Hur säger man till en orädd häst?

B

bumbra

Skitbra att hästen är orädd och stabil MEN det fungerar sämre när jag ska ryta till åt henne. Spelar ingen roll om man daskar till, viftar med armarna eller kastar saker - det händer inget. Nyfikenheten blir däremot större! De gånger hon har lyssnat på mina bannor var när hon råkade hamna i elstängslet samtidigt (ren olycka)...

Varför jag bannar? Hon har en förmåga att köra över en, inte speciellt roligt när en 600 kiloshäst blir potentiellt farlig.

Senaste "problemet" var när hon försökte naffsa på människor utanför boxen, jag sa skarpt NEJ. Hästen blev då surare och blev ännu mer intensiv. Nu lägger hon all kraft på att VISA att hon ska göra det! Mitt nej blir som uppmärksamhet, ignorerar jag henne blir hon störigare och störigare tills någon reagerar. För det är det hon vill - hon vill ha konstiga reaktioner.

Frågan är hur bryter jag beteendet? Börjar funta på en vattenspruta :) Hon kanske bryter den onda cirkeln för en stund då...

Extra information: detta gäller bara i boxen/då hästen är lös, grimma/träns på och hon är superlugn och sansad. Hon verkar vara otroligt vilse utan grimman, att mina signaler blir otydliga och hästen okoncentrerad! Hur tränar jag upp hästens förtroende i löst tillstånd? "Skiter i dit" attitiyden kan bli ett stort jävla problem om jag låter det vara... Nu har det varit så i 1 vecka, lättare att tackla ett eventuellt problem än ett riktigt inrotat problem!
 
Sv: Hur säger man till en orädd häst?

Kan säga att jag kan inte hjälpa dig med det här , bara ge dig lite " medlidande " för min unghäst är precis likadan.
SÅ nonchalant .

Det är precis som att han räcker ut tungan åt mig och tycker jag är HELT dum i huvet - NÄR jag försöker säga till honom . Vad ska man göra ?

Jag kan inte göra annat än att skratta åt honom för han ser så loj ut :)
 
Sv: Hur säger man till en orädd häst?

Min ettåring är också väldigt orädd och noncharlant. Flyttar inte på sig när man ber henne, knör gärna in mej i väggen. För min del hjälper slughet eller tyvärr, ett spö. Jag kan inte låta henne bestämma när eller hur hon skall flytta på sig. Då kommer hon bli helt ohanterbar...
 
Sv: Hur säger man till en orädd häst?

har själv en flock med många hästar av olika kön och ras och där blir det väldigt tydligt hur ranghögre hästar sätter kaxiga unghästar på plats. 2 varningar sen smäller det. antingen flyttar dom sig eller får dom ett bett eller en hov i sidan.
har själv fostrat flera unghästar av båda könen och ett- och tvååringar är jobbiga. en vuxen häst som inte har blivit satt på plats som ung är värre!
jag menar inte att man ska slå på sina hästar men oftast behövs det bara en skarp tillrättavisning och sen vet unghästen vem som är boss. om man misslyckas med detta får man en potentiellt sett mkt farlig och bufflig häst. lycka till!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp