Hur rider ni era (f.d) travare?

Sv: Hur rider ni era (f.d) travare?

Jag har iof ett varmblod, men hon är iaf travare:P

jag jobbade inte mycket i skritten på min häst, men sen var hon också mycket samlad i skritten. det jga arbetade väldigt mycket i var traven. Volter-volter i volterna-skritt 10 steg, trav 10 steg- mycket halter strax efter traven. jag krävde också att hon skulle gå i form (rätt form, vilket var svårt när man var tvungen att använda benen:p) men min lilla tjeja var dock omskolad, så fortsatte bara på gamla ägarens arbete.

Lycka till.

varför jag aldrig ridit dressyr och inte kan det är för att det har aldrig intresserat mig, jag tycker helt enkelt att det inte verkar vara något kul (det är min åsikt om dressyr). annars tycker jag att jag kan det mesta man behöver kunna ridmässigt, men jag säjer inte att jag är jätte duktig jag hade ju gärna vilja kunnat mer än jag kan. jag anser inte heller att jag måste kunna dressyr för att ha häst även om det är bra för både hästen och mig. och ridbana och sånt har jag långt ifrån närheten, så mina enda möjligheter här är skogsritter eller att rida på lägdan (eller i hagen). med mina förra hästar brukade jag småhoppa lite men det var inget som de hästarna tyckte var "kul".

Dressyren är jätteviktig för att hästen ska arbeta på rätt sätt. oavsett om man tycker det är roligt eller ej så tycker jag att du gör hästen en otjänst genom att inte träna den i dressyr. Det spelar ingen roll var man tränar, det kan vara på vägen, i skogen, på ett fält. Men det är faktiskt en väldigt viktig del i din hästs utveckling som ridhäst, så du måste för hästens och din skull lära dig hur man får hästen att arbeta med ryggen, trampa under sig och lyda dina hjälper. En travare är inte lätt att få ordning på men är jättetrevliga när man väl får ordning på dem.

jag har aldrig provat dressyr och jag vet inte hur man rider dressyr heller:S så det blir lite svårt för mig att rida dressyr med honom. nu är det ju så att jag nyss har köpt honom och jag rider i hans hage, men borde jag våga mig ut på en skogsritt? är det bra eller dåligt att prva på det då jag inte riktigt känner honom i ridningen?

Skaffa en tränare.
Det är mycket jobb att skola om en travare och det krävs stor kunskap av ryttaren

Min är inte särsklit het, iaf inte när vi rider på ridbana. Det är nästan så man får mana på henne istället ;). Hon blir lite stressad när det tex. blåser men då blir hon nästan bättre att rida då man inte behöver ge lika stora hjälper ;).
Ute är hon seg om man rider sist och lite trippig om man rider först. Men skulle inte kalla henne het där heller.

Rider lektion varannan lördag (grundutbildning pågår), vilket har gett mkt bra resultat! Sen varierar vi övriga tiden med ridning på banan och uteritt med sällskap (kan inte ridas ut på ensam, vägrar lämna kompisarna). Hon har blivit riden i lite över ett år och kommit långt, är rätt ung så har ett par vidlodagar i veckan, nu på vintern lite mer.

Jag har haft min kallblodstravare i 1 ½ år nu. När hon först kom var hon väldigt stressad och gick helst med huvet bland stjärnorna, även i hagen. Jag började med att bara skritta henne, mycket promenader och tömkörning.

Vår ET konstaterade att hennes ryggmuskler var som sytrådar, troligen tillbakabildade efter att hon ridits i fel form och med spänning i kroppen. Så vi stretchar, masserar och började gå med henne på volter med mycket framåt-nedåtsökning. Från början vågade hon inte ta ett steg utan att höja huvudet, såg ut som hon skullle tippa framåt. Men arbetet ger resultat.

Nu rider jag mycket i skogen, helst off-road där vi måste sicksacka runt träd och stenar och kliva över stockar. På så sätt måste hästen gå sakta och söka sig nedåt. Hon måste också lyssna på mig för att inte braka in i träden. Detta kombinerar vi med grundträning i AR, där vi jobbar mycket med avslappning.

Resultatet är häftigt även om det tar tid att förändra både kropp och sinne. Låt det ta tid och hjälp hästen att utveckla sin kropp för att orka arbeta med dig på ryggen, och sitt sinne så att den tycker om arbetet och förstår vad du vill. Kräv inte mer än din häst klarar!
Lycka till!!

Hoppar in.. har inte läst hela tråden så ni får ursäkta om jag uprepar det ni redan har sagt...

Håller med om det tussan säger ovan..

Jag har en travar flicka som jag "red in" för ca 1 ½ årsedan. när jag köpte henne var hon rätt så nervös. Men orädd och helt cool vid hantering. Hon skulle ha vart in riden när jag köpte henne även om det mest liknade sutten på. hon var nog så som jag kan tänka mig att dom flesta är från början spännd och med ett ben i varie hörn..

jag gick mycket med henne och lärde henne de hon inte kunde från marken tex skänkeln.. sedan longerade jag henne i alla gångarter.. Efter ett tag när det "gick att rida henne" så skrittade jag och gjorde halter.. även mycket lösgörande alltså på volter, åttor, jag tömkörde henne i både skänkelvikningar och i öpnna. detta kan man ju faktisk även rida ute på skogs vägar och i gläntor om man nu inte har något ridhus.

Nu är ju hon så lätt lärd så hon kan redan gå i form i alla gångarter. hehe sedan har vi väl börjat med lite trix typ spanskskritt, att le, lipa, och säga ja.

Men allt kommer ju så småningom bara man har tålamod och tar det lungt.

Hoppas att allt går bra för dig!

kram

Jag rider en 18 år gammal travare som slutade tävla när han var 7 år. Sedan dess har han varit ridhäst. Nu för tiden är han van vid ridningen sedan länge men en gång travhäst, alltid travhäst...

Han kunde absolut inte stå stilla i början, det gällde att slänga sig upp blixtsnabbt och sen hoppas på att man inte skulle ramla av :D
När jag tänker tillbaka så var den metoden som ni säkert förstår ganska kass. Vem vet vad som kunde ha hänt :crazy:

Mitt tips är att träna mkt från marken innan du rider nåt större. Träna ledarskapsövningar så att hästen VERKLIGEN lyssnar på dig och framför allt respekterar deig. Han ska INTE gå över dig!
När/om det funkar så gör samma sak i hagen i skritt. Säger du stopp så är det minsann stop som gäller!
Om hästen är van vid att bli longerad så är det en bra metod när du ska börja trava. Det är iaf. en viss säkerhet att veta att du inte är ensam om att hålla 400kg häst i full karriär :)

Som någon annan sa så är volter och serpentiner en bra idé- både för lydnad och smidighet.
Se till så att hästen förstår tygel- och skänkelhjälper innan du ger dig av ut i skogen.
Det är ofta lättare för hästen att gå runt något ex. ett hinderstöd eller en upp-och-nedvänd hink istället för att bara knalla runt i cirklar. Då blir volterna jämnare.
Hitta på roliga banor där du rider volter, slalom, över bommar och tränar skritt-halt-skritt.
När du känner att hästen lyssnar på dig både i trav och skritt (tillräckligt för att du ska kunna stanna den iaf :P) så kan du rida i skogen.

Om du rider på breda vägar och fält så kan du fortsätta träningen där med volter och sånt. Och lägg in mkt skritt-stop-skritt!!
Samma sak i traven. Trava några steg, sakta av och ge eftergift. När hästen är lugn igen så travar du lite till. Blir hästen uppjagad så skritta tills den lugnat sig- även om det innebär hela ridpasset.
Är hästen helt omöjlig så kräv en halt. STILLASTÅENDE och inget annat.
Ett annat tips är att vara lätt på handen och inte hänga sig i munnen på hästen. Med just travhästar blir det bara värre då (iaf. med min :P).

Lycka till med din pålle!

Jag rider en 18 år gammal travare som slutade tävla när han var 7 år. Sedan dess har han varit ridhäst. Nu för tiden är han van vid ridningen sedan länge men en gång travhäst, alltid travhäst...

Han kunde absolut inte stå stilla i början, det gällde att slänga sig upp blixtsnabbt och sen hoppas på att man inte skulle ramla av :D
När jag tänker tillbaka så var den metoden som ni säkert förstår ganska kass. Vem vet vad som kunde ha hänt :crazy:

Mitt tips är att träna mkt från marken innan du rider nåt större. Träna ledarskapsövningar så att hästen VERKLIGEN lyssnar på dig och framför allt respekterar deig. Han ska INTE gå över dig!
När/om det funkar så gör samma sak i hagen i skritt. Säger du stopp så är det minsann stop som gäller!
Om hästen är van vid att bli longerad så är det en bra metod när du ska börja trava. Det är iaf. en viss säkerhet att veta att du inte är ensam om att hålla 400kg häst i full karriär :)

Som någon annan sa så är volter och serpentiner en bra idé- både för lydnad och smidighet.
Se till så att hästen förstår tygel- och skänkelhjälper innan du ger dig av ut i skogen.
Det är ofta lättare för hästen att gå runt något ex. ett hinderstöd eller en upp-och-nedvänd hink istället för att bara knalla runt i cirklar. Då blir volterna jämnare.
Hitta på roliga banor där du rider volter, slalom, över bommar och tränar skritt-halt-skritt.
När du känner att hästen lyssnar på dig både i trav och skritt (tillräckligt för att du ska kunna stanna den iaf :P) så kan du rida i skogen.

Om du rider på breda vägar och fält så kan du fortsätta träningen där med volter och sånt. Och lägg in mkt skritt-stop-skritt!!
Samma sak i traven. Trava några steg, sakta av och ge eftergift. När hästen är lugn igen så travar du lite till. Blir hästen uppjagad så skritta tills den lugnat sig- även om det innebär hela ridpasset.
Är hästen helt omöjlig så kräv en halt. STILLASTÅENDE och inget annat.
Ett annat tips är att vara lätt på handen och inte hänga sig i munnen på hästen. Med just travhästar blir det bara värre då (iaf. med min :P).

Lycka till med din pålle!

Hej,
Du skriver att man ska vara lätt i handen och inte hänga sig i munnen på hästen. Jag läser överallt att travare oftast lärt sig tvärtom, att om man drar i munnen ska dom öka farten och tvärtom ( precis som du skriver). Men hur stannar och saktar man då ner en travare? Är det genom att luta sig bakåt och dra tillbaka fötterna? Såga lite lätt med tyglarna eller plocka tyglarna? Eller hur gör man? / Linda

Hej,
Du skriver att man ska vara lätt i handen och inte hänga sig i munnen på hästen. Jag läser överallt att travare oftast lärt sig tvärtom, att om man drar i munnen ska dom öka farten och tvärtom ( precis som du skriver). Men hur stannar och saktar man då ner en travare? Är det genom att luta sig bakåt och dra tillbaka fötterna? Såga lite lätt med tyglarna eller plocka tyglarna? Eller hur gör man? / Linda
Här på bilden är det upplopp och inte vill någon av kuskarna att hästen ska slå av på tempot här
https://www.google.se/search?q=uppl...AUIESgB&biw=1280&bih=800#imgrc=qbRzBkKxAhGbEM:

Tänk att det alltid ska urarta i pajkastning....

Hur vet du att TS inte väljer bort tränare för att kunna ha pengar över för tex veterinär. Det klassificeras som inte ha råd i min värld i alla fall. Alla har ju inte guldbyxor...
Oavsett om TS har råd med veterinär eller inte så har det ju ingenting med dig att göra. Tråden handlar inte om pengar utan om hur TS ska rida sin häst. Tränare är inte obligatoriskt. Det finns de som aldrig rider sina hästar för tränare, och jag är helt övertygad om att de mår bra ändå.:idea:
Tack för att du skrev exakt vad jag tänkte :bow:

Jag varierar träningen så gott det går med hänsyn till väder och underlag. Varannan onsdag rider vi dressyr för tränare på en ridklubb i närheten, då får jag mycket konkreta tips på vad vi kan jobba med själva. Rider annars i vår paddock (1-2 ggr vecka kanske?) Och resten rider vi ut. Han ska bli distanshäst så vi kör mycket intervaller när vi är ute.

Vi har ju haft specifika svårigheter som vi som ekipage har behövt jobba extra med. Till att börja med är hästen väldigt oliksidig så fokus ligger mycket på att få honom mer liksidig när vi rider på ridbana. Sen är han lite bekväm av sig och surar lätt till när det blir jobbigt och svårt, jag har behövt jobba mycket med mig själv och att vara envisare än vad han är :p

När vi rider ut kan vi stundtals komma upp i ganska höga hastigheter. Jag ser inget problem med detta så länge det är jag som bestämmer tempot och jag känner att jag har kontroll. Tvärt om tror jag att det är bra att han får utlopp för all sin energi och göra det han faktiskt är avlad för att göra - det hjälper honom att koppla av och fokusera sen när vi rider "dressyr". Vi började jobba med galoppen uppsuttet så smått i höstas (haft honom sedan juni) och börjar nu befästa galoppskänkel. Han har mycket svårare för vänstergaloppen men vi tar det i hans takt.

Bra tråd även om den är gammal :) skulle vara kul om vi hade en tråd där vi med ridtravare delade med oss av erfarenheter och hur vi tränar!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama