Hur sent på året kan man betäcka?

kopparberg

Trådstartare
En fråga jag började fundera på härom dagen! Jag tänkte ju betäcka min häst nästa år, så var planen. Pålle går i år kanon och tävling är enormt kul, men jag har otur, min häst gjorde sig illa för någon vecka sedan! :(

Skadan är ett rätt rejält spiktramp (spik vet jag inte, men ett rejält tramp som gjorde en del skada). Skadan är diagnosticerad av veterinär och hovslagare och hästen är markant mycket bättre på en vecka. Men så slog det mig att jag hört talas om hästar med sådan skada som tagit flera månader på sig att bli friska! Och flera månader = hela tävlingssäsongen i år ryker, hästen kommer igång framåt vintern när det är stenhårt och tråkigt, och hinner inte tävla nästa år, då vill jag betäcka.

Så då började jag i allafall leka med tanken att OM hon inte kryar på sig helt i hoven, kan jag betäcka redan i år? Men hur sent på året kan man betäcka för att det ska vara sunt för fölet att födas?
Min tanke är ju att mitt sto och hennes föl när det föds ska få gå på bete med andra "mammor med barn" för fölungens skull. Har tidpunkten på året fölet föds betydelse för det? Hur sent kan man släppa ston med föl på bete?
Mitt sto har ju inte fått föl förut, att tro att hon tar sig på första försöket är ju inget att hoppas på, jag räknar med att om hon går att få dräktig, då blir det nog fler än en betäckning.

Sv: Hur sent på året kan man betäcka?

De föl som har fötts som senast här är födda i Juli (ett i Augusti - men det var i senaste laget) Julifölen har alltid haft sällskap av flera sena föl så det har varit rätt okej, ffa när det gäller själva fölningen så är det bra att få dem i Juli eftersom vi helst ser att de fölar utomhus.

Jag ska betäcka min runt midsimmar, då räknar jag med att jag hinner betäcka om en gång om det inte tar sig. Anledningen för mig är att jag går i skolan, så rent praktiskt är det lättare att vaka i slutet av maj då skolan snart tar slut.
Sen beror det väl också på hur man bor, men i Skåne blir det okej temp tidigt och man kan släppa på bete tidigare. Jag är dock nojjig, sist gickföl och sto ut på bete 1 juli (född 28 maj) och det kändes lagom då.

Seminstationerna stänger olika, men de jag har pratat med stänger sep/oktober, så då börjar det bli brådis;)

Nu är väl en ganska bra tidpunkt om du vill ha ett föl så att du kan släppa ut dom ganska snart efter att fölet är fött.
Det är många föl som är födda i juli/augusti men det tycker jag blir lite sent om det är ett halvblod som man vill vara med på treårstester och dylikt. April/maj är bra månader för då brukar ju vädret vara ok.

Lite svammligt inlägg men jag tror du förstår min poäng:)

Tack för svaren allihopa! :bow:

3-årstester och sådant känns inte jätteviktigt, jag har egentligen sagt jag ska sälja första avkomman. Men jag misstänker hur det blir med den försäljningen! ;)

Jag tycker det är bäst att fölen inte föds senare än i juni. Här är mkt insekter som är jobbiga på sommaren och då är det bra om fölen inte föds när det är som värst. Optimalt tycker jag det är att få föl i slutet av april till slutet av maj. Fölen kan då utnyttja betet bra och vädret brukar vara bra så dom kan gå ute tidigt.
Här stänger endel seminstationer redan 15 aug. Kolla med närmsta station hur dom har det.
Ska du betäcka i år så tycker jag att du snarast ska kolla hur hon står i brunst. Då vet du när det kan vara dags att seminera/betäcka. Ibland tar stona sig inte på första försöket så det är bra att inte börja för sent. Betäcker du i slutet av maj, början av juni första gången så har du iallafall 3 chanser på dig att få stoet dräktigt utan att hon fölar väldigt sent.

Du borde ju kunna börja redan på nästa brunst och då har du ju gott om tid på dig. Betäcker du nu i maj och det tar sig får du ju föl i april och det är ju normalt. Tar det sig inte så du får köra en vända till får den i maj, vilket också är normalt.

Jag fick en i juni förra året och det var inga problem.

Så länge fölen föds före midsommar tycker jag att det är helt inom rimlig tid. Det innebär att man har till slutet av juli på sig att betäcka.

Brunsten har jag koll på! Dels för att jag vill lära mig brunstcykeln den dag jag ska betäcka, och dels för att pållens hästkompis är en valack, och mitt sto är MKT påstridigt och vill bli betäckt när hon brunstar, så de får gå i varsin hage under brunsterna.

Tack för era svar! :bow:
Känner att jag nu har lite mer koll på hur lång tid jag har på mig och besluta betäcka eller inte i år!

Jag har ju som en hysterisk fjortis kollat på hingstar i ett halvår nu, så valet om det blir betäckning nu är redan gjort, ett par reserver finns också på listan! :p

Även att du har koll på stoets brunster så är det bra att en seminveterinär kollar oxå. Dom kan då se så allt ser normalt ut. Att inga cystor eller infektioner finns eller några andra förändringar som kan påverka chansen att stoet blir dräktigt.

Jo jag har tänkt att den dagen jag ska betäcka, när det än blir, då vill jag köra henne till seminstationen innan och kolla upp, sedan även köra dit henne innan jag beräknat brunsten ska börja. För jag är ju trots allt nybörjare med avel, bättre att de som kan får kolla och ta beslut!

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
952
Senast: Ramona
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 800
Senast: 13579vas
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat