Hur rider ni lätt?

Så svart eller vit behöver man bara vara med nybörjare, eller om man av annan anledning har extremt dålig balans. Du skriver; om man sätter sig tungt så dunsar det i sadeln. Finns det inget mitt emellan? Man måste kunna träna på sätta sig ordentligt, UTAN att dunsa.
Fråga inte mig, det är det jag kommer ihåg av vad jag har lärt mig, sen kan jag inte förklara i ord hur jag själv rider just nu. Det är mycket känsla och en känsla är svår att förklara i text.

Fråga inte mig, det är det jag kommer ihåg av vad jag har lärt mig, sen kan jag inte förklara i ord hur jag själv rider just nu. Det är mycket känsla och en känsla är svår att förklara i text.
Absolut, och du har ju bara ansvar över dig själv och din egen ridning. Nu diskuterades det ju hur man lär ut.

Med mina elever brukar jag jobba ganska mycket med lättridningen i början. De vanligaste felen är att folk rider lätt per automatik och det är bara upp-ner-upp-ner-upp-ner. Jag vill att ryttaren ska ha en effektiv sits och med sitsen berätta för hästen vad vi vill ha ut av den. Så för det mesta handlar det om att få ryttaren medveten om sin kropp. Vill inte att ryttaren reser sig för högt och absolut inte för fort. Jag vill att ryttaren vinklar sitt bäcken så att när hen kommer ner i sadeln gör det med en sits som säger åt hästen "kom under dig med bakbenen". Rider en lätt med ett bäcken vinklat bakåt och ryttaren svankar för mycket (vissa kan inte hjälpa sin svank beroende på hur de är byggda själv), så trycker ryttaren hela tiden bort bakbenen. Vill att ryttaren ska ha en god balans och inte falla framåt-då blir det omöjligt att hålla hästen framför hjälperna. Magen ska leda lättridningen. Sen tycker jag inte heller att lättridning bara är bekvämlighetsridning, jag rider mycket sidförande och skolor i lättridning.

Detta tänk lärde jag mig av en man från Libanon av alla ställen. Tränade en hel del för honom för ett antal år sen och hans ledmotiv var just hur en använde kroppen uppe på hästen. Det som jag just kommer ihåg är lättridnngen och hur en ska använda ryggen i anridning till hinder för att få hästen att hoppa med bättre teknik. Igår på hoppträning (jag har inte hoppat ordentligt sen jag slutade rida för den tränaren) fick jag till en enda anridning precis som han lärde mig-och jlar vad hästen hoppade :D. Den tränaren var en märklig man, men han kunde sin skit!

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama