Hur ser eran tävlingsdag ut ?

C

Casiopeija

Har inte tävlat högre än klubbtävling så jag undrar hur eran tävlingsdag ser ut? Oroar mig över första tävlingsdagen men om ni berättar så kanske jag lugnar mer mig :)

Sv: Hur ser eran tävlingsdag ut ?

Vad är det med tävlingsdagen som du funderar över? Förberedelser? Före, under, efter tävlingsritten?

Det är ju rätt olika beroende på när man rider o hur långt man har mellan klasserna osv..

Det brukar alltid lösa sig, ta det bara lugnt! :D

bara tävlat lite nu i höst på ponnyn jag rider & tränar på ridskolan (har den 50 %). Då har jag startat 1 klass så att vi skulle slippa koncentrera oss på mer.

Börjar med att jag kommer till stallet, det mesta är fixat - smörjda grejer, flätad mm.
Hästarna är fodrade och äter
tar bort fläckar som blivit under natten *skimmel*
Rullar ihop knopparna
packar in allt i bilen
på med skydd täcken träns grimma på ponnyn
lastar
åker bil
kommer till tävlingsplats betalar visar papper
tittar på klockan, ressällskap skulle börja så lastar ur båda hästarna
står å kollar på tävlingarna med ponnyn i träns
sadlar och rider fram
rider programmet
får procenten
åker hem

så typ :P inte så avancerat skönt med hästvan mamma XD

Sök på lite gamla trådar! Jag vet att liknande frågor har varit uppe mga gånger förut så du kan säkert få mga tips där.

Sen kan du även kika på stallbacken.com. Där finns beskrivet om en tävlingsdag.

Hoppas det går bra på tävlingen (om den inte redan varit förstås)!

Kan ju snabbt beskriva hur min tävlingsdag brukar se ut:

Gör iordning häst

Lastar

Anländer till tävlingsplats. Där kollar jag så hästen har det bra i transporten och går sedan till sekretariatet. I sekretariatet så upplyser jag om mitt namn för avbockning i listan och sedan brukar funktionären be att få se (men långt ifrån alltid) vacc.intyg samt licens.

Efter sekretariatet kontrollerar jag åter hästen i transporten och sedan brukar jag gå och kolla in banan, ev titta på några ekipage, samt kolla in framridningen.

Efter lite fika lastar jag ur och rider fram.

Efter avslutad ritt hämtar jag protokollet i sekretariatet.

Jag har tävlat och tävlar mycket. Förr gjorde jag en jätteaffär av det hela o började nog vara nervös samt försöka förbereda mig en hel vecka innan det var dax. På tävlingsdagen gick jag upp mitt i natten (framförallt då jag tävlade låga klasser som alltid börjar så tidigt) o var i stallet evigheter innan vi skulle åka o jagade upp den stackars kraken också.. :smirk:

Nu är jag nästan jämt i sista minuten.. Ibland lite väl sent ute.

I värsta fall har hästen vilat en vecka (hör dock inte till det vanliga).. o i sissta stund bestämmer jag mig för att inte stryka mig..
Dammar av grejerna på morgonen o tar med tvål så jag kan torka av dem precis innan jag sitter upp (tidgare putsade jag allt dagligen o med tandborste innan tävling)..
Borstar av hästen på ca 10-15 min (som tidigare rycktades med 15 tag på varje ställe dagligen o 20 inför tävling, dvs ca 1,5 h ryckt) o flätar på 15-20 minuter (det som tidigare tog 1,5 h..).
In med allt i släpet, hästen går in själv och åker utan skydd (han blir bara irriterad så det är större skaderisk med än utan, förr var han bandagerad a´la michelingubbe).
Kör i bästa fall i tid.. I värsta fall har jag räknat fel på någon timme o får köra som en galning (händer dock inte sååå ofta..).

Väl framme anmäler jag, om jag mot alla odds är i tid dricker jag kaffe, tittar i princip alltid på något ekipage på banan jag ska rida innan jag tar ut hästen. Är där inget ekipage så går jag genom ritten i huvudet medan jag tittar på banan jag ska rida på.
Lastar ur i bästa fall i vettig tid så jag hinner rida fram ca 30-40 min. Beräknar ungefär 15 min till att klä på mig själv o hästen.

Åker nästan alltid själv, eller nästan själv, jag har ju hästen med mig! :p

Lycka till om tävlingen inte varit än!!

Jag har tävlat och tävlar mycket. Förr gjorde jag en jätteaffär av det hela o började nog vara nervös samt försöka förbereda mig en hel vecka innan det var dax. På tävlingsdagen gick jag upp mitt i natten (framförallt då jag tävlade låga klasser som alltid börjar så tidigt) o var i stallet evigheter innan vi skulle åka o jagade upp den stackars kraken också.. :smirk:

Nu är jag nästan jämt i sista minuten.. Ibland lite väl sent ute.

I värsta fall har hästen vilat en vecka (hör dock inte till det vanliga).. o i sissta stund bestämmer jag mig för att inte stryka mig..
Dammar av grejerna på morgonen o tar med tvål så jag kan torka av dem precis innan jag sitter upp (tidgare putsade jag allt dagligen o med tandborste innan tävling)..
Borstar av hästen på ca 10-15 min (som tidigare rycktades med 15 tag på varje ställe dagligen o 20 inför tävling, dvs ca 1,5 h ryckt) o flätar på 15-20 minuter (det som tidigare tog 1,5 h..).
In med allt i släpet, hästen går in själv och åker utan skydd (han blir bara irriterad så det är större skaderisk med än utan, förr var han bandagerad a´la michelingubbe).
Kör i bästa fall i tid.. I värsta fall har jag räknat fel på någon timme o får köra som en galning (händer dock inte sååå ofta..).

Väl framme anmäler jag, om jag mot alla odds är i tid dricker jag kaffe, tittar i princip alltid på något ekipage på banan jag ska rida innan jag tar ut hästen. Är där inget ekipage så går jag genom ritten i huvudet medan jag tittar på banan jag ska rida på.
Lastar ur i bästa fall i vettig tid så jag hinner rida fram ca 30-40 min. Beräknar ungefär 15 min till att klä på mig själv o hästen.

Åker nästan alltid själv, eller nästan själv, jag har ju hästen med mig! :p

Lycka till om tävlingen inte varit än!!

:rofl::rofl::rofl::rofl:
otoligt underhållande läsning... hm... du påmminer mig om mig själv...

Då representerar jag den totala motsatsen! jag har stenhårda rutiner och procedurer som följs slaviskt! :D
Är i stallet en timme innan avfärd, mamma knoppar (:p) och jag packar alla grejer (putsade in på mikromillimetern dagen innan), ryktar och borstar svans. Dagen innan badas hästen i Veredus Blue Snow skimmelshampo.
Anländer till tävlingen MINST 1½ timme innan start. Mamma går och anmäler, jag passar hästen i transporten (som så klart är paketerad som en michelingubbe). Äter två mackor, skulle aldrig rida utan att äta innan!
Lastar ut, på med vita lindor innan mamma börjar skritta fram henne för hand medan jag fixar håruppsättningen och byter om. Rider fram med lindor och ländtäcke i början. Frågar mamma stup i kvarten hur många det är kvar/hur mycket klockan är (beroende då på om det är fasta starttider eller inte). När det är en ryttare kvar innan mig tas benlindorna av, mamma putsar av stövlarna, på med lite extra shine på stövlar och nosgrimma, är det varmt så har mamma en flaska vatten redo. In på banan, rider runt enligt ett väl planerat system. Startsignal, rider programmet, ut och sitter av och ger hästen den obligatoriska sockerbiten! Mamma skrittar av för hand medan jag hämtar protokoll. Beroende på hur många det är kvar i klassen och hur det gick, antingen lastar vi in (på med michelinkläderna!) och väntar på nästa klass, eller på med lindor och förbereder prisutdelning. Samma procedur till nästa klass.

Som ni ser så är det väldigt mycket "mamma", skulle aldrig få för mig att åka på tävling utan henne! :eek:
Vi är världens team, hon vet hur hon ska göra för att hålla mina nerver under kontroll :p
Men son sagt, fasta rutiner och principiella procedurer dagen igenom!

Antar att ett mellanting mellan mig och Traloppan är sundast :bump:

:D Jo, det har du rätt i, men tro mig, man kan ändra sig! Jag har en tendens att vara en "allt eller inget" människa i allt jag gör, så när jag förändrar något kan det ta ett tag innan jag hittar balans i det.. ;)

Fast min tränare är ännu värre än vad jag är.. o hon rider ändå GP (då o då). Fast på DM gjorde jag till och med henne nervös (o de ska nog mkt till) så till sisst erbjöd hon sig att skritta fram min häst medan jag klädde på mig.. :D

En ständigt återkommande mardröm jag har är att jag är på en STOR tävling, och de ropar upp mig i högtalaren o jag kan inte hitta mitt släp! Sen får jag dispans att starta senare, o lite senare upprepas detta igen! :eek: Usch, det är en hemsk dröm, får ont i magen bara jag tänker på det!

Annars så är ett tipps till trådskaparen att ha hålltider. Det brukar jag försöka ha. Dvs hur dags jag ska gå upp, va i stallet, lasta, framme, ta ut osv. Men så är jag bortskämd med att det i princip alltid är fasta starttider vilket underlättare enormt!

Jag börjar också alltid med att fläta när jag kommer till stallet. O han får alltid gå in i boxen innan vi kör (han kissar hellst inte någon annan stans än i sin box.. :smirk: ).

Nå, har tävlingen varit än?

Ps) Själv kommer jag obegripligt nog från en släckt med panisk hästskräck så där lär man inte få någon hjälp! :D

Det är lätt att vara så välplanerad om man har en sån uppbackning ;)
Men det går att vara välplanerad om man är ensam också. Jag åker alltid ensam (fast jag träffar ju vänner väl framme som också åker ensamma). Jag tycker att jag själv känner mig lugnare om jag håller mig till samma rutin varje gång.

De vita lindorna har av praktiska skäl fått stiga åt sidan för vita strykappor (går fortare att ta på och av för en ensam person som bara har två armar :smirk:)

Lycka till!

Så hade jag det också förut! Och önskar ibland att det vore så fortfarande (men mamma bor långt bort nu så det blir bara enstaka tävlingar).

Men det är en skön känsla att klara av att sköta allt själv också! Jag har flertalet gånger fått beröm av andra mammor på tävlingsplatserna och det värmer! Och man känner sig lite extra stolt när man klarar allt själv.

Det jag upplever som mest negativt är att jag tex inte längre har skydd/lindor på framridningen eftersom det blir problem när man är själv. Jag vågar heller inte ha de finaste täckena, jackorna o.dyl med mig till framridningen eftersom att de då måste ligga obevakade under ritten (är för dyrt att chansa äv om jag tror att risken för det mesta är ganska låg för att ngt skulle försvinna). Och det är lite tråkigt.

Liknande trådar

Hemmet Har äntligen fått ett rum ledigt som ska byggas om till enbart klädkammare. Först ville jag ha en lyxig walk in closet som var öppen där...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Freazer
·
R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 185
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 533
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
954
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka