Hur ser det ut?

Trådstartare
Fick precis hem en albion legend som jag provat och rida i idag?
Kommentarer, vad tycker ni om hur den ligger?
Sadeln är för hästar med höga mankar, min har ingen. Så därför finns det mycket plats vid manken :D

Inte världens bästa bilder,.
20699083.jpg

20699084.jpg

20699086.jpg

20699088.jpg

Såhär såg det ut efter ridpasset
20699087.jpg

Sv: Hur ser det ut?

tycker den ser lite för hög ut fram.
men det är en underbar sadel att rida i.

finns nog ngn annan sadel som sitter bättre på din dock.
prova en crown jessica? passar lägre mankar.
bra passform på den också.

jo hoppen är myket lägre, men framvalvet är väldigt högt på denna men tyckte inte det störde ridningen.
När jag kännt på sadeln när den ligger på ryggen så känns den inte för smal.
Tycker sadeln hamnar i rätt vinkel med sitsen, men jag kanske har :love: i sadeln och inte inser brister :D Det var verkligen den skönaste sadeln jag suttit i, i hela mitt liv och jag har prövat väldigt många sadlar.
Om sadeln skulle tex vara för smal, borde inte håren på ryggen vara uppruggade då?
Hon var helt slät i pälsen under sadeln efter ridpasset.

Kan du inte ta nya bilder där hon står på ett vettigt sätt och med raka vinklar?

Hur såg schabraket ut under?

tänkte ta bild på shabarket, men avtrycket var så väldans ljust på det ljusa shabraket så jag såg hur det såg ut men det gjorde inte kameran :rofl: Avtrycket var jämt fördelat med stöv längs med bossorna så allt ser bra ut om man bortser från det extremt höga framvalvet.

vilken bomvidd är det på sadeln? lägger den sig i bakvikt efter ridning?

fick en sådan utprovad till min häst nämligen, den la sig tyvärr i bakvikt. Men som sagt, urskön att rida i. Önskade verkligen att den skulle passat bättre än vad den gjorde på min.

bilderna på sadeln med shabrak är efter ridtur.
Bomvidden skulle vara x-vid enligt sadelmakare, fast det stämmer inte riktigt då min hoppsadel albion är x-vid och den är bredare.

Hon gick på som hon gör i hoppsadeln, och den älskar hon :D (tror jag)
Hon gick väldigt lösgjord och galoppen var super idag, rund och fin med inga som helst tendenser till oviligt arbete.
Jag satt verkligen jättebra i sadeln :) varför kan inte det räcka :D

Håller faktiskt på med en bantningskur på lilla kusen, hon har lagt på sig lite onödigt extra :D
Blir hon bredare så struntar jag i att använda den, men jag tror inte jag tänker sälja den då jag verkligen fick en :eek::eek::eek: känsla när jag red i den :love:
Inget glid med tanke på att håren låg perfa efter ridtur. Inge vinglig eller så.

haha det är väl som med alla andra sadlar man köpt att det funkar ett tag sen ändrar de på sig j*kla sk*t hästar :devil::love:

Jag är faktiskt inne på månad 2 med min senaste sadel utan ens ha börjat fundera på om den ligger dåligt :banana: Det är bara det att jag hellre vill ha en bomlös..

Grattis hela 2 månader är helt klart vettigt att fira :banana::banana::banana:
Finns faktiskt en hel del snygga bomlösa "dressyr" sadlar :d något för min framtid tror jag :D

Om du titta på bilden där hästen är utan vojlock så ser man att hästen kommer att få ett tryck där bak med ryttare på sig, sadeln (bossarna) ska vara fjädrande allra längst ut så att inget tryck bak på ländryggen uppstår. En sadel handlar om mkt mer än bara bomvidd och tum. Det handlar ju om hästens skelett och om sadelbommen. Sadeln ska ligga på så att trycket fördelas på så stor yta som möjligt. Det kan ingen här tala om för dig pga av en bild.

Om det nu var det du ville;)

jo fast på den bilden är hästen i stillastående position så jag vet att folk inte kan pröva ut en sadel åt mig genom internet. Det krävs att man ser hästen i arbete mm.
Men jag undrade mest över det höga framvalvet :laugh:
Ville nog mest ha lite synpunkter som man själv kanske missat. Men somsagt jag kommer märka snabbt om den passar hästen eller ej för då säger hon till. Jag har bytt x-antal sadlar genom mina år med ponnyn och lär få fortsätta med det så vi förblir nöjda :D

hellre högt framvalv än för lågt som både kan klämma och skava. Men ioförsig kan den ju klämma även där om den är för smal. En hel vetenskap det där med sadlar:D Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka