är svåra att avgöra, men så mycket har jag skrivit som sekr. i spetsringen att jag skulle vilja ha mer vinklar bak. Jag har skrivit kritik för Trädskallets Rufsen en gång :) Han är ju legendarisk ;)

Okej vi har fått att han har för stora öron (han måste ju höra bra iaf) och dåliga vinklar bak. det är det vi fått på utstälningarna. Sen ska jag ju på gve utstälningen30/6 - 1/7 och då får ni se vad som kommer upp då =)

Jag kan absolut inga rasdetaljer. Men jag kan jämföra om jag har flera framför mig vilken jag tycker ser mest "rätt" ut ;) Däremot vinklarna är ju universala oavsett ras och spetsarna ska ju ha "normala" vinklar.

Jag håller med att öronen nog är lite stora, halsen ser "kort" ut,
tycker också att han ser lite liten ut, men det kanske bara är fotogragfierna som spökar.
tycker att han har fin teckning (han var ju jättemörk) och fina ögon.
Hur gick det på utställningen nu?

Om att han har kort hals har vi aldrig fått höra. Men eftersom att han är så pass kraftig över både bringa och bogar kan halsen se lite kort ut, samma sak med höjden han ser väldigt liten ut fast han bara är 0,5 cm under standard måttet =) Han är alltså 44,5 :P. På gällivare utstälningen gick det väldigt bra
2 ettor, ck, Bhkl:2 & Reserv CACIB. Påtal om ögonen har vi fått höra av kunniga utomstående att han har fina djupa ögon :p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 582
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en dansk/svensk gårdshund på cirka 1,5 år. På många sätt är hon en underbar och mysig hund men hon har vissa beteenden som jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 109
Senast: martha
·
Övr. Hund GRATTIS på 2års dagen härliga lilla hund! Vårat första år var fullt av skador och tufft arbete med rehabilitering men vi börjar...
Svar
14
· Visningar
1 397
Senast: Hawaii
·
Övr. Hund Jag har en boxertik på 2 år, världens snällaste när det kommer till människor. Älskar allt å alla, precis som en boxer ska vara...
Svar
10
· Visningar
5 034
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka