Hur sätta fast transportgrimskaft+höpåse?

Hagens_Zorba

Trådstartare
Hur fäster man de i transporten?
Ska man sätta fast grimskaftet och linda runt bommen eller?
Fattar noll..

Sen undrar jag en annan sak.
Ägaren till transporten jag ska låna hittar inte regbeviset,
så jag vet inte vad släpet väger.
Bilen väger 2240 kg.
Hur mkt brukar ett sånt där "vanligt" enaxlat, rätt gammalt släp väga ungefär?
Totvikten får ju inte vara mer än 1300 kg..

Sv: Hur sätta fast transportgrimskaft+höpåse?

Har kollat vad den får dra, den får dra precis 1260 kg.

Regnummret på släpet menar du?
Fattar inte hur man gör..
Verkar som det kostar pengar?
Klickade på "sök uppgifter om annat fordon",
men det verkade inte funka..
Är det rätt lr?

Du tar regnr på släpet och går in på www.vv.se, Fordon och sedan vidare därifrån.

Det kostar inget, du får upp siffrorna på skärmen. Om du vill ha hjälp kan du PM´a regnr till bil och släp så ska jag hjälpa dig.

Inte linda runt bommen, utan över bommen och i ringen framför bommen en bit ned så hästen kan balansera med huvudet. Det kan det inte göra om den sitter i kort grimskaft i bommen.

Alla släp har ju inte den konstruktionen. Vissa släp har bara fästmöjligheter i bommen (en gjuten ögla), andra fäster man i sidan. Frågan är inte lätt att besvara utan att veta hur TS transport ser ut...

Alla släp har ju inte den konstruktionen. Vissa släp har bara fästmöjligheter i bommen (en gjuten ögla), andra fäster man i sidan. Frågan är inte lätt att besvara utan att veta hur TS transport ser ut...

självklart inte. Men man ska inte linda runt bommen oavsett transport. Vi har satt dit en ring i våran transport framför bommen. Hästen stegrar sig mycket lättare när grimslaftet sitter fast i bommen o kna då knäcka nacken. Där av fäster man i en ring framför bommen i transporten, hästen står mycket bättre och risken för att hästan ska knäcka nacken minskar då hästen inte kan resa sig så högt som den kan vi fastbunden i bommen.

På det allra flesta transportet finns det en ring framför bommen.

Som sagt; inget av våra tre har ring framme (från -98/-03 och -06). Om jag transporterar en häst som har tendens att resa sig vidtar jag andra åtgärder, det känns inte aktuellt att göra så stora ingrepp i något av släpet (ett är inte möjligt).

Om man dessutom hyr släp så får man ju gilla läget...

Hej
Du ska inte binda hästen för kort heller den ska kunna vända på huvudet åt siderna men inte böja halsen och titta bakåt ska den inte göra. Du får inte binda el linda grimmskaftet runt bommen om hästen får panik el olycka är framme så måste de vara lätt att få upp. De kan finnas en ögla i sidan då binder du iden el på väggen eller längre ner framtill under fönstret. Jag tycker personligen att de är otäckt att binda i ögland ner vid fönstret ifall dom börjar kraffsa med hoven och får över benet där.(Inte bra) kan nog finnas en ögla i bommen på båda siderna oxå och då kan man dra grimskaftet igenom öglan vid din häst och sen dra grimmskaftet bort till andra öglan i bommen så knyter du lätt där så du lätt når att få upp grimskaftet. och Hönätet kan du sätta i mitten men passa så de inte blir för långt ner när de tömms då kan hästen fastna med benet. Ta alltid med en kniv och extra grimma och grimskaft ifall olyckan är framme. Kan även använda en Ikeapåse att låta hästen äta hö ur. Förutsatt att hästen inte tycker den är läskig.
Lycka till. Har mkt mkt erfarenhet av att köra hästar och peppar peppar ta i trä så har de aldrig hänt nått. Kör mkt lugnt och fint och ta ut svängarna ordentligt och bromsa inte för hårt. Prova stå i en transport själva nån gång så förstår ni varför många hästar tycker de är obehagligt.

Släpet väger väl rimligen runt 6-700 kilo (tjänstevikten). Men sen så är TOTALVIKTEN som är registrerad (syns på registreringsbeviset eller vv:s sida) den som ofta är runt 12-1300. Denna måste du ha koll på om du har b-körkort, för den får INTE överstiga vad bilen får dra.

Har du E-kort är det en annan femma. Det finns jättemånga trådar om detta sedan tidigare.

Har kollat vad den får dra, den får dra precis 1260 kg.

Det är inte många släp som har så låg totalvikt som 1260 kg, även om det förekommer.
Är det ett äldre enkelaxlat släp väger det troligtvis runt 700 kg. Observera att tjäsntevikten som står på registreringsbeviset/Vägverkets hemsida oftast är för liten då de äldre släpen vägdes in strippade! Mitt gamla Fobo-släp vägde i verkligheten runt 100 kg mer än på papperet. Dvs inte mycket lastvikt kvar...
Har du ingen annan bil du kan dra med? (Om det nu visar sig vara för hög totalvikt på släpet.)

Hej,

Min erfarenhet är att en häst kan skada sig mer med för långt grimskaft än tvärtom. Rekomendationen brukar vara 30cm (om den sitter i bommen).

Man diskuterar mycket kring hö i transport också just nu, ska man åka längre sträcka bör INTE hästen ha tillgång till hö, pga att den inte har tillgång till vatten. En häst som äter mycket hö, (alla gör inte det) och inte får i sig något vatten, kan tillslut få som en torr höboll i halsen och kvävas. Hästar har dött av det. (
Den här saken tas upp bla på "gröna kort-kurserna" Dessa kurser borde alla gå, även om man inte tävlar för att de är så allmännyttiga!)

Lycka till!

Nä tyvärr.. konstigt, för några andra i stallet drar med sin ungefär lika stora bil en jätteflashigt boggie som väger mkt mer än det jag ska använda, och det är b-körkort :/

Visst kan du göra det - MEN. Det är inte lagligt, och det finns påföljder. Jag har en bekant som gjorde just det, och det klassas som olovlig körning. Fick inte köra EN METER till, och hon var 40 mil hemifrån. Det blev till att hitta chaufför som kunde komma och hämta dem. Hon hade ruskig tur och fick inga större böter, men det skall man inte räkna med.

I förlängningen kan lämp för tänkt E-kort bli obeviljat.

Jag vet heller inte hur ett försäkringsbolag skulle ställa sig vid en olycka, om du framför ett ekipage du inte har körkort för.

Vad fäster man höpåsen i?

Hur långt ska du åka, måste hästen äta?

Luften blir mkt bättre i transporten om du skippar höt, det stoppar luften från att cirkulera ordentligt.

Annars så lång fram i transporten som möjligt och så hästen inte kan fastna med varken grimma, grimskaft eller framhovar.

Hönät och fodring under färd ökar risken för transportsjuka (som har mycket hög dödlighet). Klippte följande info från www.krafft.nu. Jag vågar aldrig fodra under färd, är transporten lång stannar jag och låter hästen vila och äta medan ekipaget står still.
----
Tidigare har det varit tämligen vanligt att låta hästarna äta ur ett sk hönät under resa. Man vet nu, att detta kan innebära hälsorisker i samband med längre transporter. Hästen får för det första äta med huvudet i en onaturlig ställning. Dessutom kommer hästens utandningsluft att fukta ner höet - som på så sätt blir en mycket lämplig tillväxtplats för bakterier och andra mikroorganismer. Man tror, att det som brukar kallas "transportsjuka" till viss del haft sin orsak i den här processen.

Under längre resor bör hästarna utfodras under rast. Helst bör de ges tillfälle att äta sitt hö med sänkt huvud. På detta sätt underlättas dessutom rensningen av andningsvägarna från de partiklar som alltid finns i luften i transportutrymmet. I samband med dessa raster bör hästen också ges tillfälle att dricka.

Liknande trådar

Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·
Utrustning Vi har under ungefär ett år lånat lite olika Värmlandsvagnensläp då vi har tänkt oss att skaffa ett eget. Hade först en vanlig...
Svar
0
· Visningar
810
Senast: whitelook
·
E
Utrustning Om jag har följande "krav" på transport, vilka märken finns det då att välja på? Begagnat alltså. *Tvåaxlat/boggie *Gummimatta på...
2
Svar
21
· Visningar
2 083
Senast: Egonson
·
Hästmänniskan Jag som brukar vara hyfsat uppdaterad och vägt upp en bil och ner en transport börjar nu bli mer än lovlig förvirrad. Jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 652
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023