hur ser det riktigt ut? bilder..

Fannih

Trådstartare
Håller på att "rida in" en ponny som stått länge. Hon är oftast ganska avslappnad i ridningen men blir lätt nervös om det låter, kommer nåt etc..

fösökar att inte göra så mycket på ryggen utan istället ha långa tyglar och berömma henne när det för mig känns att hon gör rätt..

nu undrar jag hur hon/jag ser ut i era ögon?
vad kunde ja tänka på mera?

många gånger känns det som hon "dyker" med framdelen men på samma gång känns det som hon jobbar mera med benen då, som att hon skulle lyfta upp sig men på samma gång dyker.. svårt att förklara :p

29519124.jpg

29519125.jpg

29519126.jpg

Sv: hur ser det riktigt ut? bilder..

hej hej. Börjar med att säga att jag är lååångt ifrån proffs på detta, men mina första tankar och funderingar kring bilderna var ffa. sadeln!!
Sitter den verkligen som den ska?? Jag tycker det ser ut som om den "glappar" lite bak och sitter aningens för långt fram.

Första bilden "dyker" hon ju som sagt och hindrar sig själv från att arbeta korrekt. Jag tror att du nog kan känna det som att hon arbetar med med ryggen eftersom hon bara "paddlar" på och famlar liksom i blindo när hon går där nere med dessutom indragen näsa.. (än en gång - TROR JAG)

Andra bilden ser det betydligt bättre ut! Hon ser avslappnad ut i överlinjen och det ser ut som om hon har ett lagom stöd i handen och vågar ta stöd och suga tag i bettet. Denna formen ser ganska opptimal ut för henne, men för den delen, lås er inte i den utan jobba med att "höja och sänka" henne också. Lite som man tänker tänpoväxlingar, men i formen istället. Tex. från neutralläge till låååång och låg och från neutral till lite högre och mer samlad.
Allt detta i KORTA intervaller. Jag brukar ta hjälp av hörnen efter en diagonalpassering med tryck för att samla upp till lite högre form. perfekt att få hästen vaken, flexibel och lyhörd... :idea:

Men sen din egen sits: Hmm.. du sitter väldigt mycket i stolsits och sadeln ser för stor ut för dig... jag hade nog försökt hitta en annan sadel eller ridit mycket utan stigbyglar och en hel del barbacka. men du kan pröva att korta upp läderna lite också (nästan extremt i början, för jag har upptäckt att om man sitter i stolsist med väldigt korta läder så tappar man lätta balansen bakåt ffa. i lättridning).
Det är svårt att sitta korrekt i lodrät sits i en hoppsadel med "för långa läder"..

Nä, nu ska jag ge upp.. Blir ju nästan en hel följetång detta.. Fortsätt jobba på och uppdatera gärna med bilder med jämna mellanrum så man kan se utvecklingen!!

Tack för ditt svar! :)

jo, sadeln åker alldeles för långt fram, dock glappar den inte så värst men damen är ju lite rund om magen:angel:. sitsen är 17 tum som egentligen borde vara 15.5..

skall prova med kortare läder så märker jag då ja tippar bakåt ;)

kanske ja kunde prova att göra "formväxlingar", men då hon hade speciellt i början svårt att slappna av, åkte upp/ner för att hitta formen, så kanske jag borde vänta med det tills hon kan gå stabilt i en låg,arbetande form?

Sadeln ligger alldeles för långt fram då kan hästen inte arbeta ordentligt med bogbladen, sadeln ligger ju ovanpå dom. En svanskappa kanske kunde vara något om enda anledningen den glider fram är för stor mage ( vet hur det är med såna :) ) Men annars ser den nästan lite framtung ut men jag tror det beror mycket på sadelns position! Var en väldans söt häst, vilket inte har nåt med formen att göra men ack så sant iaf!

När min häst blir trött så "trillar" hon fram just så som det ser ut på din översta bild. Jag löser det som så att jag driver på lite tills formen kommer upp under ett par steg, sedan får hon vila (skritt på långa tyglar). Övergångar är väl vägen fram mot en bra form...

jo, sadeln åker alldeles för långt fram, dock glappar den inte så värst men damen är ju lite rund om magen:angel:. sitsen är 17 tum som egentligen borde vara 15.5..

skall prova med kortare läder så märker jag då ja tippar bakåt ;)

kanske ja kunde prova att göra "formväxlingar", men då hon hade speciellt i början svårt att slappna av, åkte upp/ner för att hitta formen, så kanske jag borde vänta med det tills hon kan gå stabilt i en låg,arbetande form?

Haha... Ja detta med att hitta en sadel i rätt storlek.. :angel:
Du kan låna min 15,5:a om du vill, Vid bom, allroundmodell.

hmm.. detta med formväxlingarna har jag uppfattat gör hästen lugnare.. Min arabflicka är grymt spänd och bara taktar runt hela tiden.. När jag började med detta, så kan hon tom. skritta!! :bump:
Jag tycker aldrig det är för tidigt att börja med det. Man får ju utgå från hästens kapacitet.. Bara PYTTEsmå marginaler till att börja med..

En övning som också funkar kanon på min är att jag skiftar samlingsgrad med olika gångarter. (typ) tex. Neutralläge på formen i skritt, ner till halt (få magknip och stanna med ditt bäcken, inte stanna med handen), upp i skritt igen i låg form, halvhalt, upp i trav och samla upp till neutralläge, rid in i avsaktningen ner till skritt i högre form, sedan halt och neutralläge. Var inte rädd för skänklar även om hästen är pigg!!

denna övning hinner jag med på en kortsida.. Så det är bara några steg åt gången.. Men jag brukar säga att jag bara gör den på kortsidorna, för att sen låta hästen trava på på långsidorna och komma igång igen, så den inte tröttnar.. detta är grymt krävande för både bakkärran och knoppen.. :D

är det något du inte förstår med övningarna så fråga!!

Lycka till, du är på rätt spår iaf..

Aliche: har funderat på en svanskappa, men en annan sadel kanske vore bättre. borde dock ske ganska snabbt! Sant detdär om bogbladen, borde ja ha tänkt mer på :/

Susanne:

kan nog hända att hon blir lite trött, kondisen/muskulaturen är ju inte den bästa ännu.

_Skifting_:
skicka över den hit till Finland du bara ;)

det ligger nåt i det du säger, nu när jag förstår mer vad du menar, en av mina svagheter är att ja blir lite lat, sitter där då det känns bekvämt utan att anstränga mig desto mer, givetvis är det ju på gott och ont, hon är väldig känslig för vikter, om ja ska göra en volt eller halt osv behöver jag bara tänka på det, men på samma gång så gör jag inte så mycket annat heller såsom övningar och övergångar :p

tack alla ni :)

sitsen är 17 tum som egentligen borde vara 15.5..

Får du verkligen plats i en 15,5 tums sadel??:confused: Vi ha typ samma kroppsbyggnad och den storleken på sitsen för mig är jätte liten. 16 tum tror jag passar bättre av vad jag kan se på bilderna:laugh:

Bara en fundering jag undrade över:)

15.5 - 16 . är 21 år och kan handla kläder på barnavdelningen ;)

Som de andra redan sagt, sadeln är för långt fram.
Hästen tippar i framvikt och går bakom lod på alla bilder, dvs hon arbetar inte korrekt.
Om hon är orutinerad behöver hon inte komma UPP i formen, det klarar hon inte. Det kommer bara göra henne ännu mer spänd. Du måste istället tänka på att länga henne, nosen ska söka sig neråt helst - ja, men inte neråt- "bakåt" som hon gör nu. Utan den underbara formen som man ofta hör som ett mantra... : Framåt - Neråt. Den form man alltid börjar med hos orutinerade hästar.
Börja jobba med skritten, flytta för skänkeln, gör vändningar, stora volter tex. Låt henne söka ett stöd, ha mjuka tillåtande händer och vänta ut henne! När hon kan slappna av i skritten, frustar, söker sig framåt-neråt och lääänger ryggen och överlinjen, då kan du börja jobba med traven.
Lycka till!:D

Jag tycker gott du kan rida lätt i traven. Om du inte redan gör det. Allt för att underlätta för hästen.
:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 741
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 899
Senast: Mabuse
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 407
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 294
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama