Hur ser detta ut?

Sv: Hur ser detta ut?

Har precis ridit i den, men den känns vinglig samt att den åker fram.. får ju sadla ganska långt bak på pållen eftersom bogbladen rör sig så mycket när han rör sig nästan 10cm... Varför känns sadlarna vinglig, att rörlig i sidled? Den enda sadel som legat still är en Zaldi star bom 31 som jag bara lånada av en kompis för att ha nåt att rida och den åkte inte ner något mot manken heller när jag satt i??? HATAR SADLAR JUST NU!!!

Är bilden tagen före eller efter ridtur? För där den ligger på bilden ser ut att vara bra. Du får ju tänka på att det bara är ortspetsarna som inte ska ligga an mot bogbladet, inte hela kåpan.

Att den känns vinglig kan bero på att den är för smal, vid eller för takformad. Kan tänka mig att den är något för vid, men det är bara att ha en fårskinnspad under iom att han ändå skulle muskla upp sig.
Åker den här sadeln ner på manken?

När du lånade Zaldin, gick hästen verkligen bra med den? Hur kändes hästen i Albionen?

Bilden är tagen efter ridtur. Tror också hellre på teorin - vid.
Den här sadeln åker väl inte ner på manken, beror nog mer på att den åker fram mot manken som det känns så, ska prova med fårskinn och se, kanske även testa en så anatomiskgjord? Fast dom andra två sadlarna jag provat har legat mer still.. fast dom har ju varit för smala och för lite mankfrihet

Ska faktiskt erkänna att jag red 1 pass markarbete och 1 pass hoppning med Zaldin och hästen gick kanon faktiskt... det var under samma dag. Hm, ja, jag blir inte klok på det här

Hur sitter du i Albionen? Trivs du i den sadeln? Och om du jämför mellan Albion och Zaldin, gick hästen lika bra i båda eller bättre i Zaldin/Albion?

Zaldin ligger ju väldigt nära manken, och jag tycker Albionen ser ut att ligga bäst utan tvekan. Ser ut att ligga sådär äckligt perfekt...

Om sadeln åker fram och känns vinglig så verkar den ju inte passa.. Men samdidigt så måste ju det finnas plats att växa.. Jag kommer vara tvärtom o säga att jag inte tycker att Albionen ligger så super. Kan tyvärr inte säga vad det är som inte stämmer men det är något som retar ögat... Men att se bara en bild såhär är ju alltid svårt...

Men en fråga...
Varför köper du inte en Zaldi när du vet vad som passar bra??

Muddson

Jag sitter bra i båda. Saken är den att Zaldin åker inte ner det minsta när jag sätter mig i den, den ligger som på bilden, medans albionen åker eller nä den åker fram..suck

Jag har blivit rek att ha en sadel med rakbom då hans rygg är rak.. det är det som är anledningen till att jag är så brydd över Zaldin. Och problemet är att jag inte har någon sadelprovare som säljer sadlar i min närhet.

County antar jag är svängd också??

County hopp är rakare än dressyrsadlarna, men hoppsadlarna är inte så raka som t.ex. Albion.

Hästen har ju en rak rygg.. Lite överbyggd på bilderna jag har sett, men hästen blir ju rakare vid arbete och dessutom så är en överbyggd rygg inte synonymt med en svängd rygg som kräver t.ex. en Prestige. En Prestige på den hästen hade bara kommit för nära manken i rätt bomvidd, iom att det är en rätt så böjd bom. En rak bom kommer följa rygglinjen även om den är överbyggd, så det kan se ut som att sadeln tippar fram lite på stallgången, men när man rider i sadeln och hästen kommer upp mer med ryggen ska sadeln ligga bra.
Hade hästen däremot varit överbyggd längre bak hade hästen behövt en mer böjd bom, men den här hästen är ju överbyggd hela vägen, och då ska man ha en rak bom - annars kan hästen inte lyfta ryggen när den ska arbeta, för då är det en böjd bom i vägen som trycker ner ryggen och inte ger möjlighet att höja ryggen utan obehag.

TACK FÖR ALLA DIN SVAR!! Provade med padden, men min fårskinnspad är JÄTTE tjock..så det blev inte så bra, testade däremot med gelpadden och då blev det jättebra!! Sadeln ligger jättebra, precis som du sa;) Ligger inte mot manken, finns bra med plats, är inte för trång, ligger an mot ryggen, jag sitter bra..så ja, tror inte det kan bli bättre för tillfället. Att sadeln åker fram tror jag beror på att hästen skjuter fram den, men det blev också bättre med gelpadden. Så nu hoppas jag att det blir mer muskler vid manken, å sen så har ju matte lärt sig sadla rätt:angel:

Med andra ord så slog jag till på denna sadeln!!

PS: antiglidpadd är det nåt man ska testa??

Om en gelpad gör att den ligger still finns det ingen anledning att köpa en antiglid... Din häst har ju inget konstigt sadelläge eller en stor mage, så rid med gelpaden du...

Kul att det äntligen löste sig! Hoppas sadeln fortsätter ligga bra! Visst är det härligt när man hittar en sadel som passar? :D :bump:

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Utrustning Funderar på det här med att köpa sadel när man inte har tillgång till utprovare... hur gör man? Sadelutprovning verkar inte förekomma i...
Svar
14
· Visningar
2 223
Senast: Luem
·
Dressyr Vad tror ni. Heddans hoppsadel är en albion K2 och Platina ser ju ganska rak ut men hon är kortare i ryggen så vet inte om det funkar...
Svar
5
· Visningar
1 144
Senast: Hedwig
·
Hemmet Jag tänkte köpa 7 stolar (se nedan) och klä om, kanske stoppa om lite också. Har ni några tips eller smakråd? :) Lägenheten i övrigt...
Svar
16
· Visningar
2 453
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka