Hur säljer ni helst?

MiniLi

Trådstartare
Jag har en mängd saker som jag kommer vilja/behöva sälja nu under hösten. Det är hundprylar, hundträningsvänliga friluftskläder, möbler, inredning osv. Allt i en salig blandning gällande prisklass också.

Jag tycker det är oerhört bökigt att sälja saker, så pass att jag ofta hellre slänger än säljer bara för att slippa hålla på med skiten.
Men nu vill jag gärna få in de slantar jag kan, och det kommer vara så mkt olika saker att det är dumt att bara slänga.

Med tanke på min orutin tar jag gärna emot tips på vilka sidor som är bäst för div olika ändamål och sådär lite generella tips!

Vilka sidor föredrar du?
Skiljer det sig åt beroende på vad du säljer? Och prisklass?

Hit me!

Jag kör på två olika spår.
Blocket för litet dyrare saker och sådant som enkelt kan skickas, och lokala facebookgrupper för billigare och mer skrymmande saker.
Jag försöker lägga priset så rätt som möjligt, ofta i underkant av jämförbara annonser, och vara så tydlig som möjligt med att det är utsatt pris som gäller. Dessutom försöker jag vara så saklig och informativ som möjligt om egenskaper och specifikationer på det jag säljer, så jag slipper en massa onödiga frågor. Sedan svarar jag överhuvudtaget inte på meddelanden med skambud och prutningar, de svaren slänger jag direkt.
Det enda riktigt jobbiga att sälja är fordon, imho. Där är genomgående andelen idiotmeddelanden och skambud hög, och det kräver litet känsla att välja rätt köpare för en smidig affär.

Jag säljer mest på Tradera, men där lämpar det sig bäst för enklare saker som är lätt att skicka, tex klädesplagg. För möbler och otympligare saker använder jag Blocket, med avhämtning. Aldrig provat Blocketpaket, så det får gärna någon annan upplysa om. Fördelen med Tradera är att man endast betalar när man väl får något sålt (10 %) medan på Blocket betalar man för att lägga upp en annons (olika beroende på kategori)

För Tradera är mina tips :
*lägg upp annonsen så den slutar vid löning (fler som budar när de har pengar)
*ta flera tydliga bilder, skriv gärna ut mått och storlek osv i annonsen
*skriv om det du säljer kommer från ett Djur/rökfritt hem
*lägg saker i rätt kategori, har sett många som får färre bud då de ligger helt fel
Kommer nog på fler tips sen.

Är nyfiken på om någon annan kommer skriva nåt om Sphock, har själv aldrig provat det är helt gratis som jag förstått det.
Sälja begagnat är kul när man väl kommer in i det! :)

Jag kör på två olika spår.
Blocket för litet dyrare saker och sådant som enkelt kan skickas, och lokala facebookgrupper för billigare och mer skrymmande saker.
Jag försöker lägga priset så rätt som möjligt, ofta i underkant av jämförbara annonser, och vara så tydlig som möjligt med att det är utsatt pris som gäller. Dessutom försöker jag vara så saklig och informativ som möjligt om egenskaper och specifikationer på det jag säljer, så jag slipper en massa onödiga frågor. Sedan svarar jag överhuvudtaget inte på meddelanden med skambud och prutningar, de svaren slänger jag direkt.
Det enda riktigt jobbiga att sälja är fordon, imho. Där är genomgående andelen idiotmeddelanden och skambud hög, och det kräver litet känsla att välja rätt köpare för en smidig affär.
Tack!

Ja bil sålde jag nyligen på blocket, fy helvete! Jagad av idioter med tusen frågor där svaren redan stod i annonsen. Och alla jävla "buhu det är synd om mig så jag behöver få köpa din bil billigt" :yuck::banghead:

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om avhämtning eller post är smidigast. Sålde en massa mindre saker till vänner och bekanta via min egen FB i somras och höll på att bli tokig sen när alla ska komma olika dagar och tider för att hämta..

Jag säljer mest på Tradera, men där lämpar det sig bäst för enklare saker som är lätt att skicka, tex klädesplagg. För möbler och otympligare saker använder jag Blocket, med avhämtning. Aldrig provat Blocketpaket, så det får gärna någon annan upplysa om. Fördelen med Tradera är att man endast betalar när man väl får något sålt (10 %) medan på Blocket betalar man för att lägga upp en annons (olika beroende på kategori)

För Tradera är mina tips :
*lägg upp annonsen så den slutar vid löning (fler som budar när de har pengar)
*ta flera tydliga bilder, skriv gärna ut mått och storlek osv i annonsen
*skriv om det du säljer kommer från ett Djur/rökfritt hem
*lägg saker i rätt kategori, har sett många som får färre bud då de ligger helt fel
Kommer nog på fler tips sen.

Är nyfiken på om någon annan kommer skriva nåt om Sphock, har själv aldrig provat det är helt gratis som jag förstått det.
Sälja begagnat är kul när man väl kommer in i det! :)
Tradera sålde jag på för typ 10 år sedan, så det är fortfarande populär?

Når man ut till fler på tradera jmft med facebook?
Är det värt kostnaden som tillkommer på tradera?

Det jobbiga med Tradera är att du ska packa , väga, räkna ut frakt och gå till posten. Jag brukar sälja på FB, då slipper jag ett arbetsmoment.

Det jobbiga med Tradera är att du ska packa , väga, räkna ut frakt och gå till posten. Jag brukar sälja på FB, då slipper jag ett arbetsmoment.
Ja det minns jag som ganska tidskrävande från när jag sålde på tradera för många år sedan! Säljer du alltså alltid mot avhämtning?

Beror på vad som ska säljas och hur mycket.

Blocket för dyrare eller mer större saker.

Tradera sålda jag en hel del förr på,
+ inga telefon samtal utan ganska enkelt på det sättet.
- billiga grejer går dåligt att sälja för frakten gör saken oftast dyr ändå och ingen blir intresserad.

FB, har inte sålt men köpt men vad jag hört är det lättare att få sålt om saken ligger ute på en sida som är inriktat på just det som ska säljas.

Loppis, kommer det till mindre småkrafs föredrar jag loppis och det som inte blir sålt ger jag till i mitt fall till pingstkyrkans loppis.

Tradera sålde jag på för typ 10 år sedan, så det är fortfarande populär?

Når man ut till fler på tradera jmft med facebook?
Är det värt kostnaden som tillkommer på tradera?
Jag får saker sålda men visst är Tradera inte alla lika populärt som förr, de har fått hög konkurrens från Fb o nya appar. Har aldrig sålt via fb... än ;). Har jobbat ihop många bra omdömen på Tradera så det är en anledning till att jag fortfarande använder det.

Jag köper och säljer på lokala köp-& säljgrupper på fb. Så mycket enklare. Jag är som dig annars och tycker det är för bökigt, låter grejerna samla damm i förrådet tills jag slänger dem, men fb-grupper är sjukt smidigt och när det är lokala så bor ju alla i närheten och man slipper hålla på och posta grejer.

Jag har en mängd saker som jag kommer vilja/behöva sälja nu under hösten. Det är hundprylar, hundträningsvänliga friluftskläder, möbler, inredning osv. Allt i en salig blandning gällande prisklass också.

Jag tycker det är oerhört bökigt att sälja saker, så pass att jag ofta hellre slänger än säljer bara för att slippa hålla på med skiten.
Men nu vill jag gärna få in de slantar jag kan, och det kommer vara så mkt olika saker att det är dumt att bara slänga.

Med tanke på min orutin tar jag gärna emot tips på vilka sidor som är bäst för div olika ändamål och sådär lite generella tips!

Vilka sidor föredrar du?
Skiljer det sig åt beroende på vad du säljer? Och prisklass?

Hit me!

Är prick lika!
Ska sälja bland annat några märkesplagg och ett helt nytt BoT-täcke för hund och tänkte rodda med det i dag. Det är för mycket pengar för att bara ha det drällandes. Kommer lägga ut det i väl valda fb-grupper.

Finns även shpock på mobilen, blocketliknande och gratis att använda. Värt att ta en titt på om man säljer saker som alternativ till blocket/tradera.

Följer upp:
Slängde ut annons på två par kompressionstajts (för gravida) från 2XU i en lokal grupp för mammor. Ena paret = inte ens provat och lappen kvar, andra paret = använda men i väldigt fint skick. Använde produktbild från hemsidan, plus tre egna bilder (på lappen och linningen så att storleken och silikonbandet syntes). Länkade till storleksguide. Skrev "lite kul" text. Prissatte enskilt men så att båda plaggen tillsammans kostade typ vad en halv byxa kostar ny.

Facit:
Sålt inom loppet av 5 timmar. Samma person köpte båda. Swishat och klart.

Säljer främst på köp- och säljgrupper på fb. Har sålt på blocket några gånger.

När det är i lokala grupper på fb får folk hämta om de vill ha, annars är tex skicka-lätt för 53 kr upp till 2 kg smidigt.

Större möbler säljer jag på blocket.

Mindre grejer, kläder och möbler säljer jag på säljsidor på facebook. Brukar bli sålt innom ett par timmar.

Skrivet alltid att det är avhämtning eller skickas mot frakt.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar