Hur sammla i AR?

M

Milou75

Är helt ny inom AR (har enbart läst lite) och undrar nu om någon av er som rider AR kan förklara hur ni får hästen att jobba med bakdelen ordentligt. Är det mycket skänkel eller är det sitsen eller vad...

Idiotförklara mig nu inte utan förklara i stället hur man tänker inom AR - snälla :confused: :crazy:

Sv: Hur sammla i AR?

Skänkel som "håller om" hästen - sätet - bålen. Jag andas och "balanserar en boll under rumpan" i tanken och "fångar upp det osynliga stödet" i samlingen med en mjuk o följsam hand. Det är vad som fungerar för mig.

Senast ändrad:

Nu skriver jag som jag har lärt mig, men det finns säkert hundra olika förklaringar till det här;)

Samlingen kommer inte förrän hästen är stark nog att orka "bära sig", dvssätta in baken så pass mycket att den går i uppförsbacke.

Men man samlar hästen(som jag lärt mig) genom att rida öppna, sluta, galoppfattningar(mycket alltså:D ), skänkelvikning och mycket sidovärtsrörelser över huvud taget. Man börjar ju förstås med bara några steg öppna eller sluta t ex, och kan sedan när hästen är tillräckligt stark, rida längre "serier". Då kommer hästen tillslut att sätta sig så pass mycket att den går i uppförsbacke=samling.

Man kan också be om mer samling genom att gasa och sedan bromsa:D Det viktigaste är att man aldrig använder gasen(innerskänkeln i travenm och ytterskänkeln i galoppen) samtidigt som bromsen(yttertygeln samt att kroppen vrider sig inåt så att en slags öppnarörelse bildas). Alltså inte gas och broms samtidigt, eftersom det framkallar spänning;)

Men det finns säkert tusen olika förklaringar och synsätt och det vore kul att höra hur andra gör/ser på det:bump:

Grundtanken är att man ska forma sig själv så som man vill att hästen ska röra sig. Ryttarens höfter = hästens höfter, Axlarna = bogarna, huvudet = hästens huvud, Vinkeln på ryttarens bäcken = vinkeln på hästens bäcken, höger skänken är höger bakben osv. Så det är mycket sits med sittben, "vridning" av kroppen osv.

Skänkeln betyder alltid att bakbenet/bakbenen ska längre in under hästen, till tyngdpunkten. Skänkeln inverkar bara när hästen kan följa hjälpen och föra bakbenet närmare tyngdpunkten (höger skänkel när höger bakben precis ska lyftas/är i luften och samma med vänster) Så därför används bara en skänkel i taget. Används båda på en gång = båda bakbenen fram samtidigt = jämfotahopp (på en högt skolad häst :D )

För att hålla koll på vilket bakben hästen jobbar med (rider man "rakt" på en häst som inte är lika stark i båda bakbenen så smiter den gärna ut med rumpan åt något håll) så används böjning av hästen i olika former, t.ex. volt, böjd rakt fram, öppna, sluta. Är hästen t.ex. böjd korrekt på volten i höger varv eller går i en högeröppna, så kommer hästens högra höft längre fram än vänster höft = höger bakben har närmare till tyngdpunkten (ungefär under ryttaren). På så sätt tränas inner bakben. Genom slutor så jobbar man med ytter bakben. När hästen är lika stark i alla "fyra bakbenen" (höger bak som inner och ytter, vänster bak som inner och ytter) så är hästen rakriktad och kan bära jämnt på båda bakbenen utan en massa mothållande hjälper.

Genom att ryttaren vinklar bak sitt bäcken ska hästen vinkla sitt bäcken = bakbenen kommer längre under hästen = samling.

Oj, det blev lite rörigt, hoppas att du får ut något av det. Finns massor att säga men är lite trött nu...:crazy:

Vad roligt att ni var så snabba på att svara.

Ja det där med skolorna, skänkelvikningar, volter mm har jag förstått att de får hästen att jobba ordentligt med bakdelen och när de blir rätt gjorda - musklar hästen. Intressant det där med att inte gasa och bromsa samtidigt - det är det jag vill motverka så där är vi helt överens.

Jag vill rida min häst i form så att han jobar rätt - UTAN att behöva skänkla som en blå - vill inte "sparka honom i magen". Vill inte heller dra och slita i munnen. Men nu kommer det svåra - hur göra för att få till det UTAN att göra detta???

Är tanken att om man gör skolorna så samlar sig hästen så att säga automatiskt (förutsatt att de görs rätt) ?

En annan fundering - kan hästen "böja nacken" och samtidigt vara lång och låg i ryggen???

Lite halvflummiga funderingar såhär på kvällskvisten men väldigt intressanta tycker jag.

Tack ni två som svarat - jag suger åt mig och funderar vidare... ;)

Oj vad svårt det låter... det där med olika ben och vinklingar av egna bäckenet...

Litteraturtips???

BB`s böcker "Akademiskt ridkonst" och "Ridning på kandar" är mycket bra läsning. Katrin Wallbergs häfte "den akademiska ridkonstens skola" är också väldigt bra. Hon går mera in på detaljer och beskriver och förklarar allt väldigt bra. Klart läsvärt!:)

Vad bra att du uppskattade mina tips, även fast de inte är de bästa:angel: Men jag har ju ännu inte kommit så långt om man säger så:p

Fast ja, gasa och bromsa ska man aldrig göra samtidigt;)

Men om du vill få hästen att arbeta rätt med en lösgjord rygg och utan att trycka ihop den så tror jag på den här sortens ridning(även fast det finns många olika stilar inom "den här sortens ridning, men iaf":D )

Och hästen ska vara uppmärksam på dina hjälper, för du ska inte behöva sparka den gul och blå;) Om den inte lyssnar så picka till med spöet istället(vilket brukar göra hästen mer uppmärksam). Och det ska räcka med en förhållning på yttertygeln och att du vrider dig en aning inåt för att hästen ska samla sig/sakta ner tempot.

Och ja, skolorna bygger upp hästen och gör att den tillslut orkar bära sig och samla sig själv:bow:

Hästen ska alltid söka sig till bettet. Om den inte gör det tar du en förhållning på yttertygeln och ser om hästen "kommer" till den innre. Efter förhållningen ger du efter och lägger till skäneln och då kommer hästen att falla till den innre tygeln.

Du kan också träna mycket på böjt spår och rakrikta hästen genom böjning. Ju starkare hästen blir dessto mer rakriktad blir den:) En böjd häst(alltså att hela kroppen är böjd och inte bara halsen) får lättare att sätta under sig det inre bakbenet och på så sätt jobba rätt. Den kommer att söka sig fram och ner. Och ju starkare och stadigare hästen blir dessto mer samling kan man be om:idea:

Hoppas du fattar något av mina flummiga förklaringar iaf;) :bow:

Jag håller på att lära mig att rida hästen i rätt form dvs samling. Det är inte det lättaste. Att rida för instruktör är väl det bästa. Att slita och dra i hästen, att sparka den eller att gasa och bromsa hästen samtidigt får du aldrig hästen att gå i rätt form. Men vem är det som rider så? Har aldrig sett någon göra det så jag blev lite nyfiken.

Boken "Skola din häst till ökad samling och hållbarhet" av Katrin Wallberg är kanonbra :love: . Den är mer ingående och praktisk än BBs böcker (som dock är bra som inspiration).

"Grundtanken är att man ska forma sig själv så som man vill att hästen ska röra sig. Ryttarens höfter = hästens höfter, Axlarna = bogarna, huvudet = hästens huvud, Vinkeln på ryttarens bäcken = vinkeln på hästens bäcken, höger skänken är höger bakben osv. Så det är mycket sits med sittben, "vridning" av kroppen osv."
Fick bara en tanke som jag vill fråga om...
OK att bäckenet ska vinklas bakåt, men om jag vill att hästen då också ska höja ryggen - ska jag då "krumma" min rygg, och ska jag på något vis härma att nacken ska upp?
Hoppas det går att förstå frågeställningen!

Man ska aldrig vinkla sitt bäcken med än vad hästen klarar av att vinkla sitt. Gör man det "trycker man ner" hästens rygg och huvudet åker upp. Vinklar hästen sitt bäcken korrekt (på den nivå den orkar) så kommer ryggen upp, halsen välvs och pannan förs fram - överlinjen längs.
Vinklar man sitt bäcken bakåt så får man automatiskt lite mindre svank i sin egen rygg, men man ska inte "skjuta rygg".
Dock ska man aldrig sitta i den här belastningssitsen hela tiden, variera med neutral sits och avlastningssits (framåvinklat bäcken med sadelkontakt, inte fältsits).

Hoppas du fick ut något av det :)

En liten detalj, bara. Man undviker skänkelvikning inom AR, av den anledningen att hästen i den rörelsen trampar förbi tyngdpunkten.
Sen är det väl upp till var och en att rida skänkelvikning, beroende på hur hästen fungerar och vilka rörelser man själv känner att man får ut någonting positivt av.

Immer.

Wow vad mycket bra hjälp jag fått!!! Särskilt av dig Ella_99!!!
Åsså en massa litteraturtips. Toppen!!!

Ni får GÄRNA fortsätta att komma med lite tips jag suger åt mig som en svamp - konkreta övningar kanske när man ska sätta igång med skolorna... :banana:

Jadå, jag bara försöker att förlänga tanken... Det är ju så tydligt att hästen hänger med och gör så som jag gör, och då kan det vara intressant att tänka vidare, även om det kan bli lite flummigt..

En liten detalj, bara. Man undviker skänkelvikning inom AR, av den anledningen att hästen i den rörelsen trampar förbi tyngdpunkten.
Sen är det väl upp till var och en att rida skänkelvikning, beroende på hur hästen fungerar och vilka rörelser man själv känner att man får ut någonting positivt av.

Immer.

Jo, skäkelvikningar är toppen:bow: Dock menar jag med skänkelvikning inte såna man rider i "vanlig dressyr" dvs att hästen är helt rak, eller endast lite ställd... Jag menar att hästen ska vara böjd i hela kroppen(som en banan) från rörelseriktningen(alltså traversal fast tvärtom;) ) Men det glömde jag förklara:angel:

Jag håller på att lära mig att rida hästen i rätt form dvs samling. Det är inte det lättaste. Att rida för instruktör är väl det bästa. Att slita och dra i hästen, att sparka den eller att gasa och bromsa hästen samtidigt får du aldrig hästen att gå i rätt form. Men vem är det som rider så? Har aldrig sett någon göra det så jag blev lite nyfiken.

Ja du... Om man tittar på de flesta GP-ryttarna så finner men svaret(OBSERVERA: De flesta=inte alla) Man kan t ex se hur de sitter i bytesserierna och slänger bak benen och drar i munnen istället för att bara ändra position i sitsen(vilket räcker för de allra skickligaste ryttarna som rider sina hästar rätt:bow: )

Men ja, om man gasar och bromsar samtidigt trycker man ihop hästen, alltså gör så att den blir låst i ryggen och får spänningar(och när man kommit riktigt "långt" blir resultatet att man får det där mekaniska steget som man "eftersträvar" på GP-nivå... Eller iaf verkar det så eftersom nästan alla går så:confused:

Så aldrig gas och broms samtidigt om man vill ha en korrekt samlad häst utan spänningar:bow:

*KL o trådstöld*
Hur ska man bära sig åt för att hitta AR (eller liknande) tränare i skåne?
(frågar i denna tråden för att..eh...den också var skriven av en nybörjare som jag? x)
Har letat på internet men de få gånger jag hittar en lista med tränare står det inte var dom finns...måste äl finnas fler än de få jag hittat med.. Själv kan jag i teorin en del, i praktiken inget, så 'min' tränare behöver ju inte kunna mycket mer än början än, om h*n bara kan den biten bra.... iaf..hur hittar man dom? Oo

*läser tråden och tar till mig allt annat som skrivs med*

Dock menar jag med skänkelvikning inte såna man rider i "vanlig dressyr" dvs att hästen är helt rak, eller endast lite ställd... Jag menar att hästen ska vara böjd i hela kroppen(som en banan) från rörelseriktningen(alltså traversal fast tvärtom;) ) Men det glömde jag förklara:angel:

Men då är det ju inte skänkelvikning, trots allt. ;)
Tur att du förklarade :D

Immer

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 680
Senast: Bri
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar