Sv: Hur rider ni era (f.d) travare?
Jag rider en 18 år gammal travare som slutade tävla när han var 7 år. Sedan dess har han varit ridhäst. Nu för tiden är han van vid ridningen sedan länge men en gång travhäst, alltid travhäst...
Han kunde absolut inte stå stilla i början, det gällde att slänga sig upp blixtsnabbt och sen hoppas på att man inte skulle ramla av
När jag tänker tillbaka så var den metoden som ni säkert förstår ganska kass. Vem vet vad som kunde ha hänt
Mitt tips är att träna mkt från marken innan du rider nåt större. Träna ledarskapsövningar så att hästen VERKLIGEN lyssnar på dig och framför allt respekterar deig. Han ska INTE gå över dig!
När/om det funkar så gör samma sak i hagen i skritt. Säger du stopp så är det minsann stop som gäller!
Om hästen är van vid att bli longerad så är det en bra metod när du ska börja trava. Det är iaf. en viss säkerhet att veta att du inte är ensam om att hålla 400kg häst i full karriär
Som någon annan sa så är volter och serpentiner en bra idé- både för lydnad och smidighet.
Se till så att hästen förstår tygel- och skänkelhjälper innan du ger dig av ut i skogen.
Det är ofta lättare för hästen att gå runt något ex. ett hinderstöd eller en upp-och-nedvänd hink istället för att bara knalla runt i cirklar. Då blir volterna jämnare.
Hitta på roliga banor där du rider volter, slalom, över bommar och tränar skritt-halt-skritt.
När du känner att hästen lyssnar på dig både i trav och skritt (tillräckligt för att du ska kunna stanna den iaf :P) så kan du rida i skogen.
Om du rider på breda vägar och fält så kan du fortsätta träningen där med volter och sånt. Och lägg in mkt skritt-stop-skritt!!
Samma sak i traven. Trava några steg, sakta av och ge eftergift. När hästen är lugn igen så travar du lite till. Blir hästen uppjagad så skritta tills den lugnat sig- även om det innebär hela ridpasset.
Är hästen helt omöjlig så kräv en halt. STILLASTÅENDE och inget annat.
Ett annat tips är att vara lätt på handen och inte hänga sig i munnen på hästen. Med just travhästar blir det bara värre då (iaf. med min :P).
Lycka till med din pålle!