Sv: Hur sammla i AR?
Vad bra att du uppskattade mina tips, även fast de inte är de bästa
Men jag har ju ännu inte kommit så långt om man säger så
Fast ja, gasa och bromsa ska man aldrig göra samtidigt
Men om du vill få hästen att arbeta rätt med en lösgjord rygg och utan att trycka ihop den så tror jag på den här sortens ridning(även fast det finns många olika stilar inom "den här sortens ridning, men iaf"
)
Och hästen ska vara uppmärksam på dina hjälper, för du ska inte behöva sparka den gul och blå
Om den inte lyssnar så picka till med spöet istället(vilket brukar göra hästen mer uppmärksam). Och det ska räcka med en förhållning på yttertygeln och att du vrider dig en aning inåt för att hästen ska samla sig/sakta ner tempot.
Och ja, skolorna bygger upp hästen och gör att den tillslut orkar bära sig och samla sig själv
Hästen ska alltid söka sig till bettet. Om den inte gör det tar du en förhållning på yttertygeln och ser om hästen "kommer" till den innre. Efter förhållningen ger du efter och lägger till skäneln och då kommer hästen att falla till den innre tygeln.
Du kan också träna mycket på böjt spår och rakrikta hästen genom böjning. Ju starkare hästen blir dessto mer rakriktad blir den
En böjd häst(alltså att hela kroppen är böjd och inte bara halsen) får lättare att sätta under sig det inre bakbenet och på så sätt jobba rätt. Den kommer att söka sig fram och ner. Och ju starkare och stadigare hästen blir dessto mer samling kan man be om
Hoppas du fattar något av mina flummiga förklaringar iaf