Hur sätter ni benskydd?

Spänner alltid bakåt för att trycket inte ska bli på senan. Precis som man lindar - det gör man ju inte framåt.

Spänner alltid bakåt för att trycket inte ska bli på senan. Precis som man lindar - det gör man ju inte framåt.
Fast när man lindar så gör man ju alltid det så om lindan går upp att den inte lindas upp under hästen utan på utsidan så man förhoppningsvis hinner både upptäcka det och göra halt innan hästen trampar på den.

Jag fick alltid lära mig resåren på framsidan av benet för att skona senorna samt att spännena ska peka bakåt av samma anledning som när man lindar.
Det går ju inte att göra båda ovanstående med såna skydd så jag brukade sätta överliggaren framåt.

Men sedan köpte jag Veredus trc vento Strykkappor och de har en höger och en vänster och då sätts resåren över senan. Jag muttrade över det och fick höra från flera håll att det inte är någon risk för senan så länge hästen står på benet när man sätter dit skyddet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 423
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 496
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar