Hur ser era stall ut?

L

lyckobubblor

Jag är nyfiken på hur era stall ser ut!
Har ni några bra tips eller smarta lösningar som alla kan tillämpa i sitt eget stall?

Detta är vårt stall, i många år hade vi fyra boxar uthyrda men nu när jag flyttat så har mina föräldrar sagt upp våra kära hyresgäster pga av att det är sånt tidskrävande ansvar så nu har vi bara våra små ponnyer kvar och hyr ut de resterande boxplatserna till stuggäster som har sin häst/hästar med sig, BednBox, helt enkelt! :bump:

Vi byggde detta stall (2001) då min häst fick problem med luftrören så det absolut bästa med det är luften och ljuset, speciellt "tittutfönstren" ibland vill jag bo där!

Det sämsta med det är att sopa gångarna, de är lååånga, stooora och oändliga!
lyckobubblor

Så ärade bukefalos-anhängare, stilla min nyfikenhet och visa era stall! :bump:

Sv: Hur ser era stall ut?

Vad mysigt stall! :love: Tyvärr har jag ingen bild på det stallet min häst står i än så länge, men så fort jag fixat en så ska jag lägga in dem. :)

I "mitt" stall finns det 5 boxar. 3 stycken står på rad längs gaveln blir det och de andra 2 står i två andra hörn där en dörr är emellan dem. Härlig atmosfär blir det eftersom man ser alla hästarna (lite som ett "runt" stall) och det är så ljust och luftigt, eftersom vi har det öppet ända upp till nocken. Boxarna är murade med "välvda" bågar och tegel.

Men som sagt så ska jag lägga in bild :D

Det här stallet hyr jag och mina systrar in oss i med våra 2 hästar.
Jättemysigt och underbar ägare till stallet.

15616603.jpg

15616615.jpg

Paddocken
15616609.jpg

Åh, mysigt!
jag skulle också gärna vilja måla i vårt stall, mest för att på det ljusa träet så syns ALLT! Men föräldrarna vägrar då jag fick härja fritt i vårt gamla stall, (jag var tolv och tyckte babyblått verkade sött :crazy:)

vad anlitade ni för firma när ni byggde erat stall? eller har ni byggt själva?

Hur stort är det och ungefär vad kostade det?

Min pappa (världens bästa pappa) gjorde det mesta, jag var mer den som målade alla brädor som vägrade ta slut.:)

Men iallafall, han gjorde det mesta (snickra osv) min mamma och jag ritade stallet så som vi ville ha det, vi köpte färdigboxar och "tittutfönster" från danmark då de ännu inte fanns i sverige för ett okej-pris när vi byggde, sen hade vi mycket snälla vänner som hjälpte till och spika och lägga tak. Alltså slapp vi mycket av entrepenadskostnader men däremot är stallet konstruerat för att host-hästar ska kunna stå inne, det är speciellt ventilationssystem, fläktsystem och ingen höskulle utan isloerad vind istället så många såna saker som gjorde det dyrare så slutsumman var mycket baserad på min dåvarade häst situation.

Jag tror att det är ungefär 200 kv.m, men då har vi som sagt "höskullen" nere, det är ett enplansstall helt enkelt. Siffran vågar jag inte ens gissa på! Men tips är att jämnföra priser till leda! Vi köpte som sagt från danmark och sparade massa massa pengar på det, sen så, mycket vänner mutade med fika är en fördel och tid! Vårt stall tog nästan ett år att bygga, det fick ta den tid det tog, vi behövde inte stressa fram beslut och betala dyra hantverkare för att få det klart till ett visst datum.

Och resultatet, det blev underbart! Det är så jäk**a mysigt därute att vi brukar fira midsommar, med stång i stallgången och olika bord i boxarna! :bump:

Okej. men det är fint med ljust trä också. Visst syns fläckarna, men då kanske det leder till att man städar oftare och det är ju jättepositivt. Se det från den ljusa sidan :):banana:

Vi flyttade till en gård med en gammal ladugård där de som tidigare haft stället haft isisar på sommaren. Det var i ett mörkt och litet rum med på tok för lågt tak "stallet" låg. Så en totalmakeover var verkligen nödvändig!

Såhär blev resultatet (ska försöka hitta några "före-bilder"), med två boxar:
http://www.pixbox.se/pic_show_id15623722.html

Min mammas sambo är suverän på alla diverse grejer och byggde det mesta medan vi målade, skruvade och hjälpte till. Är så himla nöjd! Och hästarna verkar trivas!

Ja, verkligen, ett himla städande blir det ;)

Gud, det såg ut som ett katalog-stall!
Jag förstår att du blev nöjd!

Armani var verkligen fin , min förra häst hette också det för övrigt. ;)

Det såg verkligen jättefräscht ut men en sak som jag tänkte på var avstånden mellan gallerna som inte såg ut att vara inom ramen för lagen. Svårt att se på kort så jag kanske är helt fel ute men mellan tak och galler ska det vara antingen mindre än 15 cm eller mer än 45 cm och mellan gallerna 8 cm om jag inte minns fel.

oki tänk om man hade sånna händig pappa, han ska inte komma hit o snickra oxå;)

Här är vårat stall det är ett gammalt travstall med bred stallgång
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/15590000-
15599999/640x480/15598271.jpg

haha, ja, han är en liten fixar-tomte!
det skulle han säkert göra, han tycker det är jättekul att snickra men då skulle han nog sakna mamma för mycket :rofl:

Men är inte det när gallren sitter lägre?
Dessa ser ju ut att sitta ganska högt?

Inte om inte reglerna är ändrade. Jag har nämligen själv råkat ut för detta och vi hade extremt höga mellanväggar så det hade inte funnits minsta möjlighet för en häst att fastna mellan tak och galler. Det spelade ingen roll sa de för det var det måttet som gällde och det fanns inga förmildrande omständigheter. Det var bara att bygga på gallret så att de blev nöjda.

Mellan LIGGANDE galller 20-45 cm avstånd mellan pinnarna och mellan STÅENDE galler 5,5-8,5 cm avstånd mellan pinnarna...;)

Åh, tack så mycket! Ja, det känns skönt att ha fått till det som man vill ha det :)

Joo, men det ska vara lagligt iallafall mellan gallren. Har kanske inte reflekterat vidare upp till taket eftersom det just sitter så högt upp :crazy: Måste kolla upp det!

Liknande trådar

Äldre Apropå tråden om bästa vs. sämsta tiden i ditt liv, varför inte prata lite om framtiden då också? Hur önskar du att livet är om 10 år...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka