Hur rider ni era (f.d) travare?

H

hammarn_2

Det är så att jag har köpt ett kallblod som har varit travare och sånna hästar vill ju gärna "ge gärnet" i ridningen, i alla fall min häst:). Så jag undrar lite hur ni rider era gamla travare och om de också är heta i ridningen?

Sv: Hur rider ni era (f.d) travare?

Jag brukar rida mycket dressyr så att man får hästen att lyssna på en. F.d travare brukar ju ha ganska svårt att stå still, träna det!
Dom brukar också vara ganska pigga på att springa fort. Låt dom aldrig springa fort, det ska så fort du vill om man låter dom springa så blir det sen att man tappar kontrollen. Och ett stort fält är ju riktigt inbjudande för dom... Om hästen börjar springa snabbare än du vill gå in på en volt så han saktar ner. Jag brukar inte heller låta hästen få så lång sträcka att galoppera på, utan efter en bit brukar jag sakta av och sedan skritta/trava en bit.. Sedan galopp igen.

Var envis och lycka till!

Dessyr och åter dressyr :D Jag började med att bara skritta tills hon lugnt kan göra allt jag ber om i skritt, sedan trav som är knepigast, det är bara att jobba på tils man får en lugn samlad trav :D Det har tagit mig över ett år att kunna rida henne lungt och samlat på banan i skritt och trav, galoppen är fortfarande vääldigt snabb och osamlad. ett tips är att rida ut mycket och trava långa sträckor på kurvig väg så att dom inte får för sig att rusa. Det har iallafall fungerat på min :D

jag har aldrig provat dressyr och jag vet inte hur man rider dressyr heller:S så det blir lite svårt för mig att rida dressyr med honom. nu är det ju så att jag nyss har köpt honom och jag rider i hans hage, men borde jag våga mig ut på en skogsritt? är det bra eller dåligt att prva på det då jag inte riktigt känner honom i ridningen?

Det beror ju på hästen, jag red hem min häst när jag köpte henne (ca 1 mil på grusväg) själv och det var inga problem. Du kanske skulle ta hjälp av en tränare för att få allting att fungera ordentligt i början så att du inte får problem i framtiden!? Vet av erfarenhet att kallblod är väldigt envisa och intelligenta!

okej.. men då har jag det problemet att jag inte har råd till en tränare:S pappa har köpt så många hästar förut åt mig och då var jag yngre än jag är nu och då var jag "kräsen" så hästarna "dög" inte för mig och nu ångrar jag mig eftersom det bara var mig dte var fel på inte hästarna:( så jag fick betala den här hästen själv och jag får betala allt som har med hästen att göra så jag har inte råd till något sånt som tränare:/ så jag funderar på lite mer tips som man kan öva på själv:)

ja, nu låter det på mig som om jag är världen sämsta häst ägare som hade bra hästar men som inte dög för mig:( men snälla, inga klagomål över det, jag är mycket mer ansvarsfull nu:)

Eftersom du säger att du inte kan dressyr så undrar jag då hur mycket erfarenhet du har, ridmässigt, har du bara kört på rakt fram i skogen eller har du ridit på bana med hästen eller? Om du bara rider ut så tycker jag att du ska försöka att få honom att ta det lugnt i förstskritt och sedan trav, det är bättre att börja lugnt så att det inte händer några olyckor.

Har själv en kallblodstravare som jag nu mest rider då han inte fungerar på travbanan. Han kan också vara lite het till och från men nu på senare tid när jag börjat jobba med det ordentligt så ser jag fort resultat.
Det som för mig varit viktigt är mycket skritturer för att få han att slappna av och sen lite lättare dressyr för att få honom mer lyhörd på vad jag vill. Är själv ingen stjärna på hästryggen och besitter egentligen mycket mindre dressyrkunskap än jag skulle önska men det fungerar ändå. Träna mycket på halter och förhållningar så att du känner att hästen lyssnar på dig. Om du nu rider i hagen så rid på volter och serpentiner och allt vad du kan komma på för att din häst ska bli uppmärksam på dig och bara vänta på att få veta vad han ska göra. Det hjälper hästen att mjukna i kroppen och det ger er en bättre kontakt då hästar brukar tycka det är kul när det händer saker. Då brukar dom inte ha samma behov av att stressa sig framåt.

Om du känner för en tur i skogen så rid dit. Kanske säkrast för er båda att bara hålla er i skritt, åtminstone dom första gångerna, men det kan vara mycket avkopplande för er båda att ta en lugn tur i naturen.

Jag tycker det inte låter särskilt ansvarsfullt att köpa en häst om man inte har råd att rida för tränare. Hur ska du ha råd med att betala vet om hästen blir sjuk tex?

jag ride rmin precis som alla andra rider sina hästar. tränar dressyr och tränade hoppning. nu har vi laggt hoppningen på hyllan pga hennes ålder och min feg het. hon tränas L:a dressyr å rids mest is kogen men hon går mkt bättre än vissa hbl kan jag lova. mkt välriden för att vara travare jag tycker du ska börja i skritt sen när du behärskar de så går du till trav å fortsätter sen. de blir bäst både för dej å hästen

Senast ändrad:

Tänk att det alltid ska urarta i pajkastning....

Hur vet du att TS inte väljer bort tränare för att kunna ha pengar över för tex veterinär. Det klassificeras som inte ha råd i min värld i alla fall. Alla har ju inte guldbyxor...
Oavsett om TS har råd med veterinär eller inte så har det ju ingenting med dig att göra. Tråden handlar inte om pengar utan om hur TS ska rida sin häst. Tränare är inte obligatoriskt. Det finns de som aldrig rider sina hästar för tränare, och jag är helt övertygad om att de mår bra ändå.:idea:

Jag har ett varmblodssto som gick löp i flera år. Hon var 11år när jag köpte henne och kunde knappt trava på en volt. Väldigt pigg och framåt och drog väldigt mycket. Jag övade genom att försiktigt börja rida volter eller åttor, så att hon fick tänka på något annat än att springa fort. Även när jag red i skogen la jag volter där det gick.
Eller bara red runt ett träd. Börjar hon dra och vill springa fortare gör jag halt så att hon lyssnar på mig. I början försökte hon komma undan genom att stegra sig eller galopera på stället (även om jag släppte efter på tyglarna), men genom att försöka hålla sig lugn och få hästen att tänka på annat så har det blivit mycket bättre.
Jag rider inte heller mycket på bana och rider inte för instruktör, för just nu har jag inte tiden eller möjligheten till det.
Så länge man inte blir rädd för sin häst klarar man nog mer än vad man tror.
Lycka till.

varför jag aldrig ridit dressyr och inte kan det är för att det har aldrig intresserat mig, jag tycker helt enkelt att det inte verkar vara något kul (det är min åsikt om dressyr). annars tycker jag att jag kan det mesta man behöver kunna ridmässigt, men jag säjer inte att jag är jätte duktig jag hade ju gärna vilja kunnat mer än jag kan. jag anser inte heller att jag måste kunna dressyr för att ha häst även om det är bra för både hästen och mig. och ridbana och sånt har jag långt ifrån närheten, så mina enda möjligheter här är skogsritter eller att rida på lägdan (eller i hagen). med mina förra hästar brukade jag småhoppa lite men det var inget som de hästarna tyckte var "kul".

Jag tycker det inte låter särskilt ansvarsfullt att köpa en häst om man inte har råd att rida för tränare. Hur ska du ha råd med att betala vet om hästen blir sjuk tex?

jag har inte tillräcklig ekonomi för att rida för tränare, men skulle hästen bli sjuk så har jag råd till veterinär eftersom jag inte betalar för tränare. och ursäkta om jag låter kaxig nu men jag har inte bett om "ekonmiråd".

det där om dressyren skrev jag till kikilottan, det var mitt svar på det inlägget. så ni vet:P

Ja då vet jag utgångsläget, som sagt tidigare börja i skritt sedan trav, om han stressar så ta små förhållningar och försök lägga volter eller rid i serpentiner. det är bara att jobba på tills dom ugnar ner sig, vilket kan ta tid, ett tips är att själv försöka vara lugn och inte stressa eller bli arg!

jag rider en kallblodstravare, men jag vet inte om han har varit tränad för trav tidigare i sitt liv.

jag har ridit honom i 2 år nu o började utbilda honom i dressyr för ca 1 år sedan. det du ska tänka på är att gå sakta fram, utan ta den tid det tar. Rid ut mkt! Var konsekvent i din ridning o hantering av hästen.

"min" kan lätt stressa upp sig i ridningen, nu är det mkt bättre men ibland kan det där komma tillbaka. då gäller det att ta ett kliv tillbaka o i stället göra ngt väldigt enkelt. Beröm mkt. det gäller att inte kräva för mkt i början.

pållen jag håller på med är i sig väldigt lugn o trygg, men kan som sagt stressa upp sig i ridningen om det är ngt han inte förstår. han vill ju göra rätt. men känn efter o lyssna på din häst så kommer det att gå bra!

ang. tränare så kan du ju kanske ta en lektion såhär nu i inledningen, så får du lite tips om hur du ska jobba vidare. sen kan du ta nästa lektion när du känner dig redo för det :idea:

lycka till!

Det är ingen pajkastning.
Jag anser att det är ansvarslöst och ha en häst med den ekonomin, det är min åsikt, inte pajkastning.

Nej, det har du inte.
Dom få hundralappar som du sparar in på att inte rida för tränare räcker inte långt om hästen blir dålig.

Om du sedan inte heller vet hur man rider dressyr, antar jag att du inte heller vet hur man musklar hästen på ett fördelaktigt sätt, för att minimera risken för skador.
Där har du en bra anledning till att rida för tränare, hur tråkigt du kanske än tycker att det är. Du kanske dessutom sparar in vet. pengarna på det.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama