Hur ser era liv ut? / Förutsättningar för att kunna ha hund.

Toya

Trådstartare
Ja, hur ska tillvaron se ut för att det ska fungera att ha hund?
Jag skulle vilja skaffa hund så småningom, och jobbar på att sälja in tanken hos min sambo. Jag jobbar som sjuksköterska, just nu med treskift. Min sambo pluggar till ingenjör och blir klar till våren. Vi bor i lägenhet, men åker ganska ofta ut till landstället ute i skärgården. Vi har katt sedan tidigare, inga barn än men de kommer förhoppningsvis om ett par år. Vi är båda sportiga och aktiva, tycker om att vara utomhus och vill ha en hund som kan hänga med på de här aktiviteterna. Jag är uppvuxen på gård och har alltid haft hund, och har Min sambo däremot är inte hundvan, och är mer rädd för att bli låst.

Så, är det ok att vilja skaffa hund och veta att man behöver hitta dagmatte/dagis till hunden? Är det bara själviskt? Hur ser era liv ut och hur mycket tråckel och pyssel är det för att få det att fungera?

Sv: Hur ser era liv ut? / Förutsättningar för att kunna ha hund.

Jag jobbar också som sjuksköterska och tycker att det är toppen med treskift!

Mitt förslag är att kolla på olika alternativ innan ni skaffar hunden, åk runt och kika på hunddagis och/eller leta reda på en dagmatte. Jag har själv turen att ha en sambo som är egenföretagare och en mamma som mer än gärna lånar hunden när jag jobbar men mitt tips är ändå att ha en "plan B" och gärna en plan C också

Dvs om dagmatten plötsligt blir sjuk/ får förhinder ha en backup.

Lycka till!

Jag tror att de allra flesta behöver någon form av dagpassning åt sin hund, kanske inte alla dagar i veckan, men ofta. Så länge dagpassningen är trevlig och bra för hunden så ser jag inget fel i det, även om jag själv inte vill skaffa hund för att sedan kunna åka ifrån den. M.a.o. skulle jag hellre jobba halvtid och ha mer tid med mina hundar än jobba heltid, om det gick att lösa ekonomiskt osv ändå. Min erfarenhet är dessutom att ju mer pengar folk har, desto mer (egentligen onödiga) utgifter skaffar de sig... Menmen.

Vad som är absolut viktigast är att välja rätt ras och från en bra uppfödare så att man kan få rätt individ.

Om ni först kollar upp hur mycket tid ni kommer ha till hunden, hur mycket som är rimligt att ni lägger på hunden, funderar på vad ni vill göra med den osv innan ni börjar kolla på hundraser så har ni stor chans att hitta rätt. Gör man tvärt om, att man kollar på hundraser först, så är risken stor att man tänker "Åh, men 5 timmars aktivering per dag... Det klarar jag nog, jag har ju ledigt 5 timmar efter jobbet!" och glömmer bort att man inte skulle orka det eftersom man blir trött av att jobba.

När ni har er lista med punkter på vad som ska gälla för att hunden ska passa er, kolla upp vilka raser som stämmer in på det. Har ni flera raser kvar, välj bort de med mest sjukdomar. När ni sedan har en eller två raser kvar, börja kolla runt efter uppfödare. Gå in på http://kennet.skk.se/hunddata för att söka info om hundarna som uppfödaren tänkt ha i avel, där kan man hitta info om hälsoundersökningar, tävlingsresultat m.m. Går ni in på http://kennet.skk.se/avelsdata kan ni också se sådant, men jag tycker att det är lite bökigare. Vad som istället är väldigt lätt är att få fram statistik över hela raser. Det finns stapeldiagram som visar hur mycket problem med höfter det finns, listor på vilka hundar som har höftfel osv. Det blir lite lättare att jämföra raser då.

Hittar ni uppfödare som verkar föda upp bra hundar som borde passa er, ta kontakt med dem, berätta om er själva och se när de planerar valpar för att kolla om det kan passa tidsmässigt. Det kan också vara smart att inte skaffa hund när ni har riktigt små barn eller väntar barn. Inte för att jag har barn själv, men det verkar ta så otroligt mycket på krafterna att det inte är klokt att dessutom skaffa en valp då.

Jag skulle tro att merparten av de som har hund och arbetar har någon form av dagpassning till hunden. Kan inte se hur det skulle vara själviskt.

Tack för svaren! Jag är lite inne på att vi kanske skulle se oss om efter en vuxen hund, just för att den ska kunna hänga med på våra aktiviteter redan från början. Det är ju fantastiskt härligt med valpar, men jag tror ändå att det bästa vore en lite äldre hund. Antingen leta efter en privat omplacering eller Hundstallet, där verkar de ju försöka matcha ihop en med en lämplig hund.

Vi tycker båda om mellanstora/stora hundar, som är ganska lätta i typen, utan så mycket päls. Jag har en bekant med Ridgebacks, och hennes är kalastrevliga, dock så bor de på gård... Men tyvärr kanske en RR vore att ta vatten över huvudet då min sambo inte är så van. Kanske skulle en trevlig jaktlabbe passa oss bättre. Nåväl. Ras är egentligen inte så viktigt, mest typ och individ.

De flesta behöver nog som sagt dagvakt åt hunden, om man ska lyckas tjäna sitt uppehälla också. Vi jobbar båda heltid och har tre-fyra daghussar att välja på till vår hund. Krisar det någon dag får hon ligga i bilen så tar vi ut henne när vi har paus på jobbet. Det fungerar utmärkt för oss, och var tänkt så från början då vi inte har möjlighet att ha med henne på jobbet.

Jag arbetar heltid natt o hunden är hos "nattmatte".

Jag arbetar inte och är således hemma med hunden hela dagarna.
När jag arbetstränade tidigare i år så arbetade jag som mest 18 timmar i veckan fördelat på 4 dagar och det fixar ju hunden att vara själv. Hade jag jobbat längre så hade jag antingen fått åka hem över lunchen och rasta henne, eller så hade svärföräldrarna fixat det då dom bor nära oss.

Ser inget fel alls med att ha hundpassning. Funderar nästan själv på att erbjuda tjänsten till andra då jag ändå kommer gå hemma hela livet.

Jag arbetar inte längre men när jag gjorde det så var det bara deltid och med ett mycket flexibelt schema, jag kunde i princip lägga det helt som jag själv ville.
Min bästa kompis pluggade och hennes dåvarande sambo jobbade skift så vi hade någon form av gemensam hundpassning där vi lappade så gott det gick.
De sista åren som jag jobbade fanns inte den möjligheten men då passade min mormor hundarna. Hon kunde inte gå ut med dem utan det var sällskapet jag var ute efter, min ena hund kunde inte vara ensam alls.
Eftersom jag bara jobbade deltid funkade det fint men hade jag jobbat heltid hade jag fått hitta en annan lösning - å andra sidan hade jag då haft lite högre lön och kunnat betala någon för passningen.

Jag tycker att dagis/dagmatte är jättebra alternativ!
De flesta måste ju arbeta för att överleva och än mer kunna försörja en hund.
Då tycker jag iaf att dagis eller dagmatte är ett superalternativ istället för att hunden ska vara ensam hemma många timmar.

Min sambo arbetar heltid dagtid och jag arbetar inte så jag har ju hundarna mestadels men ibland när jag jobbar eller behöver hjälp har vi "dagis" i form av svärföräldrar och svägerskan har möjlighet att gå ut med hundarna hon med om det skulle vara så.
Om både dagis och svägerskan skulle vara upptagna när jag jobbar har sambon möjlighet att åka hem på lunchen för att rasta hundar.

Bror min och hans sambo arbetar heltid dem också, brorsan dagtid och sambon skift så när båda arbetar på dagen går deras hund på riktigt dagis.
Dagiset ligger visserligen lite off och åt helt fel håll men hunden har det så himla bra där!
Ute på landet och leker med sina kompisar på stora rejäla ytor och hundarna får vara med i familjen och göra allt möjligt.

Mina hundar bor i hundgård. Så någon dagmatte/hunddagis har vi inte, men en granne som kan hjälpa till om det skulle behövas.
Aktivering är olika när på året de är, har jakthundar. Så under jaktsäsong är de och jagar mycket, nästan dagligen. Lugnare aktiviteter hemma mest hjärngympa.
Efter säsongen lite vila tills snön är borta, spår och kondis träning, springa, dra och simma. Lägger spår.

Jag skaffade mina hundar under studietiden när jag hade rätt mycket egendisponibel tid. Fungerade väldigt bra! Skaffade hund ett som vuxenhund som kunde vara ensam och hund två som valp under sommarledigheten. Nu arbetar jag heltid och har hundrastare under lunchtid. Lösningen förutsätter att de trivs hyfsat ok med att vara ensamma hemma under 3-4 timmar i två perioder under dagen. Det fungerar utmärkt ett halvår in i heltidsarbetet, men framöver tror jag att jag kommer att vilja hitta något dagis för dem att vara på, eller någon som är hos dem hela dagen.

Jag skaffade min valp när jag skrev examensarbete och kunde vara hemma i princip hela tiden (men ensamtränade självklart regelbundet från början) sen på sommaren jobbade jag skift och innan husse fick semester fick han vara hemma själv några timmar när jag jobbade kväll eller följa med husse till jobbet när jag jobbade dag, då var han 5 månader och det gick utmärkt.

När han var 7 månader började jag jobba heltid dag och då började han på hunddagis och trivdes bra. När vi flyttade till ny stad så blev det först några tuffa månader när han fick vara själva mycket och jag åkte hem och rastade på lunchen, vilket fungerade men var inte optimalt. Sen hittade vi en suverän daghusse och dagmatte så nu är han sällan ensam mer än någon timme i taget. Kan inte de ha honom så har jag fler att fråga alternativt så åker jag hem på lunchen och rastar, det händer kanske några gånger per månad.

De flesta som har hund jobbar nog mer eller mindre heltid och långt från alla kan ha med hunden på jobbet men har man en trevlig och stabil hund så är det nog oftast inga större problem att lösa det. Men man ska nog vara beredd på att det kostar, jag betalade 2550 kr i månader för hunddagis och betalar daghusse och dagmatte 100kr per dag = ca 2000kr/månad.

När vi skaffar nästa valp så blir jag antagligen tvungen att ta tjänstledigt/går ner i arbetstid någon månad = stora förluster i inkomst. Vid 4 månaders ålder räknar jag med att valpen kan vara själv några timmar (förutsatt att jag haft den i två månader och tränat) och vid 4-6 månader så kan den förhoppningsvis vara hos hundvakt regelbundet (inte tidigare då jag är rädd om mina hundvakter ;))

Jag pluggar 100%, jobbar 20-30% , kommer plugga 150% till våren. Bor i lägenhet mitt i stan, och har två väldigt aktiva hundar. För mig har det funkat bra, även om jag får stressa och blir låst ibland. Pluggar mycket hemifrån, har ingen bil så promenerar mellan jobb, skola, hundklubben osv. Som tur är får jag ta med mina hundar till jobbet nu och då. Jag har en syster som kan hjälpa mig ibland då vi bor ihop, men jag prioriterar och planerar alltid efter att jag ska hinna med att ge dem det dom behöver för att må bra. Det funkar om man verkligen tar sig tiden och står ut med att missa saker och ta sig ut och aktivera dem fast man är trött. :)

Jag jobbar heltid och går hem på lunchen samt är sällan någonstans på kvällen utan att hunden är med. Det funkar jättebra då hunden är mycket aktiverad annars och väl ensamhetstränad. Jag hade helst haft hunddagis eller hundvakt men jag har inte råd i dagsläget. Jag har till och med filmat hunden hemma för att se hur han mår när jag är borta och det enda han gör är att sova.

Ja, hur ska tillvaron se ut för att det ska fungera att ha hund?

är det ok att vilja skaffa hund och veta att man behöver hitta dagmatte/dagis till hunden? Är det bara själviskt? Hur ser era liv ut och hur mycket tråckel och pyssel är det för att få det att fungera?

Jag kommer alltid att ha hund till den dag jag dör. Klart att det är själviskt men vad är det för fel på att ordna sitt liv så som man vill ha det? Jag vill ha hund och kan inte tänka mig livet utan.

Alla hundar skulle helst vilja ha samvaro dygnet runt med sin flock och hitta på underbara saker ihop med matte och husse hela dagarna. De flesta av oss kan inte ordna det så, och då är frågan, vad är det bästa vi kan ordna, och är detta dåligt?

Om man är tillräckligt intresserad av hur en hund fungerar för att lösa dess behov är man kvalificerad att ha hund, anser jag. I olika perioder av livet kan lösningen se ut på olika sätt. Om någon lösning inte fungerar får man tänka ut en ny lösning.

Jag har haft hund i många år, flera olika hundar och med olika behov. Först hade vi barn hemma och då hjälpte de till att gå ut med hunden och se till så att den inte var ensam så mycket. När barnen blev stora behövdes andra lösningar, då kom hunddagis in i bilden, och tom en period av tillfällig omplacering av vår hund några månader när vi inte fick till det. Så småningom blev det så att vi hade två hundar och då blev lösningen att bygga hundgård, vilken vi i somras byggde ut för att ge mer utrymme åt de ganska aktiva hundar vi har nu.

De olika lösningar som vi har använt har förstås kostat pengar - med vår första hund blev det nödvändigt att familjen köpte en bil till, så att jag kunde åka hem på lunchen, t ex. Hunddagis eller dagmatte kostar förstås en slant det också.

Ja, det är klart att vi pusslar lite och att man varje dag behöver se till att hunden får den stimulans och motion och närhet som den behöver. Vi jobbar heltid båda två men har inte riktigt samma tider, och vi har som sagt två hundar som håller varandra sällskap. Min fritid lägger jag helt på hundarna eller på aktiviteter som de kan delta i. Alla dagar är det inte jättekul att ge sig ut i beckmörkret när man kommer hem trött efter jobbet. Eller vakna kl 7 på sin lediga dag för att valpen inte kan hålla sig längre.

Men på det stora hela, är det värt det? Absolut.

Jag har haft hundar sådär 17 år och de senaste tre åren har jag arbetat kontorstider istället för skift, varierande tider eller kväll och natt eller i kombination med studier.
Att båda arbetar kontorstider och ha hund är totalt värdelöst. Jag har visserligen en jättesmidig daghusse och jag kan ju inte göra mig av med hunden, men jag skulle aldrig skaffa hund igen med dessa förutsättningar. Det är aptrist. Jag tycker mest att jag ägnar drygt en timme om dagen åt att dödstrött släpa mig och hunden till och från hundvakten. Rent utöver den vanliga restiden till jobbet. Att göra något med hunden orkar jag knappt.
Så jag lägger cirka 2500 kronor och en massa merarbete för att någon annan ska ha kul med min hund.
Det känns inte direkt värt det.

Jag har haft hundar sådär 17 år och de senaste tre åren har jag arbetat kontorstider istället för skift, varierande tider eller kväll och natt eller i kombination med studier.
Att båda arbetar kontorstider och ha hund är totalt värdelöst. Jag har visserligen en jättesmidig daghusse och jag kan ju inte göra mig av med hunden, men jag skulle aldrig skaffa hund igen med dessa förutsättningar. Det är aptrist. Jag tycker mest att jag ägnar drygt en timme om dagen åt att dödstrött släpa mig och hunden till och från hundvakten. Rent utöver den vanliga restiden till jobbet. Att göra något med hunden orkar jag knappt.
Så jag lägger cirka 2500 kronor och en massa merarbete för att någon annan ska ha kul med min hund.
Det känns inte direkt värt det.

Men vanliga kontorstider. Vad gör du mellan 17-21 och helger?

Vi har 2 hundar.

Min sambo är snart färdig elektriker så han kommer ju ha mer vanliga arbetstider.
Jag jobbar 6h/dag fördelat på 3h på morgonen och 3h på eftermiddagen.
Det fungerar perfekt för hundarna! Behöver aldrig hundvakt. Jag är ledig på lov och röda dagar också eftersom jag kör skolbuss.

Jag skulle inte vilja ha mina hundar på dagis eller hos vakt mån-fre. Jag skulle inte skaffa hund om jag inte kunde erbjuda mer än så, men det är självklart olika hur man ser på det.
Skulle hellre ha hunden hos en vän som djurvakt än lämna på dagis.

Klockan 17? har jag slutat 16.30 så har jag knappt hunnit halva vägen hem till hundvakten. Jag har tur om jag och hunden är hemma vid 18.00 om jag lyckats sluta 16.30. Ska man hinna duscha, laga mat, äta eller prata med sambon blir det inte mycket hundtid. Jag ska ju upp vid lite efter sex om jag ska vara på jobbet åtta.
Det går ju, men jag gillar egentligen inte att ha hund om hunden en stor del av dagen inte är med i familjen (nu är visserligen nuvarande daghusse "familj" eftersom det är mitt ex, men ändå. Det var än värre när jag hade mer utomstående hundvakter).
Jag har ju jobbat heltid även tidigare, (jag har även pluggat 100% + jobbat mycket) men just fördelning av timmarna som jag är borta och att nuvarande sambo också arbetar kontorstidet gör väldigt mycket för hur betungande hundlivet känns. speciellt när minst en timme om dagen går åt enbart till hundlogistik.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag de senaste månaderna försökt att skaffa en vuxen hund. Jag har letat på Facebook och blocket utan lycka. Om jag får svar så blir jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 049
Senast: Viva
·
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
4 019
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag behöver någon att lufta lite tankar med. Jag är uppvuxen med hund, men inte haft någon egen när jag flyttat hemifrån, men jag har...
Svar
8
· Visningar
1 070
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Jag har läst på Buke i många år, men inte reggat mig förrän idag. Nu behöver jag hjälp med att tänka! Jag har ofta tänkt att det inte...
Svar
17
· Visningar
1 718
Senast: fetange
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka