Hur ser fikarummet ut hos tandläkaren?

escodobe

Trådstartare
nästan varje gång jag är hos tandläkaren funderar jag på att skapa en liknade tråd.
Nu i förra veckan blev jag korsförhörd igen, när jag sanningsenlig svarade "varje dag" på frågan hur ofta jag drack kaffe eller te spärrade kvinnan förskräckt upp ögonen och upprepade mitt "varje dag" med en min som om jag berättat att jag stryper kattungar...

Sen fick jag nästan beodra henne att jämföra röntgenbilderna med förra årets bilder innan hon bestämde vilka hål som skulle åtgärdas..
(Jag har ett par "påbörjade" hål efter medicinering som dock inte förvärrats nämvärt de sista tio åren enligt läraren på odontologen dit jag gick förr.)

Varje gång jag lämnar stolen undrar jag om
dom lever som dom lär? Tandborste efter varje mål?Tandtråd och flux varje dag?
Fikar dom?

Som ung jobbade jag ett kort tag i en godisbutik. När mitt barn skulle på tandläkarbesök blev vi åthutade för att hen åt godis andra dagar än lördagar (hen hade inga hål och tänderna var fina). Varför just lördagar skulle vara godisdag har jag aldrig förstått och således har jag inte överfört det till mina barn. Vi har istället ätit godis när lusten har fallit på och ärligt talat var det inte så ofta och inga mängder. Jag var ärlig och sa att vi åt godis när vi hade lust och att jag inte höll på lördagar och tandläkaren gick bananas. Att vi inte ens åt godis en gång i veckan lyssnade hen inte på. Jag kände igen den där tandläkaren men lätt ansiktsblind som jag är så tänkte jag att hen bara var lik någon. Nästa dag föll polletten ner. Tandläkaren var ju en av våra storkunder. Det var ju hen som flera gånger i veckan köpte ett par kilo godis. Så nej. De lever inte alltid som de lär.

Vilka tandäkare ni mött. :confused: :eek:

Min tandläkare var lite förebrående när jag erkände att jag åt godis oftare än jag använde tandtråd (men inte alls på något överdrivet sätt). När han sedan undersökt mina tänder och konstaterat att de var tiptop tyckte han istället att vad jag än gjorde ju verkade fungera så jag kunde ju forstätta så om jag ville. :p

Min tandläkare tycker man kan äta godis och fika varje dag bara man trycker i sig det på en gång och inte går och småäter :p
Bättre att moffa i sig 200 g choklad direkt efter maten än att äta en ask russin under en hel dag.
Gillar honom :D

Undrar vad din tandläkare hade mot te och kaffe? Använder man inte socker är det ju bara missfärgande och har du dessutom ingen mjölk i tet så får du lite fluortillskott till tänderna.

Jag som jobbar inom tandvården kan ju säga att i vårt fika rum dricks det kaffe och te dagligen och ibland flera gånger om dagen (beror på hur gott om tid det finns). Varje dag äts det mjuktbröd med smör och ost, egna matlådor till lunch, frukt om man vill. Ibland händer det att vi har fikabröd på eftermiddagen, ibland får vi fikabröd av patienter.
I påskas fick vi ett 2kg tungt påskägg från en av leverantörerna av våra material och jag tror tom tandteknikern skickade ett likadant ägg de också. Vi åt inte upp allt men det berodde mer på sorten än godiset i sig ;)

Mina barn äter godis både fredag och lördag. Vi kan ogenerat fika med både Festis och fikabröd mitt i veckan. Fast jag kanske borde vara generad med tanke på mina 12,5 år inom tandvården :angel:
Jag borstar inte tänderna efter varje gång jag har ätit men jag använder tandtråd dagligen, eltandborste och har en fluxflaska stående i badrumsskåpet.

Min tandläkare ger blanka f*n i vad jag äter, tack och lov. Jag är en vuxen människa som bestämmer det själv. Herregud, de vet ju att vuxna människor förstår vad som är dåligt för tänderna, så det borde de inte behöva föreläsa om. Jag vill INTE ha några pekpinnar från min tandläkare och får det som sagt inte heller. :) Jag går dit, får hjälp och betalar. Klart!

Jag har hört att det på tandläkarmottagningen nära mitt jobb fikas det varje dag! Det är bara bullar och kakor hela dagarna där tydligen!

Min tandläkare tycker man kan äta godis och fika varje dag bara man trycker i sig det på en gång och inte går och småäter :p
Bättre att moffa i sig 200 g choklad direkt efter maten än att äta en ask russin under en hel dag.
Gillar honom :D
Min pappa åt godis i extrema hastigheter. När han kunde komma från tandläkaren och försvara sitt dåliga ätbeteende var han så nöjd :rofl: Jag är upplärd av honom och maken vågar inte ha delad påse med godis som innehåller nötter för det går så fort när jag äter och han vill inte riskera olyckor :D

Jag gick på tandreglering som barn. Slutade väl där någon gång i mitten på mellanstadiet så den här incidenten var innan dess. Kan ha varit nio kanske. Jag har missfärgade framtänder efter en medicin jag fick som spädbarn. Mamma har bråkat mycket om det när jag var liten men då fanns det inget man kunde göra (det kanske det gör nu, men jag vet ju inget annat om än det här så jag har inte brytt mig extremt mycket). Gubben på tandregleringen frågade på fullt allvar om jag rökte. Jag var nio. Och fruktansvärt mesig. Inte ens de "tuffaste" i klassen hade börjat med sånt då.

Jag gick på tandreglering som barn. Slutade väl där någon gång i mitten på mellanstadiet så den här incidenten var innan dess. Kan ha varit nio kanske. Jag har missfärgade framtänder efter en medicin jag fick som spädbarn. Mamma har bråkat mycket om det när jag var liten men då fanns det inget man kunde göra (det kanske det gör nu, men jag vet ju inget annat om än det här så jag har inte brytt mig extremt mycket). Gubben på tandregleringen frågade på fullt allvar om jag rökte. Jag var nio. Och fruktansvärt mesig. Inte ens de "tuffaste" i klassen hade börjat med sånt då.

I området där jag jobbar röker småungar i lågstadiet, så jag är inte helt förvånad över din tandläkarens fråga. Han kan ju inte veta vilken social position du har i skolan.

TS:
Såklart lever inte alla tandläkare helt enligt reglerna, precis som det finns läkare som är röker, dietister som är överviktiga, etc. Folk är sällan perfekta.

Jag kan bara tala för en närstående som jobbat inom tandvården, dock inte tandläkare - hen är extremt noga med tandborstning, fluorskölj och tandtråd, dock inte efter varje mål. Men efter vad jag har hört fikas det friskt på mottagningarna, både med kaffe och te och fikabröd och mellanmål.

När jag var barn hade jag min farbror som tandläkare :meh: Han tjatade om att man bara skulle äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål och inget småätande emellan. Grejen var att jag inte ens åt så många mål som han tyckte jag skulle göra. :cautious:
Vet inte om han fikade mycket på jobbet men privat när de hälsade på hos oss så kom de alltid kl 15. Gissar att det var deras fikatid. :D

Som ung jobbade jag ett kort tag i en godisbutik. När mitt barn skulle på tandläkarbesök blev vi åthutade för att hen åt godis andra dagar än lördagar (hen hade inga hål och tänderna var fina). Varför just lördagar skulle vara godisdag har jag aldrig förstått och således har jag inte överfört det till mina barn. Vi har istället ätit godis när lusten har fallit på och ärligt talat var det inte så ofta och inga mängder. Jag var ärlig och sa att vi åt godis när vi hade lust och att jag inte höll på lördagar och tandläkaren gick bananas. Att vi inte ens åt godis en gång i veckan lyssnade hen inte på. Jag kände igen den där tandläkaren men lätt ansiktsblind som jag är så tänkte jag att hen bara var lik någon. Nästa dag föll polletten ner. Tandläkaren var ju en av våra storkunder. Det var ju hen som flera gånger i veckan köpte ett par kilo godis. Så nej. De lever inte alltid som de lär.

"Lördagsgodis" är ett folkhälsoprojekt som sprang ur en rad ganska vidriga experiment som gjordes på människor som satt på Vipeholm 1945-1955. "Studien visade bland annat att stor godiskonsumtion en dag i veckan var mindre farligt än mer måttlig konsumtion under alla veckans dagar, vilket gav rekommendationen och begreppet lördagsgodis.[4]"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vipeholmsexperimenten

"Lördagsgodis" är ett folkhälsoprojekt som sprang ur en rad ganska vidriga experiment som gjordes på människor som satt på Vipeholm 1945-1955. "Studien visade bland annat att stor godiskonsumtion en dag i veckan var mindre farligt än mer måttlig konsumtion under alla veckans dagar, vilket gav rekommendationen och begreppet lördagsgodis.[4]"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vipeholmsexperimenten
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/65245?programid=2519 Väldigt bra med.

Känner flera tandläkare då yrkesgruppen utgör våra kunder. De allra flesta har gärna med sig något gott eller tackar aldrig nej till kaffe och kaka :angel::D

Och en jag pluggade med (på samma skola) dricker ett par lite Coca Cola om dagen ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka