Hur sätta igång ett fölsto?

W

windy mon

Fick ta bort min älskade häst i Söndags:cry: ,får låna ett sto nu som är 9 år och fölade för 5 månader sedan.Hon har inte blivit riden på ca 3 år,nu till min fråga:Är det någon som har ett bra schema på igångsättning?:idea:
 
Sv: Hur sätta igång ett fölsto?

Åh, sånt här är kul :idea:
Jag skulle varva väldigt mkt med longering, törmkörning och ridning korta pass i skritt som sedan utökas.
T.ex såhär.

Måndag: Tömkörning
Tisdag: Skritt ca 10-15 min
Onsdag: Vila
Torsdag: Longering
Fredag: Tömkörning
Lördag: Skritt ca 10-15 min
Söndag: Vila/Longering

Kom ihåg att skritta igång ordentligt, nu när hon inte är riden mkt och nu när det börjar bli lite kallare. Tömkörning är bra för att träna upp de muskler hon har tappat under den tiden hon gått med föl.

Lycka till! :bump:
 
Sv: Hur sätta igång ett fölsto?

Jusste, lite övningar man kan göra medan man skrittar, kan bli lite tråkigt annars. Öva på att ställa åt båda hållen, rid slalom mellan träd, gör halt och rygga några steg, skänkelvikning fram & tillbaka över vägen, hitta formen i skritt och sedan bibehåll den i halten och ryggningen, öppna, sluta. :)
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 498
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 210
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp