Hur rider ni era (f.d) travare?

Sv: Hur rider ni era (f.d) travare?

:confused::confused::confused::confused::confused:

Är det någon som förstår detta? Förklara i så fall för mig varför detta skulle vara det enda sättet.

Vad är det enda sättet?

Nödvändigtvis rida för tränare, villkorslöst. Det låter inte riktigt som om TS vill det, så varför skulle det vara tvunget?
Jag själv kommer att göra det med min då han väl är inriden, men det är ju för att jag själv vill skola om mig till akademiskt.

Det låter lite på dig som om antingen tränar man för instruktör eller också är man en vedervärdig fattiglapp som kommer att döda sin häst i förtid...:eek: Lite inskränkt tänkande tycker jag.

måste nog hålla med Allimac 76 lite. För du låter väldigt bestämd och sur ;)

om hon vill "lulla" runt rida är väl de helt okej. om hon vill rida lite mer "dressyr" och gör de själv är väld e också okej? som jag förstod det ville bara TS ha lite tips på vad man kan göra m.m. och andra "knep" på pigga hästar, eller har jag fattat fel?

Nej, det anser jag verkligen inte, däremot anser jag att om man är så oerfaren som TS verkar vara, då rider man för tränare. Annars ökar defenitivt risken för en skadad häst.

Självklart har jag full förståelse för att TS kanske bara vill lulla runt i skogen, men ett citat som detta gör mig mörkrädd;

jag har aldrig provat dressyr och jag vet inte hur man rider dressyr heller:S så det blir lite svårt för mig att rida dressyr med honom.

Viss kunskap tycker jag krävs om man skaffar häst, och har man inte den kunskapen så får man åtminstonde se till att skaffa den.

Låter nog surare än vad som är menat, bristen på smileysar i inlägget bidrar nog också till det.

vi får väl hoppas att hon tänker på avancerade saker när hon menar dressyr då..

TS du känner väl kanske någon som kan hjälpa dig lite, behöver ju inte vara en tränare..

Nej, det har du inte.
Dom få hundralappar som du sparar in på att inte rida för tränare räcker inte långt om hästen blir dålig.

Om du sedan inte heller vet hur man rider dressyr, antar jag att du inte heller vet hur man musklar hästen på ett fördelaktigt sätt, för att minimera risken för skador.
Där har du en bra anledning till att rida för tränare, hur tråkigt du kanske än tycker att det är. Du kanske dessutom sparar in vet. pengarna på det.

pengar har jag om jag behöver om jag säjer som så istället då. för du vet inte hur mycket pengar jag har så jag tycker du inte ska bry dig om min ekonomi längre nu.
och som sagt så vet jag att dressyr är bra både för hästen och mig, men det har aldrig intresserat mig. och hästarna jag har haft förut har inte mått dåligt alls av att jag inte har ridit dressyr eller för tränare.

vi får väl hoppas att hon tänker på avancerade saker när hon menar dressyr då..

TS du känner väl kanske någon som kan hjälpa dig lite, behöver ju inte vara en tränare..

ja, jag känner en duktig tjej som gärna hjälper mig om jag vill. så jag har hennes hjälp då och då.

måste nog hålla med Allimac 76 lite. För du låter väldigt bestämd och sur ;)

om hon vill "lulla" runt rida är väl de helt okej. om hon vill rida lite mer "dressyr" och gör de själv är väld e också okej? som jag förstod det ville bara TS ha lite tips på vad man kan göra m.m. och andra "knep" på pigga hästar, eller har jag fattat fel?

jo, du har förstått mig rätt:D jag gjorde en ny tråd för att bara få lite bra tips på det du skreve här ovan. jag hade då inte förväntat mig så här mycket kritik:(

Jag måste hålla med kamekaizepiloten när det gäller den första spontana reationen. Om man inte är intresserad av dressyr alls, vad gör man då med en het travare..

MEN, det finns ju olika uppfattningar vad dressyr är, givetvis, kanske är det där missförståndet kommer in.

Jag HOPPAS att TS är intresserad av nån form av markarbete med sina hästar, för detta krävs, för alla hästar,även om man bara ska rida skogsturer. Speciellt på en fd travare, som kommer från en annan "värld". Det krävs lydnad, förståelse för hjälperna, start och stopp ska fungera. Och hästen ska kunna bygga muskler på ett vettigt sätt, för att orka bära upp sin ryttare.

Jag red inte för tränare när jag skolade om min travare, men jag hade bra backup, ansåg mig ha en bra grund för att klara av detta.Dessutom tömkröde jag mest i början, då detta var något som funkade bra för både mig och min kille. Jag hade planer att få hjälp av tränare, då jag ville utvecklassom ryttare och som ekipage med denna häst. Tyvärr kraschade ekonomin och jag fick sälja.

Det ska finnas inslag av LYDNAD/MARKARBETE i en omskolning av travare, eller ja, vilken pålle som helst.

Men att sitta och träna dressyr mer intensivt, är ju inte för alla.

Jag måste säga att jag blev förbannad, förden finns många som skaffar travare utan nån kunskap, eller vilja att lära sig. Men jag hoppas att TS inser att mararbete är ett måste, men man behöver ju inte bli dressyr ryttare för det!

Lycka till TS och se till att ha mkt hjälp, det ger dej och hästen mkt i längeden!Njt av din nya häst!

Senast ändrad:

Jag rider en 18 år gammal travare som slutade tävla när han var 7 år. Sedan dess har han varit ridhäst. Nu för tiden är han van vid ridningen sedan länge men en gång travhäst, alltid travhäst...

Han kunde absolut inte stå stilla i början, det gällde att slänga sig upp blixtsnabbt och sen hoppas på att man inte skulle ramla av :D
När jag tänker tillbaka så var den metoden som ni säkert förstår ganska kass. Vem vet vad som kunde ha hänt :crazy:

Mitt tips är att träna mkt från marken innan du rider nåt större. Träna ledarskapsövningar så att hästen VERKLIGEN lyssnar på dig och framför allt respekterar deig. Han ska INTE gå över dig!
När/om det funkar så gör samma sak i hagen i skritt. Säger du stopp så är det minsann stop som gäller!
Om hästen är van vid att bli longerad så är det en bra metod när du ska börja trava. Det är iaf. en viss säkerhet att veta att du inte är ensam om att hålla 400kg häst i full karriär :)

Som någon annan sa så är volter och serpentiner en bra idé- både för lydnad och smidighet.
Se till så att hästen förstår tygel- och skänkelhjälper innan du ger dig av ut i skogen.
Det är ofta lättare för hästen att gå runt något ex. ett hinderstöd eller en upp-och-nedvänd hink istället för att bara knalla runt i cirklar. Då blir volterna jämnare.
Hitta på roliga banor där du rider volter, slalom, över bommar och tränar skritt-halt-skritt.
När du känner att hästen lyssnar på dig både i trav och skritt (tillräckligt för att du ska kunna stanna den iaf :P) så kan du rida i skogen.

Om du rider på breda vägar och fält så kan du fortsätta träningen där med volter och sånt. Och lägg in mkt skritt-stop-skritt!!
Samma sak i traven. Trava några steg, sakta av och ge eftergift. När hästen är lugn igen så travar du lite till. Blir hästen uppjagad så skritta tills den lugnat sig- även om det innebär hela ridpasset.
Är hästen helt omöjlig så kräv en halt. STILLASTÅENDE och inget annat.
Ett annat tips är att vara lätt på handen och inte hänga sig i munnen på hästen. Med just travhästar blir det bara värre då (iaf. med min :P).

Lycka till med din pålle!

varför jag aldrig ridit dressyr och inte kan det är för att det har aldrig intresserat mig, jag tycker helt enkelt att det inte verkar vara något kul (det är min åsikt om dressyr). annars tycker jag att jag kan det mesta man behöver kunna ridmässigt, men jag säjer inte att jag är jätte duktig jag hade ju gärna vilja kunnat mer än jag kan. jag anser inte heller att jag måste kunna dressyr för att ha häst även om det är bra för både hästen och mig. och ridbana och sånt har jag långt ifrån närheten, så mina enda möjligheter här är skogsritter eller att rida på lägdan (eller i hagen). med mina förra hästar brukade jag småhoppa lite men det var inget som de hästarna tyckte var "kul".

Dressyr är ju grunden för all ridning. Med dressyr behöver man inte mena att man tränar piaff o passage, utan det är också grunderna som att stanna, styra m.m. Även om man bara intresserar sig för att rida i skogen måste man ändå befästa grunderna, annars blir det en stor säkerhetsrisk.

Även om du tycker att dressyr verkar jätte tråkigt så tycker jag att du iaf ska jobba mkt med att din häst ska vara lydig och uppmärksam för dina hjälper. Speciellt när du skaffat en väldigt outbildad häst (ridmässigt). Hade du köpt en äldre promenadhäst skulle du slippa mkt av det "tråkiga" grundarbetet.

Personligen skulle jag i ditt läge se till att ta hjälp av tränare iaf i början för att checka av att allt funkar. Jag anser att om man köper en väldigt grön häst och inte är speciellt rutinerad själv så ska man ta hjälp, annars kan det gå illa!

TS verkar tro att dressyr rids för ryttarens skull..så är dock inte fallet. Håller med de som föreslagit att TS ska träna för en tränare. Dressyr rids ju för att mjuka upp, gymnastisera och muskla hästen. En häst som inte rids i ngn form av dressyrarbete får ju ofta problem med rygg & ömmande muskelpartier....

Nej, det har du inte.
Dom få hundralappar som du sparar in på att inte rida för tränare räcker inte långt om hästen blir dålig.

Om du sedan inte heller vet hur man rider dressyr, antar jag att du inte heller vet hur man musklar hästen på ett fördelaktigt sätt, för att minimera risken för skador.
Där har du en bra anledning till att rida för tränare, hur tråkigt du kanske än tycker att det är. Du kanske dessutom sparar in vet. pengarna på det.

Måste bara få lägga mig i en liten vända här bara för att....
Jag har inte full koll på vad man har för instruktörer i Helgum men tror kanske inte att det kryllar av dem där... Många av oss som bor utanför större ställen har inte tillgång till en instruktör för några "få hundralappar". Vi måste hyra transport, åka x-antal mil, hyra ridhus och betala instruktör och ju mindre vi då kan dessto fler gånger måste vi ju göra detta och då är vi snabbt uppe i mer än hundralappar... Jag har haft med ett par av mina kallblods travare på ridlektioner och den ena funkade det toppen med på alla sätt(han har till och med tävlat) den andra var jag dit med ett par ggr och sen tyckte instruktören att det var ett fullständigt omöjligt fall då hon blev mer eller mindre okontaktbar och mer än lovligt stressad i den vanliga dressyren. Hon funkade däremot toppen om man red centrerad ridning utanför allt vad hagar, ridhus, paddockar hette..
Så dressyrridning för instruktör passar inte alla hästar heller..:crazy:
Men denna ridning för instruktör kostade då mig många tusenlappar då jag har många mil till instruktör.....

Men å andra sidan så kan jag hålla med dig om att man ska försöka ta sig iväg och rida ett antal lektioner om inte annat så för att komma på vad det handlar om. Jag hatade allt vad dressyr hette innan jag kom på vad det egentligen är och ger både mig och hästen. Bara den lycka man känner när samarbetet funkar mellan mig och min häst och när man ser att den blir smidigare och bygger muskler på annat sätt än innan.. Nu stretchar och masserar jag ju även mina hästar så det gör väl även det sitt till för deras smidighet..
Sen har jag fått för mig att speciellt kallblodstravaren som gått på banan behöver denna "gympa och stretching" för både hjärna och kropp för att mjukna upp på samtliga sätt.. För de kan vara väldigt stela och enkelriktade med endast en sak i skallen och det är "frammåt med kraft" och då är de inte så kul att ta en lugn avkopplande ridtur på, speciellt inte om det kommer en (start)bil och kör förbi...:D
Ett kallblod som får jobba med både huvud och kropp är dock något av det underbaraste och snällaste som finns..:love:

Och har jag skrivit baklänges nånstans så är det förmodligen för att jag har varit vaken sen halvfem i morse...:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

jag har aldrig provat dressyr och jag vet inte hur man rider dressyr heller:S så det blir lite svårt för mig att rida dressyr med honom. nu är det ju så att jag nyss har köpt honom och jag rider i hans hage, men borde jag våga mig ut på en skogsritt? är det bra eller dåligt att prva på det då jag inte riktigt känner honom i ridningen?

Några av mina kallblod har varit omöjliga att rida i hagen utan har kopplat av på ett helt annat sätt när de kommit ut i skogen, vet inte varför? Om det kanske har nåt att göra med att hagen är deras frizon där de vilar..?
Du har väl snö i Helgum med så ut och pulsa i lite snö så ska du se vad nöjd och lugn han ska bli...;)

Hej!
Jag tänkte försöka dela med mig lite av egna erfarenheter...
När jag fick min travare 05 så kan man väl säga att jag spenderade typ hela följande året att "åka" häst. Jättekul tills jag bad min hovvis gå igenom honom lite snabbt, efter en liten stund konstaterades snabbt att han hade ryggproblem... Det bästa som hänt!:) missförstå mig rätt... jag började istället gå ut och gå/klättra med pållen vid hand, strecha/massera honom varje gång och dessutom!:idea: lärde jag in nya kommandon för stanna/sakta av, trava och galopp bara det i sig gjorde att jag fick en helt annan häst.
Nu förra våren började jag träna mot det akademiska och har vart iväg på tre kurser, en som fotfolk.
Kan säga att även om du inte kan lägga så mycket pengar på träning med dig och hästen, snåla lite och skicka dig själv på en kurs som till ex. fotfolk där kan du snappa upp massor med tips och få råd och tips på övningar som du kan leka med hemma på inte så stort allvar, GUULD värt!
Många Kramar och Lycka till i fortsättningen!!:D
*det är inte lätt att ha travare, men otroligt tacksamt*

Nja, min kan vara het säger andra...jag är för feg och rider inte snabbare än hon lyder...

Jag tycker att du absolut ska ut i skogen och rida. Det är ju fördel om hon förstår ngt tecken för stanna- eller sakta. Det kan du lära in för hand först. Led den säg ptroo eller vad du vill och stanna. Beröm när den stannat. Få den så lydig att den går fot med dig och stannar när du säger till. Sedan rider du. Slappna av själv och andas- andas - andas.

Jag har hjälpt några med "heta" kallblod och vad som varit betecknande för dem är smarta trevliga hästar och ryttare som slutar andas och hästen hetsar upp sig...Och beröm din häst och beröm dig själv nu när du inte rider för någon tränare... Men broms och gas är ju bra om det fungerar och styrning vänster - höger...

stanna gå stanna gå!
så såg de mestadels ut första tiden!

dock har ja sveriges lungnaste kallblodstravare tror ja dock!
lap å havre på hans foderstat för att få han lite laddad :D
Passa så du inte rider lätt för fort håll ett lungt tempo även fast hästen stressar!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama