Hur ser en hingstflock ut?

A

Annab79

Vi har mycket mark och har just nu två egna hingstar på 2 månader.
Planerna var att skicka dom till hingstflock, men det känns alltid tråkigt att inte se dom växa upp.
Kanske man kan göra en lösdrift hemma och låta dom gå där och växa upp.
Men hur ser egentligen en flock ut?
Har även en äldre valack. Kan han gå och fostra dom? Har för mig att förra ägaren nämde något om att han har gått i hingstflock.
Kan ringa och höra med henne.
Kanske man kan ta in något fler föl utifrån.
Vad tror ni? Man bör väl ha en uppfostrare?
Hur ser eran hingstflock ut?

Sv: Hur ser en hingstflock ut?

Ja det klart att de kan gå hemma när du har mark samt de redan går tillsammans. Du minskar ju också skaderisken som du adrig kommer ifrån, när du låter dem gå med nya "kompisar".

Din valack kanske redan känner dem väl, och är snäll men uppfostrande. Låt han gåmed flocken. Perfekt. ;)

Har själv haft många föl och de har jag aldrig lämnat iväg på bete eller så.

Sedan har du självklart koll på dem själv, som jag tycker känns tryggast.

Hade jag två hingstar som kan leka med varann...(vilket jag oxå har haft, den ena är nu valack, de har gått ihop sen de var ca ett halvår och nu är de tre)...så skulle jag ha dem kvar hemma. :)

Jag har inte haft ngn uppfostrarhäst, då han som jag planerade ha till det dog precis innan småkillarna kom.
Men det har gått jättebra ändå! De har lekt med varann och haft det toppen. Det har oxå inneburit att de inte "lekt" (varit bökiga) med mig, utan de har varit/är väldigt trevliga att hantera och är lugna och goa.
Det är så mkt man missar, tycker jag, om man skickar bort dem när de är unga.
Den här sommaren däremot hade jag planerat att skicka dem på bete med andra unghästpojkar...men det sket sig då hingsten skadade sig och hamnade på boxvila över hela sommaren.
Ha dem kvar hemma och bygg upp er relation och kontakt säger jag, den betyder så mkt. :) Lycka till med hur du än gör!

...måste bara tillägga att när du nu har en äldre valack (och han e schysst) så har du ju den flock de behöver! Det låter ju perfekt!
Ha dem tillsammans alla tre och låt dem va kvar hemma!

Vi har en hingstflock med 16 unghingstar mellan 1-3år. Är det många hingstar så behövs det ingen äldre "uppfostrare" då hingstarna fostrar varandra.
Jag skulle rekommendera att skicka dem till en unghingst flock då hästarna får gå på stora marker med massor med kompisar och tillsammans med en "riktig flock". -där dem får leva mer naturligt, växa i sin takt och uppfostra varandra.

Är det nu så att du bestämmer dig för att ha dem hemma så skulle jag nog ta in den äldre vallacken i flocken. Endast två hingstar ger inte varandra så mycket, visst kan dem leka med varandra och så, men en viss uppfostran blir det lite brist på om dem skulle vara ensamma. Har du plats så ta gärna in flera unghingstar! Har du en flock på ca 4-5 unghingstar så kan du lika gärna låta "gamlingen" gå kvar i sin egna hage då det är väldigt jobbigt för honom att ensam fostra ett gäng unghingstar.. och hingstarna fostrar som sagt varandra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 403
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 707
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 485
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama