C
Casiopeija
Har inte tävlat högre än klubbtävling så jag undrar hur eran tävlingsdag ser ut? Oroar mig över första tävlingsdagen men om ni berättar så kanske jag lugnar mer mig
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har tävlat och tävlar mycket. Förr gjorde jag en jätteaffär av det hela o började nog vara nervös samt försöka förbereda mig en hel vecka innan det var dax. På tävlingsdagen gick jag upp mitt i natten (framförallt då jag tävlade låga klasser som alltid börjar så tidigt) o var i stallet evigheter innan vi skulle åka o jagade upp den stackars kraken också.. :smirk:
Nu är jag nästan jämt i sista minuten.. Ibland lite väl sent ute.
I värsta fall har hästen vilat en vecka (hör dock inte till det vanliga).. o i sissta stund bestämmer jag mig för att inte stryka mig..
Dammar av grejerna på morgonen o tar med tvål så jag kan torka av dem precis innan jag sitter upp (tidgare putsade jag allt dagligen o med tandborste innan tävling)..
Borstar av hästen på ca 10-15 min (som tidigare rycktades med 15 tag på varje ställe dagligen o 20 inför tävling, dvs ca 1,5 h ryckt) o flätar på 15-20 minuter (det som tidigare tog 1,5 h..).
In med allt i släpet, hästen går in själv och åker utan skydd (han blir bara irriterad så det är större skaderisk med än utan, förr var han bandagerad a´la michelingubbe).
Kör i bästa fall i tid.. I värsta fall har jag räknat fel på någon timme o får köra som en galning (händer dock inte sååå ofta..).
Väl framme anmäler jag, om jag mot alla odds är i tid dricker jag kaffe, tittar i princip alltid på något ekipage på banan jag ska rida innan jag tar ut hästen. Är där inget ekipage så går jag genom ritten i huvudet medan jag tittar på banan jag ska rida på.
Lastar ur i bästa fall i vettig tid så jag hinner rida fram ca 30-40 min. Beräknar ungefär 15 min till att klä på mig själv o hästen.
Åker nästan alltid själv, eller nästan själv, jag har ju hästen med mig!
Lycka till om tävlingen inte varit än!!
Så hade jag det också förut! Och önskar ibland att det vore så fortfarande (men mamma bor långt bort nu så det blir bara enstaka tävlingar).