Hur sadla med Westernsadel?

H

Helena B

hej

Jag undrar vad man ska tänka på när man sadlar med en w sadel? det skiljer sig ju lite från en eng modell om jag förstått det rätt.
Kan ni tipsa om vart man kan läsa om sådant.:bump:

Sv: Hur sadla med Westernsadel?

Jag tror att det bästa är att få hjälp live...Någon som visar helt enkelt!

Släng INTE sadeljordarna över hästen, utan sadla från andra sidan, så du har jordarna mot dit. Ta sag i hornet med ena handen, och bakvalvet med den andra. stå mot hästen och vrid sedan överkroppen, och svinga sadeln upp, låt den landa mjukt på hästens rygg.

Jaa så gör i alla fall jag :) Jättesvårt att beskriva.. men du kanske förstår lite i alla fall.. Sen är det ju olika svårt beroende på hästens höjd och sadelns tyngd. Men träna, träna, träna så går det snart. det är lite krånkligt i början.. Lycka till! :D

//A

jag tror hon menar mer vart sadeln ska placeras på hästens rygg, få upp den tror jag de flesta klarar efter lite träning ;)

sadeln ska ligga där den "suger fast". man känner när en välpassad sadel hamnar på rätt ställe för då är den som en sugpropp! hur exakt vart den ska ligga kan jag inte skriva i ord utan bara visa IRL :S

Även om sadlarna skiljer sig en hel del åt så är det samma saker du ska titta på. Att bogbladen går fria, att manken får plats och att sadeln inte ligger bakom sista revbenet. (att sadeln inte är för lång)
Stigbygeln kan man lägga över hornet på den sida som kommer över hästens rygg först. Då undviker du att den slår mot hästen.

skirten KAN ligga bakom sista revbenet, skirten har ingen funktion i sig förutom att vara "snygg".

där bommen tar slut kan du känna undertill.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
491
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 065
Senast: iNHALE
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 607
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka