Hur rider ni era 3:årigar?

M

Mliisan

Hej,
jag har en 3 åring, jag undrar hur ni rider era 3 åringar? hur långt har ni kommit i eran utbildning?
Jag vill inte pressa honom för hårt, så vill gärna ha lite tips om hur man ska lägga upp sin träning.
Just nu rider jag 5 dagar i veckan. ( 10 min skritt. en kvart trav, o 4 varv galopp i vardera varv.)
+ 1 dag longering och en dag vila.
Jobbar ni dom i form?
Väldigt tacksam för svar.

// Mlii :)

Sv: Hur rider ni era 3:årigar?

Min rids max varannan dag i några veckor sedan vilar han från ridning någon vecka. Men stora delar av året ägnas åt vila/lättare avsutten träning. Mitt motto är mindre ger mer, såvida man tränar rätt. Dock inte vila = gå o äta o bli fet. Utan vila som i att inte bära ryttare eller tränas hårdare.

Rida 5 dagar i veckan tycker jag är på tok för mycket. Varför gör du det? Vad tränar du? Hur länge hade du tänkt rida så?

Longering, varför? Vad ger det? Har lärt min gå i skritt o trav på lina o sakta av/göra halt samt byta varv, det tog typ 4-5 gånger. Han ska aldrig longeras mer i sitt liv.

I form, självklart! Sitter man rätt o hittar rätt takt o ett lugn i steg så går en unghäst i bra form. Och man ska alltid sitta rätt, alltid rida i rätt takt o det första man gör (efter att lärt dem bjuda fram) är att hitta vila i steget, tycker jag.

Jag sitter max 40 min på ryggen på min. Oftast blir det 30-35 min. Det är när vi rider en runda i skogen o jag skrittat fram uppsuttet. Skrittar alltid av avsuttet. Tänker inte sitta på honom två dagar i rad detta året, kanske lite nästa år.

jag tränar bara på att han ska hitta framåtbjudningen.
ingen hård träning, mer för han ska träna upp lite kondition och ryggmuskler.
longering är väl inget fel då.
Han kommer igång utan att han har en ryttare på sig.
Btw har han en väldigt nervös stam. han behöver ha något att göra hela tiden. va igång hela tiden. Annars blir han tokig.
Därför rider jag 5 dagar i veckan. inte varje dag det är lika mkt träning. vissa dagar rider jag han ca 30 min.

Personligen tycker jag inte om longering. Rider du hästen i rätt form varannan dag sätter den alldeles tillräckligt med ryggmuskler, musklerna måste vila o återhämta sig för att kunna byggas upp.

Såg det väldigt tydligt på min efter treårs. Han fick helvila i en månad (bara gå i hagen, han tyckte det var piss i slutet men hade fått det rekomenderat av flera unghästkunniga männskor jag litar på). Sedan i en månad gick han enbart i skritt på promenader, tömkörd i skogen utan direkt klättring/form. Max 45 min per gång några gånger i veckan.

Redan under/efter vilan såg man hur rund han blivit över rygg o rumpa. När jag sedan satt upp på honom och det var 2 månader sedan man satt där sits märkte man stor skillnad. Mer häst och lika bra kondition som innan vilan. Minst lika bra att rida oxå.

Jag förstår om du behöver aktiviera honom men kan du inte göra det på andra vis? Jag är helt klart för att göra något med dem i princip alla dagar i veckan. Men vissa dagar då i väldigt små mängder, ex följa med på promenad med hunden i skritt 3 km.

När jag rider så rider jag för att stärka honom, dvs han går ändamålsenligt varje steg och ska vara helt skärpt. Så vill jag inte rida 5 dagar i veckan på en så ung häst. Det är risk att det tillslut blir för mycket för huvudet o kanske även kroppen. Och all annan ridning ser jag bara som slitage. Kondition vill jag inte träna från ryggen på en treåring, mer än det som fås gratis när man gör stärkande övningar.

Grejer som vi gör för att träna kondition/varva ridningen är: vanliga promenader med olika placeringar av mig som ledare (framför, vid bogen, vid höften, lös i de olika placeringarna), ute o joggar själv med honom travandes, cyklar med honom travandes när han ska trava längre än jag klarar springa (jag har kassa benhinnor), har honom som handhäst i allt från skritt 30 min till trav i backar eller ren klättring och ute på olika rundor ibland med galopp (när ridhästen är på humör ;) och så klart tömkör olika rundor i skogen (är för kass själv öfr att tömköra bra på bana annars är det jättenyttigt! Tänker gå kurs i det så fort jag får möjlighet!). Han är även inkörd sedan i våras men vi ska ta upp körningen med tränaren först innan vi ger oss ut själva hemma. Till den avsuttna träningen tillkommer ju även visningsträning och löshoppning till treårstest, utställning o kvalitetsbedömning.

Kom förresten på, gör hellre många galoppfattningar än galopper längre stärckor. Det är jättenyttig att fatta galopp och stäcker galoppen väldigt mycket mer än att galoppera längre som mer inbjuder till att falla fram om de blir lite trötta.

Enligt min mening brukar du honom för hårt för hans ålder. Finns heller ingen anledning att longera efter att de väl förstått kommandona.
När min häst var 3 år aktiverades han ca 3-4 ggr per vecka där åtminstone ett pass var från marken (tömkörning, löshoppning, skogspromendad till fots etc). Han är hela tiden arbetad i god unghästform i fräscht tempo. Jag skrittar knappt uppsuttet på mina unghästar utan hoppar av om det blir en längre skrittsträcka, är mkt noga med att rida lätt och stå upp i galoppen.

Om du känner att du absolut måste aktivera honom så ofta så byt ut de flesta ridpassen till tömkörning. Om du inte står och tömkörningslongerar varv efter varv på en volt så sliter inte tömkörning något på hästen. Speciellt inte om man själv går bakom hästen i alla gångarterna. Orkar du så orkar nog hästen också.

Däremot är det tveksamt om det är bra att aktivera en unghäst så pass länge. 15-20 minuter räcker gott och väl. De tröttnar väldigt snabbt i den åldern (rent mentalt). Varannan dag träning bruka vara utmärkt på unghästar. Försök att inte bara vara på inhängnat område. En äng eller åker gör underverk för bjudningen.

Mvh

Tora

går den på ridbana 5 dagar i veckan? Du skulle nog ha mindre problem att hitta bjudningen om du varierar arbetet mera. Ut i skogen - till fots vid hand eller i sällskap med annan ryttare. tex.

sällar mig till skaran som anser att 5 dagar/vecka på ridbana och longerad är för mycket för en 3 åring.

Så här har min 3-åring det;
Någon form av aktivitet 3-5 dagar i veckan, ridning, löshoppning, körning eller tömkörning. Jag longerar henne inte något, men förstår om man vill göra det innan man rider, ifall den är väldigt pigg och behöver busa av sig lite.

Ridningen är nästan bara i skogen, ibland tränar vi på åkern för att få gå i olika varv och göra volter osv. Jag skrittar inte mycket på henne uppsuttet, då många unghästar tappar bjudningen lite då, mycket att titta på och så kan de behöva lite fart för att fortsätta komma framåt, om ni förstår vad jag menar :D

Hon reds in förra hösten, som 2,5 åring under okt-nov, sen vila i 3 månader, igångsättning igen och nu under sommaren fick hon vila 6 veckor igen. Allt går jättebra med henne, hon är jätte positiv till allt vi gör och går stadigt i "unghästform".

Länkar till en bild då vi travar lite bommar.
http://bp0.blogger.com/_CMWAdvpVHp0/RjTGwkJIUAI/AAAAAAAAAT4/lCk4xhFC6bk/s1600-h/HPIM1020.JPG

Lycka till med era unghästar. //Hanna

*kl*

Gash vilken fin häst...

/caroline som helt plötsligt blev kääär:love:

men där jag hyr in min häst finns ingen skog. kan inte rida i skogen, skulle gärna vilja för det är det bästa för hästen. men det finns ingen. inga ängar jag får rida på heller. dom vägarna det väl finns att rida på är 1 meter vatten på. som inte går ner i jorden. ha försökt komma förbi men det går inte.
Så det enda stället jag kan rida på är banan. eller en 90 väg ^^
Btw har en fråga till är det för tidigt att börja rida en 3 ½ åring med hackamore?
Han gillar inte bettet. finns det något "roligare" bett som är bra för unghästar? eller är hackamore för tidigt att börja med? :confused:

men där jag hyr in min häst finns ingen skog. kan inte rida i skogen, skulle gärna vilja för det är det bästa för hästen. men det finns ingen. inga ängar jag får rida på heller. dom vägarna det väl finns att rida på är 1 meter vatten på. som inte går ner i jorden. ha försökt komma förbi men det går inte.
Så det enda stället jag kan rida på är banan. eller en 90 väg ^^
Btw har en fråga till är det för tidigt att börja rida en 3 ½ åring med hackamore?
Han gillar inte bettet. finns det något "roligare" bett som är bra för unghästar? eller är hackamore för tidigt att börja med? :confused:

Oj, det var dåliga förutsättningar för en 3 åring, att du inte har ngn möjlighet att ens ta den utanför ridbanan.
skulle överväga en annan stallplats om det var jag.

ang. att den inte gillar bett - har du kollat tänderna? den kanske har vargtänder som behöver dras ut. viktigt att kolla sånt tidigt så att det inte blir problem.

Kör hästen till en skog o rid då. Precis som man kör till ett ridhus när man behöver det.

Kolla tänderna hos en tandläkare som har bra referenser. Du kan själv känna om han har vargtänder. Dessutom kan de ha problem att tappa mjölktänderna. Mina senaste unghästar har behövt hjälp o tandläkaren har fått dra ut dem. Har den vargtänder hade jag inte satt bett i munnen en dag till innan tandläkarbesöket. Hackamore på 3 åring - nej. Testa bettlöst med tränsinverkan. Enklast är att ta en vanlig remontnosgrimma, spänna den lite högre upp o sätta tyglarna i ringarna. Eller sidepull om ngn i din närhet har att låna. Men, kolla tänderna först!

jag har kollat tänderna för ca 2 veckor sedan. ingeting allt är bra. väldigt fina tänder sa han. så det är inget med det.
Ja, jag har dålig stallplats. (2 mil hemifrån) Dem som jag har stallplatsen hos är hoppryttare. (Dom anser att hästen BARA ska ridas på banan. så dom talar inte om för mig vad man kan rida heller. letar med nöd och näppe efter ny stallplats. men det finns inga. ha letat nu sen jag köpte honom. (juni) finns inga. inte så lätt att hitta stallplats här eftersom alla har fullt, eller så är det dålig service. måste ha någon som tar ut och fodrar på morgonen. kan inte åka ut själv eftersom jag går i skolan och inte har körkort. inga bussförbindelser.
vet inte riktigt vad man ska köra. alla här runt om är ganksa tjuriga och vill ha sina skogar ifred.

// Mli

Tycker du ska lägga extra energi på att kolla stallplatser nu då det brukar röra rejält på sig i slutet av augusti/september/oktober på stall marknaden.
gör det för din och hästens skull! det är inget liv vare sig för häst eller ryttare, att måsta vara i paddocken varenda dag. oavsett om du är hobby eller tävlingsryttare. sjävklart måste du kunna rida ut - och FRAMFÖR ALLT på en unghäst. :(

Jo, Jag försöker allt vad jag kan. :)
Nej det är inte kul att sitta i paddocken varje dag heller. hästarna tycker jag tappar gnistan när dom bara går på banan. Men vad ska jag göra när det inte finns något. Jag ringer runt nästan varje dag och frågar. och hittar jag något stall på vägen brukar jag gå in och fråga :D

skulle dra ner på antalet rid dagar tills jag löst situationen. max 3-4 dagar på ridbanan så länge du inte kan variera det. det är mycket med 3-4 ggr på ridbana även för en häst som går varierat.

*kl*
Själv är jag islandshästryttare och när jag sitter här och läser märker jag att ingen har sin unghäst med som handhäst?! Det är ju superbra träning. Försöker själv varva med att både "gamla" och unghästar får gå som handhäst ngn gång ibland. Hästarna tycker det är roligt och blir mer pigga.

Inte så roligt jämt när man har två passglada hästar som lägger sig i pass och har passrace med varandra. men det är smällar man får ta:p

Det rekomenderar jag starkt iaf!

Men då måste man ju ha två hästar. Jag har bara en, sedan tycker jag det verkar vara lite joxit med handhäst. Små isisar tar ju också upp mindra plats tex på vägen. Jobbigt om man har två stora hästar att hålla reda på. Men visst fungerar det är det säkert jättebra.

Såg att du bor i Gislaved där borde det ju finnas skog :angel:. Värre om man har häst i en storstad.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
877
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 291
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka