hur rider ni era gammla

Lady_A

Trådstartare
Rida äldre häst

Vill nog mest skriva av mig! Har funderingar på att sälja min ögonsten nu eftersom tiden inte räcker till... Men det som känns mest trist är den allmäna uppfattningen om att en 18 årig häst är färdig att ramla död ner...

Hon är frächare, piggare, finare musklad har bättre bärighet och kondition nu än när jag köpte henne som elvaåring. Jag har ridit ca 5 dar i veckan och tränat varje vecka och säljer henne för att jag skulle behöva banta ner till ca 2 dar i veckan och det trivs hon inte med! Min uppfattning är att den här hästen platsa på tävlingsbanorna i ca fem år till! Sedan kanske det kan vara dax att dra ner på tempot något...

I stallet där jag står finns en häst som är 23 han rids och tävlas fortfarande för fullt (har precis börjar öva på byten i serier!) Min förra tränare red sin häst till 32 års ålder (mest lungna uteritter på slutet ifs) Min nuvarande tränares häst är oxo 23 och han rids närmre sju dar i veckan i friskt tempo. Detta är bara några exempel...

Men det jag undrar är när tycker du att en häst blir gammal? och var tror du uppfattningen om att hästar över 15 år är halvdöda kommer ifrån?!!

Sv: Rida äldre häst

det brors ju på hur mkt hästen har blivit riden och i hur bra skick den är. en häst som knappt bli riden håller inte lika länge som en som har blivit lagon och skött alltid. red en häst som var 25 och det gick inte att få stopp på den. vet en som är 28 och fortfarande igånf. men det är ios bara på uteritter..

Detta är något jag också undrar över.

Jag köpte min häst som promenadhäst och eventuell avelssto, 2001. Då var hon hela 17 år uråldrigt gammal alltså med andra ord. Och ja, första halvåret släpade vi oss fram på uteritter i skritt och trav och någon gång i galopp. Men sen fölade hon... Något vi inte visste något om och när fölet var avvant och sålt började jag rida igång henne igen som 19 år uråldrig tant... Jag fick longera före ridning, rida med gummisnodd, martingal, tiedemann och emellanåt fick jag kasta upp min kompis som red med graman. Jag har nämligenen nackskada och får inte ramla av och hoppa. Något som min uråldrigt gamla häst gillar än idag som 23 uråldriga åring... När vi är i full gång har min häst EN hel vilodag varannan vecka MAX, i övrigt rids hon för fullt i skog, på bana och för tränare.

Likadant med hennes uråldriga pojkvän, som är 26 urålridga år. Han rids också 5-7 dagar i veckan, varav en ridskolelektion med husse på ryggen i skogen är det fullt ös medvetslös och GÄRNA ett och annat hinder.

Så det är nog helt upp till individen och hur mkt hästen har hållits igång och "slitits på". 26-åringen har tävlat dressyr kontinuerligt upp till LA-4 och tränat MSV upp till 19 års ålder.

Min 23-åring tävlades i hoppning som 10-12 åring tydligen och har eventuellt gått en kortare tid som ridskolehäst. Men det var visst en väldigt kort tid... :angel::rofl: Temperamentet passade visst inte på en ridskola... :angel:

"Unghästen" i stallgemenskapen är 13 och rids 6-7 dagar i veckan, tränas för instruktör hopp och dressyr 2-3 ggr/vecka och är i full tävlingskondition då hon startar dressyrtävlingar sporadiskt.

Jag har en 18åring jag ägt förrut, eller ja det är mammas häst men vi delar lite på båda sas, båda rider båda hästarna.
Vi köpte honom först som 11åring och då var han ganska hysterisk av sig.
Sålde honom 2004 och köpte tillbaka honom i maj 2007.

Tidigare har han tävlat massor, ft, hoppning och dressyr på hög nivå, det är en överhöjdar ponny som eg är halvblod E:Martini-Herkules.
När vi köpte tillbaka honom hade han inte gått så mycket då familjen hade haft lite otur med andra ponnier och han hade hamnat lite i skymundan.

Han har lagt på sig ca 50 kg muskler sen han kom, han är i full tävlingskondition och har på den här tiden lärt sig att göra riktiga byten (vi har reggat honom som häst och tanken är att jag ska tävla honom) och är väl utbildad MSV B dressyr nu, vi tränar även på piruetter och han trampar, lite piff och puff brukar vi leka med.
Han blir bara bättre och bättre ju mer tid som går, det känns som om han är en häst som det bara gynnat att han blivit äldre.

Han är pigg, glad, blank och otroligt fin i hull och muskelmässig. Det är inte många som tror att han är så pass gammal som han är, han är fortfarande helt galet pigg i natur och skog, han älskar att träna och ja, vad ska man säga. Han är överdrivet fräsch för sin ålder!

När vi besiktade honom, mest för att kolla statusen vi hade köpt honom oavsett (det är mammas drömhäst), var han klockren på böjprov (förutom på sitt skadade ben, vä. fram, gammal ft-skada så han får inte hoppa) och både bockade och brallade, vet. tyckte han var lite väl pigg.

Kan ju lägga till att hans pappa är minst lika pigg och fräsch, går nästan på GP-nivå fortfarande och är lika galet pigg och känslig. Dom är tydligen otroligt lika i sättet :)

Intressant fråga!

Min förra häst som var en arab, blev 25 år. Jag red honom 5-7 dagar i veckan ända tills slutet. Flera sa att han såg otroligt fin ut i kroppen för att vara så gammal.:bow:
Det roliga var att han hade sån livsgläde och "stack" gärna med mig om han fick en chans...:rofl:
Jag fick också rida med thiedemannstyglar i perioder eftersom han var otroligt het.:crazy:
Man måste utgå från sunt förnuft, är hästen fullt frisk och tycker om att bli riden då ska man fortsätta med det så länge det går.
Det är min åsikt ivarjefall.:smirk:

Hejsan, min Glenn är 17 bast men inte ett dugg lugnare för det när man rider honom...:bump:
För några månader sen så tänkte jag lite så smått trappa ner på
ridningen till 1 timmes ridning och 5 dagar i veckan så han ska börja ta det lite lugnare med tanke på hans ålder... :crazy:
Har haft den uppfattningen att Glenn börjat bli lite skröpligare på
äldre dar.

Efter två veckor med dom nya ridningsrutinerna så började han få en massa glädjefnatt som att börja bocka vid varje galoppfattning...stegra sig vid träning på stubbåker...:rofl:
Det ska vara ridas varje dag tycker han. :smirk:
Det är det roligaste Glenn vet att få ut på ridturer.
Så det var bara till och rida på som vanligt.
Jag rider Glenn annars 2-3timmar 6-7 dagar i veckan.
Det är inte så han får för mycket kraftfoder och äta om nån skulle undra om hans foderstat är.

min häst har var från och till riden under många år inte har hans kropp lidit av det.

gubben är idag 23 år och fortfarande pigg och "smidig", visst han har blivit lite lugnare mer och harmonisk men det är något som jag lägger på högen klokhet och visdom och inte för att han inte orkar.

gå gärna in och lägg upp bilder på era gamlingar i fototråden för gamlingar.

Jag tycker inte att en häst är "uråldrig" i de åldrar ni beskriver. Men jag skulle personligen inte vilja köpa en så pass gammal häst.

Skälet till detta är framför allt att jag vet att jag fäster mig så oerhört mycket vid hästen - och då vill jag ha många många år kvar med den. Dessutom vet man ju inte så mycket om hur den är hanterad och tränad - och det skulle jag tycka var lite skrämmande kanske.

Men det är ju jag det! Vet massor av folk som hellre vill ha en äldre läromästare också ju - och de har ju vissa poänger måste jag säga men min skalle säger mig att jag skall välja en lite yngre häst.

Till alla!
Vad glad jag blir! vad kul det är att höra om andra hästar som är still going strong och ännu äldre än min! :bow:
Vem vet, vi kanske kan bege oss ut och sopa tävlingsbanorna på ungtuppar om två år när jag e klar med studierna då!! :bump:

Mera svar! Detta blev ju en gladtråd!!

Jag sållar mig till skaran med gamla livsglada hästar. Jag har en herre på 24 år och hans ålder märks överhuvudtaget inte. När vi rider i skogen kan man tro att han är en unghäst, himmel vad han kan kuta på :D

Jag rider honom oftast sex dagar i veckan och ungefär en timme varje gång. Jag tar regelbundet dressyrlektioner på honom och lägger in några skogspass varje vecka. Har alldeles nyligen även börjat ta hopplektioner med honom. Han är rutinerad (en riktig läromästare på alla plan) och jag en "räka" (nybörjare) så det passar perfekt.

Jag tror att det är viktigt att hålla igång gamla hästar så de inte stelnar till. Då blir nog skaderisken högre också. Men visst måste man tänka på att ta det lite lugnt också. Med tanke på hans ålder lägger jag in lite längre, tätare skrittpass före, under och efter ridningen. Ser till att han har täcke på sig om det är kallt och regnigt och sköter hans hovar noga. Vårdar honom lite extra ömt :love:

Han lever på övertid och jag ser varje dag som en gåva. Jag hoppas innerligt att jag får ha honom hos mig många år till.

jag letar ust nu efter en häst somskal vara -äldre-!

som tävlingshäst åt mig o en kompis(hon skall kvala t paralympics är dte tänkt)

jag räknar ju 15-23 som medelålders.Runt 30 så brukar de väl bli seniorer..tyckerdet är synd att de skalls e ssom förbrukade när de egentligen är i sinbästa ålder

Vill nog mest skriva av mig! Har funderingar på att sälja min ögonsten nu eftersom tiden inte räcker till... Men det som känns mest trist är den allmäna uppfattningen om att en 18 årig häst är färdig att ramla död ner...

Hon är frächare, piggare, finare musklad har bättre bärighet och kondition nu än när jag köpte henne som elvaåring. Jag har ridit ca 5 dar i veckan och tränat varje vecka och säljer henne för att jag skulle behöva banta ner till ca 2 dar i veckan och det trivs hon inte med! Min uppfattning är att den här hästen platsa på tävlingsbanorna i ca fem år till! Sedan kanske det kan vara dax att dra ner på tempot något...

I stallet där jag står finns en häst som är 23 han rids och tävlas fortfarande för fullt (har precis börjar öva på byten i serier!) Min förra tränare red sin häst till 32 års ålder (mest lungna uteritter på slutet ifs) Min nuvarande tränares häst är oxo 23 och han rids närmre sju dar i veckan i friskt tempo. Detta är bara några exempel...

Men det jag undrar är när tycker du att en häst blir gammal? och var tror du uppfattningen om att hästar över 15 år är halvdöda kommer ifrån?!!

Har ingen aning var folk får det ifrån...Jag köpte min tant på 15år förra söndagen...Och jag ser bara en massa härliga år tillsammans...

Jag sålde min 19åriga pärla i juli. Förra året och igåt är hon inte tävlad så mkt då hon fick astma 2006. Men lite tävlingar har hon varit med på. Förra året gick hon 1,20... men iår bara 1,10. Hon är tävlat sedan hon var 5år i MSV hoppning/dressyr, men som sagt, efter astman fick tävlandet bli lite mindre.

Nu är hon såld som dressyrhäst, då hon inte tycker det är lika roligt att hoppa höga hinder längre. Den hästen kommer absolut att gå och rida dressyr på i mååååånga år framöver :)

Så det måste väl komme en motpart till även denna tråd.
Jag tillhör dom som anser att en häst är äldre efter 15 år.
Varför? Rent fysiologiskt. Man kan inte utveckla en äldre häst på samma sätt. De är mer beroende av att vara igång. Och under alla mina år så har ALLA hästar över 15 (ca går inte att säga exakt) kännts äldre. Leder osv håller inte för att öka påfrestningen.

MEN jag menar inte att de är förbukade. Men det är ett annat skede i en hästs liv. Jag skulle dock köpa en äldre häst för att att jag gärna ser att en eller ett par hästar i flockan ska vara äldre. Någon gärna över 20. Tycker att man har ett annat lugn och en stabilare hierarki. Men som tävlingshäst? Vettefan...

LillaDamen

Jag rider min 18åriga nordsvensk, och visst känner man att hon börjar bli äldre. Lite stel och inte lika smidig som tidigare år, men lika pigg och frammåt som tidigare. Dock så är hon lite "klumpigare" och har lätt för att "trassla ihop benen" och snubblar lite ofta så det gäller att vara på sin vakt.
Har hoppat damen i många år, men nu tvärvägrar hon! Så jag har bestämmt att hon bara ska ridas "lugnt" i skogen. (sen kan man diskutera hur lungt det blir:rofl:)

Köpte min häst när han va 15 perfekta åldern för mig som min egna första häst! Nu 19 år, och jag ahr mer elle rmindre varit sjuk hela sommaren och inte haft lust till ridning. haft medryttare men han är inte längre fin. Så han kommer få stå denna vintern, då de blir första året för honom på lösdrift.. sen kommer han sättas igång och hållas igång tills han stupar!

Hade funderingar på att sälja honom, men så mycket som han har lärt mig? Min skyldighet att ge honom massa kärlek tillbaka tycker jag! *Fick nu lite tårar i ögonen när man tänker på sin "lilla" bäbis*!

hej. jag vet av egna erfarenheter att så länge hästen e frisk å tycker det är kul så ska man inte sluta. jag har en 28 årig arab hingst och ett 22 årigt travar sto som båda rids regelbundet och även tävlas små sävlingar vilket dom båda älskar. allt handlar om hästen.. När hästen tröttnar så brukar dom säga stopp själva. de e min erfarenhet

Min medryttarhäst är 22 och rids fortfarande regelbundet och jag tränar och tävlar honom i dressyr. När jag började rida honom för drygt 2 år sedan hade ägaren tröttna och han luffsade bara runt ett par ggr i veckan. Ägaren (som haft honom hela livet) är övertygad om att han tjänat enormt på att jag "tagit mig an" honom och börjat rida/träna seriöst igen. Veterinären som kollade honom i april sa att han tror den här hästen kan hålla läääänge till bara han får fortsätta träna ordentligt. :)

Min förra medryttarponny som blev 29 tävlade jag cr på i hoppning även hans sista levnadsår. Han älskade det.

Jag puttar upp den här tråden med en fråga.
Hur håller man sin gamling fräsch?
Ni med äldre hästar, hur sköter ni dom? Är det något speciellt att tänka på? Fodring t.ex.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ramona
·
Träning Jag har en new forest ponny. köpte honom i februari från ridskola. Han var då överviktig, hade haft fång, lättare variant. Är så...
2
Svar
25
· Visningar
3 373
Senast: Aifos
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 256
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar