Hur ser era CV'n ut?

Arrows

Trådstartare
Det börjar bli dags för mig att söka jobb nu när jag flyttat till en annan stad, för att dryga ut studiemedlet lite.
Jag har tidigare jobbat och sökt jobb, så skriva CV "kan" jag ju, men samtidigt blir jag nyfiken på hur andra resonerar och tänker när dem skriver cv :up:.

Vad är extra viktigt?
Referenser med kontaktuppgifter?
Hur mycket skriver ni om er själva på cv't? eller lämnar ni allt personligt till personliga brevet?
Skriver ni verkligen ett personligt brev till varje ställe ni söker?
Och hur ärliga är ni egentligen på det personliga brevet? jag menar ska jag vara helt ärlig älskar jag att ligga och slöa i soffan med skräpmat 24/7, men det skriver jag ju inte i det personliga brevet :rofl:, eller handlar det mer om att "försköna" de lite bättre sidorna och utelämna det "trista"? För alla älskar ju inte att orientera på sin fritid.
Bifogar ni bild? betyg? (betyg från vad/vilken skola?) eller bara om det efterfrågas?

Hade tänkt mig ett kort inlägg men det blev som vanligt långt och fullt med frågor :o

Det börjar bli dags för mig att söka jobb nu när jag flyttat till en annan stad, för att dryga ut studiemedlet lite.
Jag har tidigare jobbat och sökt jobb, så skriva CV "kan" jag ju, men samtidigt blir jag nyfiken på hur andra resonerar och tänker när dem skriver cv :up:.

Vad är extra viktigt?
Hur mycket skriver ni om er själva på cv't? eller lämnar ni allt personligt till personliga brevet?
Och hur ärliga är ni egentligen på det personliga brevet? jag menar ska jag vara helt ärlig älskar jag att ligga och slöa i soffan med skräpmat 24/7, men det skriver jag ju inte i det personliga brevet :rofl:, eller handlar det mer om att "försköna" de lite bättre sidorna och utelämna det "trista"? För alla älskar ju inte att orientera på sin fritid.
Bifogar ni bild? betyg? (betyg från vad/vilken skola?) eller bara om det efterfrågas?

Hade tänkt mig ett kort inlägg men det blev som vanligt långt och fullt med frågor :o
Ett cv ska bara innehålla fakta om utbildningar, arbetsplatser och eventuella förtroendeuppdrag - i kronologisk ordning så det nyaste är överst.
I det personliga brevet kan man sen skriva om vad man är bra på, intressen osv osv.

Vad är extra viktigt?
Erfarenhet, utbildningar etc. som kan vara relevant för tjänsten jag söker

Endast på begäran

Ingenting, ett CV ska vara sakligt vart har du jobbat och med vilken position. "2009-2012 frisör på salong X", "2013-2017 nuvarande anställning, butikschef på butik X"

Förhoppningsvis kommer jag aldrig mer behöva söka massa olika jobb samtidigt. När jag gjorde det anpassade jag det personliga brevet utefter vad för typ av jobb jag sökte butik eller restaurang tex.

Och hur ärliga är ni egentligen på det personliga brevet?
Hyfsat ärlig. Trycker på mina positiva sidor utan att överdriva allt för mycket. Skulle även kunna lägga till "uppskattar även en lugn dag hemma i soffan" Det behöver inte ses som negativt.

Bild brukar jag bifoga. Aldrig betyg, det får de ta och fråga efter om de är intresserade av.

Jag har nog aldrig använt mitt CV utan fått jobb via kontakter etc. så jag vet inte hur bra det är :p Men min kompis som är rekryterare har hjälpt mig med mitt så jag antar att det håller mallen ganska bra.

Som @tott skrev så ska CVt bara innehålla kronologisk fakta om utbildningar samt arbetsplatser. Jag har också en post för förtroendeuppdrag och ideellt arbete.
Ang arbeten så skriver jag titel samt ev en rad under vad arbetet innebär om det kan vara oklart. Om jag anger "Kungliga Operan" tex kan det ju vara bra att veta om jag varit första solist eller garderobiär ;)

Det personliga brevet kan ju vara lite mer personligt. Dock inte för personligt. Tex utelämna din favoritpizza och favoritfilm ;) Det viktigaste i det personliga brevet är väl att trycka på varför just dina personliga egenskaper samt bakgrund är kompatibelt med jobbet du söker. Dvs. även om det kallas personligt så är ju inte tanken att du ska beskriva din fritid utan det ska ju ändå vara relaterat till jobbet. Självklart kan du lägga till en rad eller två om vad du har för fritidsintressen för en mer personlig touch men huvudsyftet med brevet är ju att arbetsgivaren ska få en uppfattning om dig, din personlighet och att du ska kunna motivera varför just du med din bakgrund skulle passa för jobbet!

Jag växlar mellan kronologiskt och tematiskt CV. Det kronologiska är det som beskrivs ovan, vad jag gjort i omvänd tidsordning. Ibland tycker jag att det passar bättre med det tematiska. Då har jag ett antal olika områden som rubrik och beskriver vad jag gjort inom resp område på olika anställningar och ev specialutbildningar. Jag tycker det ger en klarare bild av kompetensen, men en något mindre klar bild av "hur har hon fyllt sin tid". Det tematiska kompletteras alltid med en länk till min linkedin-sida där det finns ett kronologiskt CV.
Jag skriver inget personligt som inte har bäring på uppdraget i det personliga brevet heller. T ex kan jag skriva var jag bor och vad jag har för körkort eftersom det kan vara intressant för mina möjligheter att ta mig till jobbet. Jag har tre gånger i livet flyttat mer än 25 mil för ett jobb - då har jag förstås skrivit att jag kommer flytta om jag erbjuds tjänsten.

CV ska -enligt min uppfattning - vara rent faktatext.

Jag är usel på att skriva mitt eget CV - men rätt bra på att undervisa andra i det :D

Har sett rätt många CV och genomgående brukar vara att man inte skriver ut självklara saker. Dvs sådant man själv tycker är uppenbart.
Skriv inte bara jobbets titel utan vad du faktiskt gjorde.

Som den elev som skrev att hon bokfört i ett hamnbolag. Visade sig att hon varit ansvarig för lönernas utbetalning i kontanter - och företaget hade 1000 personer anställda. Hon var också ansvarig för företagets placeringar av sin likviditet. Men hon tyckte det räckte med att skriva att hon var ekonomikunnig....

Eller mannen som skrev att han varit real estate manager, och inte utvecklat det.. Han hade varit fastighetsmäklare för affärsfastigheter. I Dubai. Med eget företag.

Nu behöver det inte vara så komplicerat eller avancerat. Men några få ord om omfattningen eller kompliciteten i jobbet.

Och inte skriva om oväsentligheter. Skippa det som saknar relevans.

Ärlighet i personliga brevet? Fullständigt ärligt. Allt ska vara sant. Men man behöver inte skriva allting. Det som fullständigt saknar relevans, det skriver man inte om.

Jag skriver alltid ett personligt brev riktat till respektive arbetsplats och upplever att det verkligen betalat sig. Det behöver inte vara några stora ändringar, men jag har svårt att tänka mig hur ett och samma brev kan passa till olika ansökningar.

Att du gillar att ligga och slöa i soffan är ju inte relevant för jobbet oavsett om det är ärligt eller inte och behöver således inte tas med. Däremot tror jag aldrig att man kan komma undan med att ljuga i varken CV eller personligt brev - det kommer antagligen att genomskådas relativt snabbt. Att framhäva sina positiva egenskaper absolut, men inte att ljuga.

Har precis sökt jobb och precis som bland annat @tott skriver innehåller mitt CV bara fakta om arbete, utbildning och förtroendeuppdrag. Jag skriver även vilka eventuella resultat mitt arbete har lett till ex kostnadsbesparingar eller annat.
Det personliga och anledningen till att jag söker jobbet lämnar jag helt till det personliga brevet. Jag brukar avsluta brevet med en rad eller två om mina intressen .
Jag tror inte på att ljuga när man söker jobb, jag vill ha ett jobb som matchar den jag är och ljuger man i CVt lär det endera komma fram eller så visar det sig att arbetet/arbetsplatsen inte alls motsvarar vad man egentligen vill ha. Däremot att framhäva och visa upp ens bästa sidor - det är ju det som ansökan är till för.

Ang referenser så brukar jag skriva att de lämnas på förfrågan, men den här gången hade jag inte ens den raden med. Sedan tycker jag det är viktigt att man riktar CV och personliga brevet utifrån varje tjänst man söker, och se till att hålla CVt uppdaterat! Bild brukar jag inte ha med. Vill de se hur jag ser ut så hittar de mig lätt på LinkedIn ;)

Fick in en CV på jobbet förra veckan från en person som sökte praktikplats - denne hade skrivit "planerar avsluta utbildning X 2015" och nu gick personen utbildning Y.....

Alltid bild. Jag valde ofta bort ansökningar utan bild, just för att jag fick en snabb uppfattning av personerna med bild. Nu gällde det okvalificerat arbete, för arbete med högre kvalifikationer har det nog mindre betydelse. Ska man sitta och bläddra igenom drivor av ansökningar så sticker de proffsiga med en bra bild (inte selfie med vinglaset och partyhatten) ut och jag tittade närmre på dem.

Cv skriver jag bara sakligt var jag har varit, när och vilken position jag haft, utbildningar, uppdrag jag haft eller annat som kan vara av intresse (kassavana, datavana, körkort)

Det personliga brevet skriver jag nytt till varje jobb jag söker, men om jag söker liknande jobb så är det väldigt mycket som är samma. Där skriver jag varför jag vill jobba på det jobb jag söker, vad jag kan ge dem (och referera till relevanta erfarenheter) och vad jag ”förväntar” mig av dem (om jag önskar utveckla särskilda kunskaper, om jobbet öppnar nya möjligheter jag vill ta mig an osv). Jag skriver vad jag kan och gjort ganska kortfattat och som är relevant. Det personliga är typ var jag bor och vad jag gör på fritiden, jag har tex ett fysiskt jobb och ett intresse för jobbet även på fritiden så då kan det vara bra att skriva att jag tränar tex - max 2 rader med andra ord.

Och jag har alltid en bild. Dock var det inte avgörande när jag själv rekryterade. Om de däremot inte skrev varför de ville jobba hos oss så åkte de bort direkt.

Några saker som är jätteviktiga när jag tittar på ansökningar på mitt jobb (är HR och rekryteringsansvarig) Generellt är det bra att tänka på att vi kommer läsa många många CV:n, underlätta för oss att se varför vi ska kalla dig till intervju, det uppskattar vi :)
- Anpassa ditt CV till det jobb du söker! Vi märker direkt när det är ett generellt som någon mass-skickat till olika tjänster. Det är inte charmigt. Inte så att du behöver skriva ett helt nytt till varje ansökan men anpassa det du tar med och hur det påverkar din förmåga att göra det jobb vi erbjuder. Och för hela världen; om man anger datum och referensnr; låt det inte stå kvar på en annan ansökan, det ser så dåligt ut med uppgifter som inte är för vår tjänst. Jag har fått en del där de bara strukit över gamla datum och referensnr (varför tar man inte bara bort dom?!)
- Bild, vi läser så många CV:n att de utan bild försvinner i mängden, se också till att ha tydliga och uppdaterade kontaktuppgifter, men inte den där bilden från 50 Shades of Grey tema-nyårsafton, Thailand semestern på stranden eller silja line kryssningen. Ljus bakgrund, skarp, bara överkroppen, hel och ren typ.
- Rent och snyggt; inga ramar, bakgrunder, konstiga bullet points, figurer, multipla kolumner eller rutor och använd vanlig font. Inga fonter som ser ut som handskrivet, snirkligt eller skrivstil. Arial eller liknande funkar så himla bra :)
- Kronologisk ordning med nuvarande/senaste anställningen först med titel, arbetsplats och en kort beskrivning av vad jobbet innebar.
- Stavning! Dubbelkolla stavning och grammatik, slarvigt skrivna CV:n går bort direkt för mig. Använd inte talspråk när du skriver.
- Ta inte med allt sedan den där gången du jobbade extra en sommar i kiosken på landet! Ta bara med relevanta saker, vi som läser är inte intresserade av saker som inte påverkar din förmåga att utföra jobbet du söker. Folk som har med 654 anställningar sen 30 år tillbaka går också bort. Jag har oftast inte tid att läsa mer än 1-2 A4 sidor med anställningar och sen 1/2-1 sida med tekniska kunskaper, språkkunskaper och övrigt.
- Om du refererar till t.ex ansvar för sociala medier/hemsidor/layout och liknande; LÄNKA! Vi kommer inte sitta och leta efter det du skriver att du har gjort, vi har inte tid till det.
- Om det inte specifikt efterfrågas så bifoga inte en massa referensbrev, certifikat, intyg och annat. Det blir bara en massa dokument vi måste scrolla igenom och vi kommer inte titta på det, vi frågar efter det vi är intresserade av.

Och för det personliga brevet;
Kort och koncist helst inte mer än ca 1/2 A4, använd namnet på den som står som rekryteringsansvarig, anpassa till varje jobb, använd företags-namnet och förklara varför du vill jobba just där och varför just du skulle göra ett bra jobb. Undvik klyschiga buzzwords som "spindeln i nätet" och "många bollar i luften".
Koppla dina egenskaper och kunskaper till den utannonserade tjänsten; "då jag var verksam inom bla bla så har jag erfarenhet av X och Y vilket jag tror kan komma väl till pass hos Er för att utföra 1 och 2 på grund av bla bla."
Hitta unika poänger som vi förmodligen inte läser i de andra 200 personliga breven.
Jag skrev t.ex om hur att ha jobbat med hästar gör mig stresstålig och flexibel eftersom om man kan hantera och övertyga 700 kg muskelpaket med flyktinstinkt att samarbeta dagarna i ända så är det inte mycket som får en att tappa fotfästet (annorlunda ordat dock)
Gärna lite kort om vad du gör på fritiden, då får vi en mer personlig anknytning till den som söker. Vad din man heter och jobbar med och vad dina barn heter och vilken skola de går på bryr vi oss inte så mycket om dock.

Vad är extra viktigt?

Jag skulle aldrig anställa någon som undrar var de skulle skicka cv't.
Och jag skulle å andra sidan aldrig söka arbete på ett företag som heter Andersson's heller. ;)

Cv:t önskar jag kort och relevant för arbetet. Inte nödvändigt att ta med precis allt.
Charmigt, kort, personligt brev, gärna med en vardagsbild. Bara för att få ett ansikte till brevet och för det känns bra, när man kommer så långt som till intervjuer.
Betyg och referenser är inte nödvändigt i en första vända.
Lycka till!

Lyfter gammal tråd eftersom jag har funderingar.

Jag har ju hjälp av Trygghetsrådet. De trycker starkt på Linkedin.

Alltså - jag tittar och bläddrar men kan för mitt liv inte se vad jag skulle ha för nytta av det? Jag har ett brett kontaktnät men inte så nära. Ungefär som min facebook. Jag har ca 60 vänner där och det är ändå en utökning. Jag kan för itt liv inte se vad jag skulel kunna tillföra och vad Linkedin skulel tillföra för mig. Jag begriper det knappt.

Kan någon förklara, lite mer begripligt än att det är som facebook fast för jobb.
Jag menar, jag "facebookar" ju inte med vänner. Jag använder den mest för att hålla koll på några grupper i ämnen jag är intresserad av att följa och för att se vad bekanta gör. Inte så många av mina vänner på fb är speciellt privata i sina inlägg heller.

Så - varför så mycket vikt vid linkedin?
:confused:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 820
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag har varit arbetslös sedan i somras och söker aktivt efter nytt jobb. I mitt CV anger jag slutdatum på min senaste anställning, så... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 686
Senast: Youma
·
Skola & Jobb Hittade ett intressant extrajobb idag på arbetsförmedlingens hemsida då jag bara jobbar 83% i nuläget. Fyllde i alla som behövdes och...
Svar
10
· Visningar
1 201
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Jag har hittat ett jobb som skulle passa mig utmärkt i kombination med studierna men jag är lite fundersam på delen med personligt brev...
Svar
6
· Visningar
934
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka