Hur ser era liv ut? / Förutsättningar för att kunna ha hund.

Toya

Trådstartare
Ja, hur ska tillvaron se ut för att det ska fungera att ha hund?
Jag skulle vilja skaffa hund så småningom, och jobbar på att sälja in tanken hos min sambo. Jag jobbar som sjuksköterska, just nu med treskift. Min sambo pluggar till ingenjör och blir klar till våren. Vi bor i lägenhet, men åker ganska ofta ut till landstället ute i skärgården. Vi har katt sedan tidigare, inga barn än men de kommer förhoppningsvis om ett par år. Vi är båda sportiga och aktiva, tycker om att vara utomhus och vill ha en hund som kan hänga med på de här aktiviteterna. Jag är uppvuxen på gård och har alltid haft hund, och har Min sambo däremot är inte hundvan, och är mer rädd för att bli låst.

Så, är det ok att vilja skaffa hund och veta att man behöver hitta dagmatte/dagis till hunden? Är det bara själviskt? Hur ser era liv ut och hur mycket tråckel och pyssel är det för att få det att fungera?

Sv: Hur ser era liv ut? / Förutsättningar för att kunna ha hund.

Jag jobbar också som sjuksköterska och tycker att det är toppen med treskift!

Mitt förslag är att kolla på olika alternativ innan ni skaffar hunden, åk runt och kika på hunddagis och/eller leta reda på en dagmatte. Jag har själv turen att ha en sambo som är egenföretagare och en mamma som mer än gärna lånar hunden när jag jobbar men mitt tips är ändå att ha en "plan B" och gärna en plan C också

Dvs om dagmatten plötsligt blir sjuk/ får förhinder ha en backup.

Lycka till!