Hur sent kan tiken resorbera fostren?

kisse

Trådstartare
Vi gjorde UL dygn 32 eller 33 (minns ej exakt nu, har inte almanackan här), och då såg vi "ett helt gäng" som vet sa. Nu är det dygn 65 efter parning. Kan inte känna något alls :(

Hur sent in i dräktigheten kan de resorberas? Jag vet att det kan komma senare, hon "uppför sig" som om hon är dräktig, dock har hon mer midja än jag skulle önska. Kanske kan bero på att hon är förstföderska, och har stark muskulatur (läste nåt om det iaf), eller att hon bär dem långt fram?

Hon var skendräktig efter förra löpet, trodde hon var dräktig då, men så var icke fallet. Nu har hon igen alla tecken, matvägrar, är slö, tempen varierar mellan 37.4-38.8, har kunnat mjölka ur lite ur juvren. Ute är det dock fullt ös, men så fort hon är inne bara degar hon, och är väldigt mammmig, vill ligga på mina fötter och vara nära...

Kommer att avvakta till på måndag (dygn 67) innan jag kollar med vet eftersom hon kanske inte blev dräktig precis vid parning.

Sv: Hur sent kan tiken resorbera fostren?

Nu är väll inte jag någon "expert" på den frågan du ställde men jag la märke till att du bode i S-tälje?.
Om du nu gör det..vart ultraljudade du din tik?? ..

Fast det låter faktist nästan som att din tik är skendräktig, ett tips på du kan lägga märke till att hon ska börja valpa är att hennes temp ligger på samma temp en tag ca. 37 och sedan ska det plötligt gå UPP och sedan ner igen och när det gjort det så kommer valparna inom 24-timmar..;)

Lycka till håller alla tummar och tår att det kanske fins valpar i magen men vänta inte för länge bara..:banana:

Eftersom hon redan borde fött valparna så tycker jag att du ska ringa och prata med veterinären redan nu, i alla fall för att säga vad denne tror.

Jag hade nog ringt in och bokat ett ultraljud snarast då valparna redan borde ha kommit om allt vore som det skulle.. Vad jobbigt för dig :( Håller tummarna iaf!

En tidigare ultraljudad dräktig kan mycket väl ha resorberat sina foster, då kvarstår tecken på dräktighet pga hormoner.

Tempen pendlar ofta upp och ner dagarna innan valpning, när öppningsskedet startar sjunker tempen mycket lågt, och när den stigit till normal nivå igen så kommer valparna.

Ursäkta om jag kapar tråden lite men du verkar kunna veta lite samt att du är vaken nu på dygnet :D Kan hormonerna gå igång fast att dom inte har varit dräcktiga och inte skendräcktiga? Har gjort en annan tråd om min tik men blir inte klok på vad det är som händer...

Jag förstår inte riktigt vad du menar, och jag har inte sett din tidigare tråd.

Hej!
Om fostrena dör innan dag 45 resorberar tiken fostrena dvs fostrena bryts ned och tillbaka bildas. Om fostrena dör efter dag 45 aboteras de dvs stöts ut från tiken. Eller kommer ut samtidigt som de andra i samband med förlossningen. Fostrena ligger som i ett pärlhalsband i tiken, så det kan vara så att valp ett lever, valp två lever , valp tre död osv. De siffror jag har läst och hört är att cirka 30 % av alla foster dör genom abort eller resorberas bort.
Hoppas att det var svar på din fråga.
Angående din tik hoppas jag att hon är dräktig och att allt går bra.

Håller faktist med på detta..

Min tik fick på dygn 68 en gång..dock var vi super orliga men min vet sa att vi skulle ta lungt och vad gör man inte? Joo så klart så väntade vi ut henne till dygn 68 och ut kom 5 st levande valpar - inga valpar kvar i tiken och ingen död.. :)

Sååååå olika från tik till tik..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka