Hur ser er vinterplan ut för tävlingshästarna?

Cyllene

Trådstartare
Nu är det inte många tävlingar kvar på säsongen, och de första tävlingarna dyker ju inte upp förrens i slutet av februari - början av mars.

Så vad har ni för planer? Vila? Extra träning? Träningstävlingar?

Min har ju varit halt och jag ska väl sätta igång henne och se vad som händer. Det blir ingen längre vila för henne eftersom hon vilat en månad nu. Jag har bra förutsättningar med två ridhus så vi ska nog klara att hålla oss igång bara hon är frisk...

Jag hoppas på att kunna rida lite clear round/träningstävlingar under vintern så hon är klar att gå samma klasser el högre när de första tävlingarna kommer i vår. Jag skulle också vilja åka på någon längre hoppkurs för någon riktigt bra tränare.

Men å andra sidan så vet jag ju att det sällan blir som jag planerar! :smirk:

/C - som inte vill ha vinter! :cry:

Sv: Hur ser er vinterplan ut för tävlingshästarna?

Tävlingsponnyn ska få ta det lite lugnare, men inte ställas av helt på jullovet (hade 2 månaders semester i somras + har vilat några veckor utspritt nu i höst eftersom han fått slagskämpesår så man inte kan sitta på honom). Så han ska gå lite lättare då, sista tävlingen är inplnerad till 5 december på Strömsholm. Efter jullovet sätter vi igång och tränar så vi är vältränade till säsongen börjar i början på februari. :)

träna, träna och träna hehe ok kanske inte hela tiden men ska styrketräna och allt annat som behövs, sen brukar mina hästar ta det lite lugnare i några veckor kring jul sådär men inte helt vila utan skritta eller jogga lugnt ut ett par veckor.

Inga riktiga tävlingar kvar för min del, dock ska klubben ha 3st seriehoppningar en per månad fram till Januari, så det ska jag väll vara med på.

Sen ska vi väll ändå hålla i gång träningen åtminstonde fram till jul, sen tänkte jag att hon skulle få vila 2-3 veckor (skrittas) där i Januari när det är som kallast, för att sedan sätta igång o träna igen, första tävlingen är ev i Februari (regional, men jag vet ej klasserna än) Annars blir det i April. (blir säkert några träningstävlingar innan också)

Det var väll som jag tänkt mig, just nu har hon en lugn vecka sen i Lördags eftersom hon tappat sko och hovslagaren kommer inte förrän på Fredag.

Sexåringen ska jag väl hålla igång. Hon stod ju hela sommaren och en bit in på hösten pga virus. Någon veckas ledigt strax innan jul blir det nog, men det är mer för min skull än för hästens. Hon har inte tävlat alls den här säsongen, men jag har planerat att rida 1-2 tävlingar innan året är slut. Sedan är första tävlingen i början av februari.

Femåringen (fölsto) stod också en del i somras pga sparkskador. Hon har dessutom fått en vilovecka nu efter fyraårschampionatet. Hon får nog också en kortare vila innan jul, men sedan ska hon tränas så att hon är klar för att försöka kvala till Falsterbo till våren.

Den andra femåringen jag rider ska ju säljas, men det verkar gå lite trögt. Blir han inte såld får han nog en månads vila snart. Han har gått länge nu, så jag tror att det vore bra för honom. Dessutom är det svårt att få tiden att räcka till alla hästarna.

Ett problem är dock att vi har ca 15 minuters resa till ridhuset. Så blir det fruset i marken så blir det bara "riktig träning" ett par dagar i veckan.

Senast ändrad av en moderator:

Har fått ändra planerana lite. Fick veta att vår femåring, som gick semifinal i fyraårschampionatet för några veckor sedan, faktiskt gått vidare till final i Flyinge. Hon lär inte ha så stor chans där eftersom hon var bland de sist uttagna, men det är ändå kul att vara med. Så nu blir det Flyinge i början av december, sedan får hon nog vila december ut, innan vi sätter igång henne igen.

md5krist skrev:
Har fått ändra planerana lite. Fick veta att vår femåring, som gick semifinal i fyraårschampionatet för några veckor sedan, faktiskt gått vidare till final i Flyinge. Hon lär inte ha så stor chans där eftersom hon var bland de sist uttagna, men det är ändå kul att vara med. Så nu blir det Flyinge i början av december, sedan får hon nog vila december ut, innan vi sätter igång henne igen.

Grattis det var väl en kul överraskning, lovar att hålla tummarna. :)

Träna och vila.. ;)

Ska på Ted Nätterqvist träning i december,:bump: efter det ska hon vaccineras och sen ska hon få vila över jul & nyår ett par veckor, bara skritta lite i skogen, äta och må bra ;)

Men sedan ska det tränas för fullt med dressyr och hoppträningar, hade först tänkt att tävla på trettondagstävlingen på SFK, men det är ju så j-a kallt...! :crazy: Tävlingssäsongen för vår del drar nog igång i februari.

Tror jag.
cheeky.gif

Tack till både dig och Peplis.

Jo, det var jättekul. Jag gick omkring och var nöjd hela dagen. :)

Eftersom att tävlingssäsongen fick ett snörpligt slut för min del (pållan fick lymfangit...) så kommer vintern bestå av att sätta igång pållan och få upp henne i kondition igen. Om det inte tillstöter några komplikationer så bör vi hinna med sista hoppträningen för säsongen. Sen ska min hopptränare ha kurs över jul-nyår och då ska vi försöka delta. Här i stickholm börjar säsongen tidigt så om vi är igång så startar vi eventuellt på Stockholms fältrittklubb i trettonhelgen.

Efter sista helgen i november kommer hästarna få ta det lugnare, men ändå fortsätta träning och tävling, i mindre skala.

hade inte tänkt träna så mycket..mest vila eftersom hästen inte vilar så mycket på sommaren..

fortsätt uppträningen på Carmenzita, börja galoppera bommar strax efter jul och i februari påbörja hoppningen igen. Håller tummarna att hon håller efter operationen i juli, men det ser bra ut faktiskt, än så länge. Har nyligen börjat rida böjda spår på lättare nivå.

Jag hoppas på att få starta ngn tävling i hoppning nästa år, men lämnar det öppet, mycket kan hända och läkningen måste få sin tid. :)

först och främst nu är det ingen vidare träning alls då jag måste ta det lugnt med honom och rida barbacka.
han har en utprovad, två månader (fast hann bara rida en månad i den) gammal hoppsadel som han får ont i ryggen av :S, så tack och lov köper hon tillbaka den och så börjas sadelproblemet som jag haft i flera år nu, igen.

de flesta sadlar åker fram på honom och det är svårt att hitta som passar bra, och denna som såg ut att passa så bra, och inte åkte fram, fick han istället ont i ryggen av.

han har en behandling av equiterapeut kvar den 25e och han är nu nästan bra i ryggen, har inte ridit i sadeln på ca en månad.
ska iväg till ett stort ställe i enköping tror jag det var (min låtsaspappa har koll) där de hade jättemkt begagnat och nytt och prova ut.
den förra utprovaren litar jag inte ett smack på nuförtiden, och så här efter det som h änt har jag hört dåligt om henne men såklart inte före. denna vi ska till nu har jag däremot bara hört bra om.

iallafall till ämnet:
när jag fått en ny sadel så ska han väl börja konditionstränas, klättras, intervalljobb.
jag har ingen hopptränare, mina föräldrar har inte tid/(mamma kan inte), köra mig till ridhus på träning och jag måste rida 4 km till paddocken varje gång, innan våran blir byggd kan bli nästa år.
så det är inte så väldans lätt att träna ordentligt :(.
två år kvar sen får jag ta körkort, äntligen!

siktar på att iallafall komma ut på en lokal LD i mars nån gång.

Mina hästar skulle gå sin sista tävling nu i helgen men en är halt så jag åker bara med en häst. Sen är det vintervila med skritturer och jogging tom början av januari. Hästarna skulle egentligen ha varit igång en vecka till nu men den tävlingen blev inställd.
Tävlingarna kommer igång i februari för båda hästarna.

Jag avskyr vintern så det är rätt bra att de kan ta det lugnt så.

ponnyn har sin sista tävling till helgen sen ska hon få lite vila, inte ställas av helt men ta de lite lugnare, efter nyår kommer dom nya tjejerna som ska tävla henne nästa år börja börja sätta igång henne igen...
den stora kommer gå för fullt under vintern, har varit skadad så han har haft en månads vila så han får ingen vila i vinter... hoppas på att kunna tävla klubbisen i januari.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 931
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 296
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 599
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30