Hur rider ni?

Bilden på s 28 i senaste Islandshästen visar ett akademiskt ekipage "Karin och Korall tränar piaff" där ryttaren lutar sig framåt. Jag har sett andra bilder på samma ryttare där hon lutar sig framåt i bl a samlad galopp.
Klaus Ferdinand Hempfling (han räknas väl som akademisk ryttare?)lutar sig framåt vid halt så det skiljer sig åt mellan olika akademiska ryttare.

Ja, om jag visste hur jag red...
Nåväl. Även jag brukar roa mig med att läsa böcker, och förutom Rikke, Reynir, Hempfling så är även Bents och nuvarande läsning är Swifts senaste och mycket intressanta. Men nog är det förvirring; och till slut verkar det som om man inte ska känna efter så mycket utan helt enkelt *rida*.... ;)

Självklart infinner sig ändå funderingar, och i helgen fick jag min första bekantskap med den akademiska inriktningen. För att komma med förhoppningsvis förståeliga ord om det hela så upplever jag som någon/ några redan skrivit fungerar det att "spänna magen så ryggen rätas ut" för att göra halt, alltså vinkla bäckenet litegranna. Att sedan "lyfta magen" och vinkla om bäckenet sätter vi igång på.

Har under senaste året verkligen försökt "bygga om" mig som ryttare; både i sits och reaktioner. Min fyrfote vän är femgångare med pass och mycket påskjut, vilket vi självklart jobbar med. Och mot... Hur än det är; när matte "sköter sitt" så går allt mycket bättre, och han behöver faktiskt ingen hjälp när matte är i balans och verkligen inverkar i stället för påverkar. :o Lärorik läxa. :devil:
Därmed inte sagt att det förekommer så ofta som jag skulle vilja.

Jag vet dock inte om det är jag som feltolkar ord; men själv försöker jag gå ifrån tanken och effekten av överlivet och lite "yvigare" hjälper (/ stjälpningar ?!); små, små förändringar verkar för oss fungera mycket bättre; alltså bäckenvinkling, mage osv. Så matte får öva vidare...

Håller med...Jo, de yviga gesterna använder man ju kanske mer när man ska stjälpa hästen ur balans, vilket i ett övergångsskede kanske kan vara en metod för att bryta tex en invand grisepass. När sedan hästen går rent är det ju däremot viktigt att sitta i balans och störa så lite som det bara går.

Men josse, när jag klurar på det så funderar jag vidare. Vi som har dessa passiga hästar; har vi alla gånger kunskapen att verkligen hjälpa hästen genom yviga gester - eller är det som så att vi har yviga gester pga illa tajmade hjälper/ stjälper ;) i kombination med lite sämre balans?

Alltså: blir hästen än passigare för att vi gör den till det, eller har våra yvigheter verkligen önskad effekt?

Ju mera jag lär mig, desto mera inser jag att jag inte kan...

Jo, det tåls att tänka på, i vissa fall är det nog som du beskriver.

I mitt fall så började nog min häst med den rena grisepassen för att jag satt helt still (men ej på rätt sätt, det vill säja spänd med låst bäcken, spända axlar oxh spända armbågar, spända händer ). Jag var liksom fastlåst i samma position (jodå, har videobevis :cry:). Detta gjorde ju att hon också låste sej fast i sin grisepass, och kunde gå kvar där.

Sedan fick en intruktör mej att försöka slappna av och sedan vikta mej framåt så att hon gick mot trav och precis innan hon föll mot trav räta up mej bakåt och innan det blev pass igen vikta framåt. Allt med löst hängande tyglar.

Det hände ju flera saker i och med detta:
1. Pållan kunde inte gå kvar i sin grisepass några längre stunder.
2. Jag blev medveten om vart töltläget satt (dvs någonstans mittmellan framåtlutning och bakåtlutning).
3. Jag blev inte lika fastlåst, utan tränade mej på att sitta stilla på rätt sätt när hon väl töltade.
4. Jag använde tyglarna mindre och vikten mer.

Efterhand blev perioderna av grisepass mer sällan återkommande och mina gester behövde bli mindre yviga om hon föll tillbaka.

men...om jag hade suttit korrekt från början så hade det nog alldrig behövt gå så långt som till yviga gester... :banana:

Om min häst i dag blir passaktig så börjar jag från noll igen, släpper tyglarna och förösker störa så lite som möjligt, och gör halvhalter med vikten. Nu är jag ändå långt i från en perfekt sits, men ibland så flyter det riktigt bra.

Jag tror också att en ständig obalanserad rörelse hos ryttaren kan trubba av en häst, så att den till slut inte kan skilja på vad som är en signal/hjälp och vad som bara är allmänt brus.

It takes one to know one, Josse. Ju mera jag läser desto mera inser jag att vi - eller vår ridning/ våra hästar - liknar varandra... Både historia och "botemedel" i stora drag.

Bra formulering de tre sista raderna! :bow:

tja, på galopp bilden så påpekar hon ju att hon har hamnat lite i framvikt och därför ber honom att öka farten.
piaff bilden ha jag också sett, kanske vill hon få honom att slappna av mera i ryggen, eller kanske att gå mera framåt i piaffen? vem vet..... jag har iaf en känsla av att framåt lutningen inte är för att bromsa in honom, men det är bara spekulationer.

Här känner jag också igen mig. Även min pålle är passtaktig. När jag provred honom hade han en underbar tölt, men när jag haft honom i några veckor hade vi två gångarter: skritt och grisepass.
Av olika instruktörer har jag fått olika metoder för att hitta tillbaka till rena gångarter.
Min häst är en smula okänslig för skänklarna och någon instruktör vill att jag helt enkelt tränar på det: känsligheten. En annan instruktör använde att få hästen ur balans genom att jag själv - mycket yvigt - kastar mig åt något håll, medan hästen förvånat försöker hänga med.
Sedan har jag stött på alternativet samla, samla, samla, korta tyglar, driv, driv, driv tills hästen är uppskruvad likt en sån där leksak man vrider upp i ryggen. Och så släppa iväg i en kort tölt.
Och så att arbeta med att nästan trava och "fånga upp" tölten däremellan.
Egentligen fungerar alla metoderna för att få tölt, men inte är någon osynlig. Yvig är bara förnamnet. Och min häst blir spänd. Nu, när vi rider mer akademiskt så tycker jag att alla gångartsväxlingarna blir mer distinka och att vi behåller både lust och avslappning. Samtidigt "hinner" jag arbeta med min egen sits och kroppskontroll.
Mitt mål och förhoppning är att vi ska klara av gångarterna bättre och bättre genom att min häst blir starkare och smidigare. Men det kanske inte alls kommer att fungera. Jag är så ny i islandsvärlden att det än så länge mest är teorier från min sida :)

Tjolahopp

OlleAtlas

Jo ! Synd att vi förmodligen inte (vet inte vart du bor)bor i närheten av varandra så vi kunde utbyta erfarenheter även praktiskt. :angel:

men det är ju skönt att känna att jag inte är ensam....

Jag befinner mig i Söderhamn, så det är en bit att åka... E4 norr om Sthlm sådär en 25 mil till. Och visst vore det kul att utbyta erfarenheter och funderingar irl, om det bara varit närmre!

Och OlleAtlas - det stämmer så väl; olika tränare och olika synsätt och lösningar. Jag har hittat ett par som jag nu försöker rida för, där jag känner att det stämmer. Det ska ju inte bara fungera, det skall ju helst vara en sådan ridning som man som person vill ägna sig åt också...

Just det akademiska är jag dock en otrolig gröngöling i, även om teorierna länge tilltalat mig.

Nu är det inte säkert att din häst fungerar som min. Jag har också provat metoden samla, samla, samla, driv driv driv och så ska hästen fara i väg som en uppskruvad leksak, från skritt till en tölt på bakdelen. Funkar inte på min Pålla, då blir det ren grisepass....på grund av (vad jag tror)att hon inte klarar att gå så pass samlad i skritt.
Jag har sagt det förr och säger det igen....
Det är så många islandshästinstuktörer som försöker få oss att samla en häst som inte vet vad samling är (eller att vi inte vet). Vad blir då resultatet jo att hålla hårt i tyglarna och samtidigt driva på. En samlad häst bär sig på bakdelen med eftergift i nacken...uppriktigt sagt så är det inte många isisiar som jag sett klara detta på den nivå som jag rider i alla fall. Först måste man ha en lösgjord häst, sen kan man förhoppningsvis efterhand få till samlande rörelser i skritt och vidare kan man försöka i tölt.

Detta är inte kritik mot dej :smirk: utan vill bara varna dej för såna intruktörer som jobbar på fel nivå.

En spänd häst måste man först få lösgjord innan man kan börja tänka på annat. Att däremot få hästen att börja sträcka ut sin överlinje kan däremot gå fanska fort, sedan är det vidare att arbeta med den formen i alla gångarter....sen tror jag att samlingen kommer av sej själv när man därifrån kan korrigera tempot genom halvhalter. Jag har inte själv kommit så långt än... om jag har tur kan min häst gå lösgjord i skritt, trav och tölt vissa sträckor i slutet av ridturen. Först måste hon bli av med överskottsenergi och värmas upp innnan hon förmår att slappna av och söka sej framåt nedåt (och då måste hon ha tillräckligt med energi för att inte hamna på framdelen). Puhhhh det är inte lätt :crazy:

Varför sa ingen detta för fem år sen när man började rida för tränare? Man trodde att dom visste bättre. Du vet inte hur rätt du har , tack för att du formulerade det så bra. Jag har vetat det men inte vågat säga det till tränarna. Nu rider jag som det känns bäst. :bow: :bow: :bow:

Inte tar jag det som kritik. Tvärtom. Jag känner att din varning är befogad och att du har helt rätt. Håller helt med i att det oftast inte är någon "äkta" samling man uppnår genom att driva mot en kort tygel. Bara en spänd och uppskruvad häst som knäckt av i nacken.
Just det där med att stärka och lösgöra tror jag är vägen till gångarterna. Dessutom är det ett oändligt mycket trevligare sätt att ha det skoj med sin häst.
Det är nog därför det akademiska känns så trivsamt, både hästen och man själv hänger med. Utan spänningar.
Får bli den nya devisen. Spännande utan spänningar!

OlleAtlas

Jo, kanske är jag lite hård mot intruktörer. Men det finns ju de som lär ut på rätt sätt förstås! Det jag har upplevt är ju att man som "nybörjare litar blint på vad en instruktör säger. Det är nog bra att försöka känna själv också vad som känns rätt. Sedan är det ju detta med den pedagogiska förmågan, kanske rider intruktören "rätt" själv, men har inte möjligheten att lära ut vidare på rätt sätt. Eller detta med för stora grupper, där ekipagen är på olika nivåer i sin ridning.

Sedan är det ju upp till oss "elever" också att kunna tala om i fall vi inte förstår eller känner ridningen inte stämmer. Det finns säkert vissa elever som absolut vill få hästen i tölt, och inte vill hålla på med grundarbete, och då är det kanske ite så lätt för instruktörern heller.

Det bästa är ju om man kan rida enskilt tycker jag, så är det lättare att få individuell hjälp. Vissa instruktörer har ju gått över till att kanske köra en kvart med varje ekipage i stället för fyra under en timme, vilket i alla fall jag upplever mer "kostandseffektivt" :o.

Dett är inget försvartal för instruktörer utan mer en tänkbar förklaring.

Jo, kanske är jag lite hård mot intruktörer. Men det finns ju de som lär ut på rätt sätt förstås! Det jag har upplevt är ju att man som "nybörjare litar blint på vad en instruktör säger. Det är nog bra att försöka känna själv också vad som känns rätt. Sedan är det ju detta med den pedagogiska förmågan, kanske rider intruktören "rätt" själv, men har inte möjligheten att lära ut vidare på rätt sätt. Eller detta med för stora grupper, där ekipagen är på olika nivåer i sin ridning.

Sedan är det ju upp till oss "elever" också att kunna tala om i fall vi inte förstår eller känner ridningen inte stämmer. Det finns säkert vissa elever som absolut vill få hästen i tölt, och inte vill hålla på med grundarbete, och då är det kanske ite så lätt för instruktörern heller.

Det bästa är ju om man kan rida enskilt tycker jag, så är det lättare att få individuell hjälp. Vissa instruktörer har ju gått över till att kanske köra en kvart med varje ekipage i stället för fyra under en timme, vilket i alla fall jag upplever mer "kostandseffektivt" :o.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 201
Senast: Juli0a
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 424
Senast: gul_zebra
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar