hur ser eran uppvärmning ut?!

timme

Trådstartare
Lite nyfiken på hur nio värmer upp för ridpasset:)
så ja hur ser eran uppvärmning ut?:P

Sv: hur ser eran uppvärmning ut?!

Det beror lite på vilken häst jag rider. De kräver ju en del olika saker.
Min egen är en gamling på 26 år. Han är fräsch i kroppen. Men behöver värma längre än tidigare för att bli mjukast möjligt.
Jag börjar skritta, helst avsuttet, ganska länge på lång tygel i låg form. Därefter börjar jag ta tyglarna lite gradvis och kolla att formen funkar fram och tillbaks ett par ggr genom att korta tyglarna och länga dem igen. Därefter börjar jag flytta hästen lite i sidled hit och dit och böja honom hit och dit. Först lite skänkelvikningstänk på böjt spår och sedan lite skolor. Allt i skritt först och sedan även i trav. Efter det är han igenom överallt.

Förvånansvärt många slarvar med uppvärmningen!Brukar låta det ta 15 minuter kanske.Först skritt i båda varven några varv,sedan trav utan samling,öka och minska till de hittar sin takt,slutligen galopp ett par varv och sedan samlar jag ihop och börjar arbeta.Kräver ingen samling eller lösgörning under uppvärmningen.

Skrittar alltid ut en runda först på ca 15 minuter.
På hemvägen travar vi en liten sträcka, sedan när vi kommer tillbaka till gården blir det en galopp över det lilla fältet upp mot paddocken.
Så när vi rider in i paddocken är det bara att sätta igång de 15 minutrarna jag har över till träning för min unghäst.

Under uppvärmningen får jag således träning på följande saker:

-biltrafik och cyklister
-utemiljöer såsom skog, mark och vilda djur
-möte med hundar och människor
-jordbruksmaskiner
-andra hästar, kor, höns och får
-brevlådor och annat läskigt tillverkat av människohand...

Uppvärmningen är alltså något jag för allt i världen inte skulle vilja missa under utbildningen av min unghäst. :laugh:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Lavinia
·
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 276
Senast: sthu
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
867
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 233
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama