Sv: Hur rider ni era 3:årigar?
Personligen tycker jag inte om longering. Rider du hästen i rätt form varannan dag sätter den alldeles tillräckligt med ryggmuskler, musklerna måste vila o återhämta sig för att kunna byggas upp.
Såg det väldigt tydligt på min efter treårs. Han fick helvila i en månad (bara gå i hagen, han tyckte det var piss i slutet men hade fått det rekomenderat av flera unghästkunniga männskor jag litar på). Sedan i en månad gick han enbart i skritt på promenader, tömkörd i skogen utan direkt klättring/form. Max 45 min per gång några gånger i veckan.
Redan under/efter vilan såg man hur rund han blivit över rygg o rumpa. När jag sedan satt upp på honom och det var 2 månader sedan man satt där sits märkte man stor skillnad. Mer häst och lika bra kondition som innan vilan. Minst lika bra att rida oxå.
Jag förstår om du behöver aktiviera honom men kan du inte göra det på andra vis? Jag är helt klart för att göra något med dem i princip alla dagar i veckan. Men vissa dagar då i väldigt små mängder, ex följa med på promenad med hunden i skritt 3 km.
När jag rider så rider jag för att stärka honom, dvs han går ändamålsenligt varje steg och ska vara helt skärpt. Så vill jag inte rida 5 dagar i veckan på en så ung häst. Det är risk att det tillslut blir för mycket för huvudet o kanske även kroppen. Och all annan ridning ser jag bara som slitage. Kondition vill jag inte träna från ryggen på en treåring, mer än det som fås gratis när man gör stärkande övningar.
Grejer som vi gör för att träna kondition/varva ridningen är: vanliga promenader med olika placeringar av mig som ledare (framför, vid bogen, vid höften, lös i de olika placeringarna), ute o joggar själv med honom travandes, cyklar med honom travandes när han ska trava längre än jag klarar springa (jag har kassa benhinnor), har honom som handhäst i allt från skritt 30 min till trav i backar eller ren klättring och ute på olika rundor ibland med galopp (när ridhästen är på humör
och så klart tömkör olika rundor i skogen (är för kass själv öfr att tömköra bra på bana annars är det jättenyttigt! Tänker gå kurs i det så fort jag får möjlighet!). Han är även inkörd sedan i våras men vi ska ta upp körningen med tränaren först innan vi ger oss ut själva hemma. Till den avsuttna träningen tillkommer ju även visningsträning och löshoppning till treårstest, utställning o kvalitetsbedömning.
Kom förresten på, gör hellre många galoppfattningar än galopper längre stärckor. Det är jättenyttig att fatta galopp och stäcker galoppen väldigt mycket mer än att galoppera längre som mer inbjuder till att falla fram om de blir lite trötta.