Hur ser erat ridschema ut? Hjälp!

L

Liii95

Hej
Jag har börjat fundera på att göra ett ridschema för min ponny och vet inte riktigt vart jag ska börja.
Så jag undrar om nån kanske skulle vilja tipsa mig med att lägga ut sitt schema och om så många som möjligt lägger ut sina scheman så kanske jag kan mixa lite och fixa ihop nåt som passar min ponny.:bow:
Tacksam för svar och tips! :laugh:

Sv: Hur ser erat ridschema ut? Hjälp!

Min egen erfarenhet är att det är skitsvårt att hålla scheman :angel:
Vad man gör beror ju så mycket på väder och vind, ens egen ork och hästens dagsform.

Men på ett ungefär kan en vanlig vecka se ut så här nånting
*2-3 pass på banan, tränar just nu in olika reiningmoment. Brukar bli lite dressyr, bomarbete, ja "organiserad träning". Ibland blir det arbete från marken, kanske lite trickträning beroende på studiesituation och annat.
*4-6 uteritter, varav 1-2 är lugnare skritt- och travturer med mycket skog (off-road) och 2-3 är mer konditionsrundor, där jag brukar arbeta med galoppfattningar, långa travsträckor (ca 30 min oavbruten trav), intervaller osv. Brukar försöka ta minst en tur med vagnen, skritt och trav i lugnt tempo.

Med andra ord rider jag mycket ute, kör lite grann (borde verkligen köra mer!), tränar lite det jag känner för och försöker bara ha kul.
Min häst är en korsningsponny som rids western, vi tävlar trail och tänkte som sagt starta reining i framtiden.

sthu:

ah men det låter bra, ska försöka fixa ihop nåt...tycker det är lite lättare att följa schema, för att hålla koll på träningen och variationen.
tack! :laugh:

När vi är igång ordentligt brukar det se ut såhär ungefär:

Måndag: Vila
Tisdag: Tömkörning/longering på ridbanan, ibland över bommar
Onsdag: En sväng ut i skogen, konditionsträning om det är ljust och bra underlag.
Torsdag: Dressyr på ridbanan
Fredag: Promenad/trickträning
Lördag: Hoppning/klättring/dressyrträning/löshoppning, brukar åka bort och rida med nån kompis eller träna för tränare
Söndag: Uteritt i lugnt tempo

Det brukar vara ca 2 pass hemma på ridbanan varav en uppsutten. 2-3 uteritter med olika teman. Ibland är det rask skritt, ibland lite mer dressyrbetonat, ibland klättring eller galoppövningar. 1 gång i veckan åker jag gärna iväg eller hoppar hemma på banan. :)

Senast ändrad:

heidi maria:

tack så mycket för tipset! :laugh:

Liknande trådar

Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
869
Senast: Kakis
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar