Hur sätter man på ett täcke?

N

Namnlous

Hur sätter man på ett täcke korrekt?
Någon som kan visa med bilder, eller någon som bara är grym på att förklara? ;)

Inte för att det är något speciellt krävande, men när jag väl står det med det tunga täcket i famnen känner jag mig lite förvirrad.

Sv: Hur sätter man på ett täcke?

Be någon visa, är lättare. Annars så är det väl bara att slänga på de och knäppa spännerna som finns, maggjordarna ska vara kors, och bensnörerna ska väl iallafall hos mej vara korsade också. Svansremmen under svansen.

Jag brukar också lägga på täcken lite längre fram på halsen och knäppa bogspännerna innan jag drar bak täcket.

Alltid knäppa vid bogen fram och gå bakåt, tvärtom när man tar av det.

Ska se om jag kan förklara :)

*Oftast sitter det stora bogspänen på täcket, dessa ska vara framtill, täcket är äve "urgröpt" i framänden

1) Lägg på täcket, gärna liite längre fram än det ska sitta
2) Knäpp bogspännena (de som är längst fram
3) Dra bak täcket så att det sitter rätt på hästen (är täcket för långt får du börja om och spänna bogspännena mer, för kort 0 tvärtom
4) Kryssgjordarna ska som namnet antyder kryssas under magen, de ska ligga an mot hästen men inte trycka
5) Sist kommer vi till bensnören alt svansrem. finns det bara en rem sk svansrem ska denna mellan rumpa och svans. Är den bensnören på täcket så finsn det lite olika varianter man kan göra (smaken är som baken), det jag har lärt mig och även tycker passar mig och mina hästar bäst är att kryssa även dessa. Vänster bensnöre går alltså mellan benen (framför vä, bakom höger) och fästas på höger sida. Ringen det ska fästas i brukar sitt nästan ända bakpå täcket. Tvärtom för höger bensnöre då.

Att tänka på är att vid avtagande av täck så ska du göra precis tvärtom, alltså:
1) bensnören
2) kryssgjordar
3) bogspännen

Lycka till :laugh:

Hej!

Jag brukar göra så här:

- Först kollar jag vad som är bak och fram på täcket. Sen viker jag upp framänden en bit över ryggdelen när jag lägger täcket över armen.

- Sen lägger jag täcket över hästens rygg, en bit längre fram än vad som behövs.

- Sen viker jag ut täcket och knäpper bogspännena. Täckets framkant ska ligga där manken går över mot halsen, och översta bogspännet ska helst sitta där halsen övergår i bogen för att täcket ska ligga perfekt och man ska slippa bogskav.

- Sen drar jag tillbaka täcket.

- Sen knäpper jag kryssgjordarna. De ska vara ungefär så hårt spända att man får in en knoge. Om de är för hårda blir det obekvämt, och är de för lösa kan hästen eller dess kompisar fastna.

- Sist för jag svansen över svanssnöret, eller knäpper bensnörena. Bensnörena knäpps till samma sida som de kommer ifrån. Man brukar sätta ena bensnöret genom det andra.

- Man tar av täcket i omvänd ordning, alltså bensören - gjordar - bogspänne. Då ligger täcket så stadigt som möjligt medan man jobbar.

Jag håller med i hur dom andra skriver hur man ska sätta på täckena, men benremmarna ska sitta i kryss precis som maggjordarna gör anser jag.

Och jag tycker (vilket har ansetts korrekt på alla ridskolor och utbildningar jag varit på) att bensnörena ska knäppas på samma sida men "hakas i" varandra. Som svea beskriver.

Det är väl en smaksak, men jag tycker det är klumpigare. Men att sätta dom bara i samma sida förstår jag mig inte alls på...

Sätter man dem i kors drar de ju täcket snett, det är bättre för funktionen att sätta dem i varandra ett varv och sedan fästa i samma sida.

Sätter man bensnörena så som svea och line_n förklarar så sitter täcket bättre, glider inte lika lätt och så skaver inte remmarna.
Så har jag fått förklarat för mig i alla fall.

Bensnören finns av en anledning, de drar täcket rätt om det hamnar på sned. För att fylla den funktionen ska de sitta som svea beskriver. Sitter de på nåt annat sätt kan du lika gärna ta bort dem och bara ha en svansrem.

Hej!

Jag brukar göra så här:

- Först kollar jag vad som är bak och fram på täcket. Sen viker jag upp framänden en bit över ryggdelen när jag lägger täcket över armen.

- Sen lägger jag täcket över hästens rygg, en bit längre fram än vad som behövs.

- Sen viker jag ut täcket och knäpper bogspännena. Täckets framkant ska ligga där manken går över mot halsen, och översta bogspännet ska helst sitta där halsen övergår i bogen för att täcket ska ligga perfekt och man ska slippa bogskav.

- Sen drar jag tillbaka täcket.

- Sen knäpper jag kryssgjordarna. De ska vara ungefär så hårt spända att man får in en knoge. Om de är för hårda blir det obekvämt, och är de för lösa kan hästen eller dess kompisar fastna.

- Sist för jag svansen över svanssnöret, eller knäpper bensnörena. Bensnörena knäpps till samma sida som de kommer ifrån. Man brukar sätta ena bensnöret genom det andra.

- Man tar av täcket i omvänd ordning, alltså bensören - gjordar - bogspänne. Då ligger täcket så stadigt som möjligt medan man jobbar.

Precis sa gor jag. Och har darmed fatt mig ett antal tillsagningar av folk har nere att det ar inkorrekt. Enligt folk har nere borjar man bakifran. Och jag flinar lika glatt varje gang: att korrigera hur nagon satter pa ett tacke ar tydligen viktigt men inte att papeka att nagons hast ser ut som ett benrangel/ ar smallfet/ har eftersatt hovvard eller att ridningen ar under all kritik... :angel:

;) Krocket - har fortfarande inte andrat pakladningsproceduren...

Jag håller med i hur dom andra skriver hur man ska sätta på täckena, men benremmarna ska sitta i kryss precis som maggjordarna gör anser jag.

Håller med dig! :D

När man korsar bensnörena tycker jag bara det brukar se obekvämt och stramigt ut för hästarna.
Och jag har då aldrig sett ett täcke hoppa på plats tack vare baksnörena :p

Precis sa gor jag. Och har darmed fatt mig ett antal tillsagningar av folk har nere att det ar inkorrekt. Enligt folk har nere borjar man bakifran.
Men vad skulle logiken vara i det? Att man börjar framifrån när täcket sätts på och bakifrån när man tar av har ju med säkerhet att göra. OM hästen rör sig så sitter täcket kvar säkrare om det sitter kvar fram. Öppnar man fram och hästen rör sig så åker täcket bak och trasslar in sig i bakbenen. Hua!

För de som inte förstår varför bensnörena ska sitta i samma sida är mitt tips att prova själva. Det finns lösa snören med klämmpr, sätt mellan benen i jackan, testa båda sätten och känn hur det känns och vad som händer med jackan.

Var och en blir salig på sin tro...jag gör efter vad jag har erfarenhet av. Har sett täcken hänga över halsen och trassla in sig i frambenen på hästarna och det är inte roligare än om det skulle hända bak. Min erfarenhet, hade en häst som bet sönder knäppena fram, när täcket åker bak är att det åker av. Hästen klev ur det, helt enkelt. Därmed knäpper jag bakifrån och fram och knäpper upp framifrån och bak.

*KL*

Bensnören för för övrigt i stort sett alltid onödiga om täcket ligger bra och har kryssgjordar. De började användas på den tiden de vanligaste utetäckena var hopplösa new zeeland-täcken i tung canvas och yllefilt med enkel bukgjord som aldrig ville ligga på plats. Nu för tiden får man mest med det för att det ser ut som om täcket har fler funktioner om det har bensnören med. Men flera av de bättre märkena t ex Horseware skippar bensnören.

Jag brukar alltid byta ut bensnörena mot ett svanssnöre på utetäckena (svanssnöre behövs för att hindra att vinden tar tag i täcket bakifrån och blåser av det). Jag har hästen inackorderad och tycker att den som byter täcken ska slippa onödigt krångel. Täckena ligger alltid på plats ändå.

Jag håller med! Gör likadant, byter bensnören mot svanssnöre istället.

Och jag tycker (vilket har ansetts korrekt på alla ridskolor och utbildningar jag varit på) att bensnörena ska knäppas på samma sida men "hakas i" varandra. Som svea beskriver.

Håller med. Då ligger täcket bäst på plats och risken för skav minimeras.
På de flesta täcken kan man ta bort dem helt.
Jag föredrar de svansremmar som fanns på täcken förr. Satt runt svansroten. Då låg täcket garanterat på plats. Fattar inte varför de inte finns på täcken nu för tiden.

[
Jag använder fortfarande inte täcke särskilt ofta och förstår inte riktigt varför det tycks vara självklart att alla gör det.
[/QUOTE]

(OT, men jag kan inte låta bli.)
Fattar inte jag heller. Det berhövs ju ganska sällan om man utgår från hästarnas behov. Läste nyss en undersökning där endast 5 % svarade att de sällan eller aldrig använde täcke. Resten gjorde det ofta. Det var skrämmande tycker jag. Hade sifforna varit tvärtom hade den stämt bättre med hästars behov.

Men såna där undersökningar brukar ju bara mäta hästens förmåga att hålla en viss kroppstemperatur och "klara sig".

Min häst ska inte bara "klara sig", han ska prestera. Och då behöver han vara mjuk och smidig i sina muskler. Hästens sätt att hålla värmen är att huttra, och det är inte så himla bra ur prestationssynpunkt. Hästen står och spänner mot kylan och blir stram i ryggen. Det funkar ju inte när man ska rida, då måste hästen vara smidig alla muskler.

Jag håller med om att många täckar för mycket. Jag har t ex svårt att fatta hur man tänker när man låter hästen gå med dubbla termotäcken med helhals ute när det bara är ett par minusgrader. Däremot tycker jag att det är lämpligt att skydda arbetande hästar från regn och blåst med ett bra regntäcke, och även använda varmare täcken om man klipper dem.

Jag tycker att det är direkt olämpligt att kräva något arbete av en häst som stått i blötväder eller blåst hela dagen utan täcke.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: Ray
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka