hur rycka manen

matador

Trådstartare
Jag skulle vilja snygga till mitt ungsto i manen och korta ner den med ungefär hälften, men hur gör jag?
Klippa ser ju inte klokt ut och rycker jag blir den ju inte kortare utan bara tunnare. Jag har ingen aning om hur man bär sig åt för att få en halvblodsman snygg. Vill ha tips hur jag ska göra.

Sv: hur rycka manen

När man rycker manen är det just för att tunna ut den så att den lättare ligger på ena sidan, vill du ha den kortare kan du klippa eller använda en trimsax, som gör att det inte ser så spikrakt ut. Jag brkukar bara klippa, för min häst har perfekt tjocklek på manen ändå. Klipp lite vinklat, så att det yttre lagret av manen blir pyttelite längre än det innersta lagret, och fukta manen innan. Sen är det bara att borsta fram och tillbaks och jämna till hela tiden, det kommer alltid fram en liten test nånstans! ;)
Har hästen en grov hals= lite längre än en handsbredd, har den tunn hals= en handsbredd (då snackar vi inte skogshuggarhänder, lite mer normalstora händer, alltså).
Lycka till!

När jag rycker blir det både tunnare och kortare, du drar ju de längre stråna och låter de kortare vara kvar..
U

Jag skulle vilja snygga till mitt ungsto i manen och korta ner den med ungefär hälften, men hur gör jag?
Klippa ser ju inte klokt ut och rycker jag blir den ju inte kortare utan bara tunnare. Jag har ingen aning om hur man bär sig åt för att få en halvblodsman snygg. Vill ha tips hur jag ska göra.

Min häst har en otroligt tjock man som måste ryckas ordentligt. Ska jag tävla och vill göra knoppar påminner de annars mest om en rad med pingisbollar...:D

Enklast tycker jag är att använda en stålkam (som man har till hundar). Du tar en slinga och skjuter tillbaka en del av håret (ungefär som när man tuperar håret). Det hårstråna som du fortfarande håller i lindar du runt kammen och rycker neråt. Svårt att säga exakt hur mycket hår man bör rycka åt gången. Ju fler strån desto svårare att rycka. Prova dig fram tills du märker vad som funkar.
Det finns säker andra som också har bra tips.
Lycka till!

PS Finns en risk att hon inte kommer gilla det i början om hon inte är van:smirk:

Liknande trådar

Utrustning Ni som har hästar med grovt tagel och håller manen kort, vad har ni för knep för att det ska bli snyggt utan att man förstör händerna...
Svar
16
· Visningar
1 365
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 980
Senast: MML
·
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
980
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka