Hur rids en femåring?

kopur

Trådstartare
Har en unghäst som blir fem år nu 1 januari. Under hösten har jag haft honom hos ett proffs för inridning och han ska tillbaka dit igen en sväng efter vintervilan. SEDAN är det upp till mig att ta vid!

Nu undrar jag hur ni rider era femåringar - hur många gånger/vecka, hur länge ungefär varje gång och vad ni tränar. Jag vill inte riskera att ta i för häftigt...

Sv: Hur rids en femåring?

Korven skrev:
Vad säger proffset som rider hästen nu??

Jag vet inte ännu - jag kommer förståss att få instruktioner när det blir dags för mig att ta över. Men eftersom jag aldrig haft en sådan ung häst förut är jag lite nyfiken på hur man brukar göra!

Jag har en unghäst som blir fem till våren. Jag har i en månad nu ridit/jobbat henne ungefär 3 dagar i veckan (alltid minst en vilodag emellan). Nu får hon stå i någon vecka och sedan fortsätter jag med henne. Hon är jobbad med tömkörning och i longervolten med att flytta sig undan tryck och reagera snabbare på framåtdrivande/stoppande (inte så kvick i början).
I ridningen har jag ridit ut 10 minuter och nu senast 15 minuter med någon annan och låtit henne gå på i viken gångart hon vill bara hon går FRAM.
Idag var jag för första gången ute en lite pyttesväng helt själv och det gick jättebra.
Gångarterna tar vi upp i kanske april (om allt känns rätt). Jag vill att hon väljer trav fram till dess (den använder hon i hagen och under ryttare) och blir starkare i skritt,trav och galopp samt får lite bättre kondis. Framför allt skall hon förstå de framåtdrivande och mothållande hjälperna och halvhalt fullt ut innan vi börjar med någon tölt. Däremot sitter nog inte tölten så långt in på henne.

Men jag håller med om att du skall höra med den som ridit in din häst om hur du skall fortsätta!

/Malin

Intressant att höra hur andra gör - jag har alltid bara haft vuxna hästar kring mig så jag har aldrig förut funderat över hur man gör med en unghäst!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 986
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar