Hur rider ni när det är hårt i marken?

S

sanwan

Nu är kylan här, men knappt någon snö, så det är stenhårt överallt... Mina idéer om hur man rider/motionerar hästen när det är hårt börjar ta slut så vad gör NI när det är hårt överallt (ställa av helt är inget alternativ, dock går hon mindre nu)?

Sv: Hur rider ni när det är hårt i marken?

Jag brukar skritta pållen mycket och tömköra och så... Sen har vi ridhus, så ja fuskar väl lite, för ja kan alltid rida där ;)!!

Jo, skritta är ju det enda man kan göra... Jag tänkte lite mer specifikt, är det skritt på lång tygel en timme eller dressyr på grusvägar eller..?

Vi har en jättfin ridslinga att rida på plus ridhus så jag har inte det problemet. :angel:

Jag rider dressyrpass i skritt längs vägarna, och rider mycket i skogen där pållen får lyfta på fötterna. Även bomarbete i skritt är trevligt. På helgerna, när jag hinner rida lite längre, gör jag långturer i skritt. Tretimmarsturer är inte ovanliga.
Men nog längtar jag efter snön så att jag kan använda fler gångarter...

Markarbete i skritt är mycket bra att göra om det är hårt på marken, bl.a lösgörande övningar.
Tömköra är ju jätte bra och att skritta långa turer och även där lösgörande övningar...sen kan det vara kul att åka iväg till skogen så pållen får lite styrketräning i backarna.

Jag skrittar bara när det är såhär hårt, växlar mellan lång och kort tygel. Flyttar hästen lite, gör halter och små bågar, fixar och trixar helt enkelt ! Är det mjukare i marken någon liten bit där tex solen legat på kanske jag gör en igångsättning och en avsaktning. Trav och galopp får hålla sig i ridhuset tills det blir bättre underlag ute !

Ni rider ungefär som jag då... Bomarbete hade jag dock inte tänkt på, det ska vi absolut roa oss med!

Annars så blir det en hel del klättring (i skritt då), rider lite "rörelser" på vägarna, plöjer fram i skogen och sånt. Enbart skritta runt i paddocken tycker både jag och hästen är urtrist, men med bommar borde det nog duga åt damen :)

Tömkörning i skritt funkar inte för mig, jag behöver lite "styrfart" dvs. trav... Men man kanske skulle be en stallkompis som faktiskt kan tömköra om lite hjälp, så att åtminstone häststackarn får göra rätt en gång och inte bli lurad av förvirrad matte :D

Men med er hjälp ska vi nog kunna roa oss till snön kommer :bump:

Samma för vår del, blir mycket skritt och tömkörning när underlaget varit så, men nu har ju snön kommit :love: Ska ut och testa tolka idag tänkte jag! :D

beror på. Finns det tillgång till djup snö kan man alltid jobba lite skrirtt och tex. bygga överlinje. Sen har vi tillgång till en stor ridbana som sällan blir hård. Annars rider vi ut. Gärna långt efter som att det bara går att skritta, eller så tar man lit oframkomlig terräng så att det blir lite jobbigt för benen och rumpan.

Eller så tränar vi från marken på banan. Alltså kommunikation. Eller klickerträning. Träna hjärnan är också viktigt.

nu hade man bara det bekymmret i några dagar här, för direkt efter vägarna frysit till ordentligt kom all snön så det var skönt.
men stigarna i skogen (vi har miljontals, flera mil typ) fryser inte så jag brukar vara ute där, klättra lite grann osv. perfekt när grusvägarna är frysta.

sen så blev jag bara glad när det fryste till nu så man kunde börja använda stubbåkrarna och klöveråkern igen, innan de fryste var de alldeles sumpiga och blaskiga efter höstens regn.

jag är inte speciellt negativ och rädd för hårt underlag, det är lika farligt som ett alldeles för mjukt och tungt, används det för mkt så sliter det (på olika sätt såklart) men i liten mängd är det nyttigt.
så jag brukar även vara ute och trava och skritta på hård mark, tex asfalt för att stärka leder osv.

En tanke bara beträffande tömkörning: när hästen inte har ryttare på ryggen brukar det inte vara någon katastrof med travarbete om bara strukturen på marken är OK så att det inte blir halkigt eller gropigt.

Första stegen i traven brukar hästen bära sig rätt bra så jag rider igångsättningar och travar bara 4-6 steg i taget (har en häst som är lydig för förhållningar), lite mer om jag har lite motlut.

Annars får man fila på halt-framåt och halvhalter mellan passen i ridhuset. I övrigt har jag sedan några år tillbaka medvetet lagt in mer vila under den här perioden istället för under sommaren eftersom det är ganska hopplöst...

Skrittar bara när det är hårt underlag. Växlar mellan lång tygel & jobbar på kort tygel. Det blir mest i skogen. Trist att skritta i paddocken om det inte är mörkt eller om jag använder bommar. Då går det ju bra ;)
Sen är det inte alltid som skogsvägarna i skogen är frusna, så om det är någorlunda mjukt där går det att trava lite oxå, men är det hårt eller halt så blir det alltså bara skritt!

Ja, det blir ju skritt man får hålla sig till. Däremot kan man ju vara ute längre rundor men på halvfart så att säga.
Men är det plant underlag tar jag några meter i trav också för det skadar inte att rida på hårt underlag lite då och då. Men jag varvar lång tygel med dressyr i skritt, tempoväxlingar, igångsättningar skritt/trav/halt och avsaktningar, det är alltid nyttigt och mer krävande än man tror. Kan göra någon galoppfattning från skritt och bara ta 2 språng och sen skritt igen, tycker inte att det gör så mycket om det är hårt då, bara det inte är halt.

Men de längre trav- och galoppsträckorna får vänta tills snön kommer!

Det är mest skritt, och om det är trav på ställen där dte är bättre, är dte bara en kort bit. Men nu är snön här!! :D :bump:

MIn stackars pålle :smirk:

Jag rider på hur jag känner för, inte på asfalt eftersom det är halkigt. Men annars travar och galopperar jag på grusvägar, fält, i skogen och lite överallt. Jag brukar inte tänka på om det är hårt, bara om det är halt.
Min häst har aldrig varit halt eller haft ont.

så länge det inte är halt eller bygger styltor så rider jag ganska lungt på hårt underlag.
använder alla gångarter men långsamt och inte så långa sträckor.
tycker det är mer läskigt nu när alla isklumparna har frusit och man inte ens kan skritta på vissa ställen.
håller med om att rida på geggigt och tungt underlag är tufft för hästarna.
min häst är betydligt gladare och piggare med hårdare underlag.

Så länge underlaget är slätt, dvs utan stora, hårda klumpar och knölar som det blir när det varit geggigt innan, rider jag faktiskt ungefär som vanligt. Noggrannare med ordentlig uppvärmning i skritt innan det blir snabbare gångarter, men jag använder alla gångarter oavsett om underlaget är hårt eller mjukt. Och så blir det mer uteritter när det är fruset, för paddocken brukar bli sådär knölig, och då går det inte ens att göra något vettigt i skritt....

jag har tillgång till ett gärde som jag rider mycket på, funkar kanon :) fast snöstyltorna kan man ju vara utan ;)

Jag tar hänsyn till vilket underlag det är jag rider på. Jag och min häst rider/motionerar oftast på hårt underlag och med hårt underlag menar jag grusvägar och asfalt. Vi har inte tillgång till paddock eller ridhus under de mörkaste och kallaste månaderna. :(

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: Lager
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar