Hur rider ni energiknippen?

FlipTheFrog

Trådstartare
Idag har här TRAVATS på riktigt för första gången på tre månader! Min häst har varit avställd pga fång i två månader och sedan skrittad (och lite piff- och puffad) i en månad.

Vi åkte till ridhuset med bra underlag och skrittjobbade mest - på långsidan en halv volt tillbaka som övergår i en diagonalsluta, som blir en förvänd öppna i några steg när man når väggen, som böjs om till en sluta, som efter några steg blir en öppna som fortsätter ut i en ny volt tillbaka, ny diagonalsluta tillbaka mot spåret, osv.. (Undrar om det är denna övning som kallas 'smokingflugan' i ngn bok?) Hon kändes stark, mjuk och fin.

Sedan tempoväxlingar i skritt runt fyrkanten och så småningom i den långsamma skritten täta övergångar mellan 'öpplingar' och 'slutlingar' som så småningom blev tramp och ur trampet varannan gång skritt och varannan TRAV. Kanontrav blev det (nästan passage vid några tillfällen)! Otroligt lätt och fin framtill, en riktigt stor och dansande trav

..i i alla fall 10 meter =)

Sedan orkade vi inte hålla ihop det hela.. Och detta är inget nytt som uppkommit, utan detta är vår stora stötesten. När energin läggs uppåt (i bärigheten) känns det som jag har bra koll på vad som händer, men när det sedan tippar över så att mer energi läggs framåt (i påskjutet) så har jag svårt att ta hand om det på ett bra sätt.

Släpper jag på henne i detta läge så är jag långt ifrån säker på att få tillbaka henne igen, om ni förstår vad jag menar. I alla fall inte utan att använda muskelstyrka.. Hamnar således gärna med en smyghandbroms i. Försöker ta förhållningar och lätta - men antingen blir förhållningarna hastiga och bryska och eftergiften plötslig och förstor, eller så segdrar jag för mycket och glömmer lätta.. Detta då i olika kombinationer. Suck.

Hur tänker/gör ni när ni rider hästar med energi så det räcker för ett helt kompani?

Sv: Hur rider ni energiknippen?

FlipTheFrog skrev:
Min häst har varit avställd pga fång i två månader och sedan skrittad (och lite piff- och puffad) i en månad.

Förtydligande: Själva fånganfallet varade i några dagar, inte i två månader som det kanske låter som! Därefter följde hagvistelse och lite promenader/markarbete i två månader.

Hur tänker/gör ni när ni rider hästar med energi så det räcker för ett helt kompani?

Det vill jag med veta! Har själv 600 kg understimulerad överskottenergi att ha o göra med efter en skada :crazy:

Jag håller precis på och undervisar en kille med en PRE som är jätte känslig och riktigt energiknippe...och dessutom vacker så man håller på att förgås. :love:

Han går numera i ren skritt (förut gick han och taktade KONSTANT).
Det som de har övat på är kosekvens samt att komminucera genom ryttarens höfter.
För det första: gör halt lugnt och sansat, se till att vara helt avslappnad, låt hästen ta ett steg, gör halt, ett steg, gör halt....

Det är viktigt att ryttaren är helt avslappnad och inte spänner sig. Detta är bättre att göra utan bett eftersom det lätt blir dragkamp första gångerna. Men konsekvens är nyckeln!!

När väl det sitter låter man hästen ta två steg, sedan tre o.s.v till man kan gå ett varv utan att hästen taktar eller hetsar upp sig.

Passen blir givetvis korta så det kan vara bra att låta dem busa runt lösa så de får rört på sig.

När man kommit förbi det kritiska stadiet kan man börja arbeta med hästarna.
Det är då viktigt att ryttaren börjar gå in i sig själv och känner hur sina egna höfter rör sig: de rör sig i en oval som gå snett uppåt (riktningen beror från häst till häst).
När ryttaren bara kan åka häst lugnt och fint och verkligen känna hur höfterna rör sig kan man gå in på en volt. Ryttaren ska då känna att innersidans rörelser blir mindre och lite mer uppåt.

När man väl känner det kan man börja inverka med höfterna: gör cirklarna lugna = hästen kortar steget (lugnar tempot), gör cirklarna större och hästen gör steget längre (ökar tempot). Om och hur de ökar tempot beror på hästen och dess reaktioner.

Öka och minska volten genom att minska ena sidans cirkel.

Gör halt genom att göra flera övergångar mellan att minska/öka steget och när minskningen sitter bra: sluta röra höfterna = hästen gör halt.

Byt varv genom att först minska innersidans cirkel och sedan öka den och minska den andra sidans och sitta över = nytt varv.

Sedan kan man plocka in allt genom det: skolorna, samling m.m, m.m.

Det beror lite på hur pass känslig häst man har. Min gamla som har väldigt lite kontakt med sin bakkärra och inte är allt för känslig har de t inte hänt mycket med i det arbetet under flera år. Andra hästar som är känsliga kan jag lära att komminucera på det sättet väldigt fort.

Det var ett tips för de som har heta hästar i regel, inte efter en skada (lät på trådskaparen som att hon hade en sådan häst i grunden?)

Varning för fluminlägg.
Handlar det inte till stor del om att vara närvarande här och nu - andning, jordning, tyngdpunkt, balans, inställning/fokus. Att "rida på vågen" (använda energin) istället för att försöka motverka/undkomma/undvika/begränsa den. Det är så himla lätt att fastna i lägen då man bara vill stoppa upp, stanna upp energin..... Det kanske är bra och behövs under en inledande period - men tids nog så måste man nog också lära sej att "rida" och vara med i energin, arbeta med den. Om inte annat blir det ju så himla mycket roligare då :D

En hanteringstränare sa åt mej att hemligheten bakom att kunna göra en halt (hästen jag hade stod aldrig still, mer än någon mikrosekund då och då) - är att kunna kontrollera rörelserna åt alla håll. Och visst var det så - när jag kunde flytta bakdelen, flytta framdelen, flytta bakåt och framåt, påverka tempot - så kunde jag också äntligen få hästen att stå still avslappnad.
Jag tänker att det blir lite samma - fast på en annan nivå, när man ska lära sej rida och använda sej av energin i en häst. Först när jag kan använda energin på ett konstruktivt sätt - kan jag också lätt påverka den "neråt" (dvs sänka energin) utan att måsta begränsa/kontrollera på diverse sätt.

Jag tänker - på min häst som också kan växla upp i en trav som är häftig men ack så svår att sitta på (rida), det känns som en otroligt kraft och energi som kommer flödande bakifrån men någonstans där jag sitter så blir det antingen avbrott i rörelsen (á la hängmatterygg och fladdriga framben) eller så omvandlas all energi till något jag inte alls tänkt mej.
Det jag söker är egentligen att kunna "kanalisera" energin - den ska ju kunna flöda genom hästens och min kropp fritt, men inom en viss ram. När energivågen kommer bakifrån så ska jag helt enkelt våga sitta kvar, vara med i rörelsen och tillåta rörelsen och kanske till och med förstärka energin. Ibland känns det som om vi ska lyfta och flyga iväg framåt som från en katapult men min tränare påstår att det är så det ska kännas :o

Och visst går det några steg emellanåt - men jag måste vara fullt fokuserad och med, ha andning, jordning, tyngdpunkten låg, för att "våga".

Så min idé - våga släppa på henne i de där lägena och försök, istället för att begränsa och stoppa upp, att rida på vågen och energin. För mej funkar det alltså att tänka på att kanalisera energin - energin ska följa med bakifrån in i min kropp, genom hela hästens kropp och sedan vidare ut i fingertopparna - hästens mun. Kanske växlar hon upp i någon läbbig ökad trav då men våga då rida den och se om du kan leka med energin åt något annat håll. Behåll närvaron hela tiden!

På hästar som är riktigt explosiva - som lika gärna kan explodera i någon sorts "utbrotts-brallar" är det som att balansera på en tvättlina, extremt svårt. Men jag tror efter vad jag hört om Gaia att hon inte riktigt är sån? Hon är ganska "formbar"/flexibel?

Äsch nu har jag flummat färdigt...... Lite osorterade tankar, sådant jag funderar på en hel del just nu.

Oj vad långt det blev - ursäkta så mycket, det är mest för att det just nu är den stora funderingen även för mej....

Ut och galopera den, eller släpp den lös och busa, löshoppa den etc.
Va d som helst som gör att den får rasta av sig energin. Alla hästar behöver rastas av så att de blir totalt slut var 14 dag annars mår de inte bra och blir alldelles för pigga.

Spider84 skrev:
Det är då viktigt att ryttaren börjar gå in i sig själv och känner hur sina egna höfter rör sig: de rör sig i en oval som gå snett uppåt (riktningen beror från häst till häst).
När ryttaren bara kan åka häst lugnt och fint och verkligen känna hur höfterna rör sig kan man gå in på en volt. Ryttaren ska då känna att innersidans rörelser blir mindre och lite mer uppåt.

Tackar så mycket för 'oval-tipset'! När jag upplever att jag har koll på läget i traven så har jag också upplevt att jag tydligt kännt dessa rörelser med höfterna - men jag har nog inte tänkt att jag genom att försöka styra dessa rörelser kan påverka hästen.. Har haft fullt upp med 'allt annat' och blivit lite låst.

Ska verkligen anstränga mig att försöka få till höftrörelserna!

Min sambo tycker dessutom jag behöver mental träning, och det har hon nog helt rätt i.. Jag vet liksom inte hur jag vill att det ska kännas när jag travar på, och när jag i nuläget försöker rekonstruera ett trav-scenario i huvudet så tappar jag kontrollen även där! Hästen forsar iväg och jag behöver ett ordentligt tag i henne för att det inte bara ska gå snabbare och snabbare..

Ska nog följa sambons råd och rida hennes häst några gånger för att få in känslan, och sedan försöka spara den känslan i huvudet och försöka förändra min mentala bild...

evis skrev:
Att "rida på vågen" (använda energin) istället för att försöka motverka/undkomma/undvika/begränsa den. Det är så himla lätt att fastna i lägen då man bara vill stoppa upp, stanna upp energin.....

Det var inte alls flummigt! Jag nickade åt varenda rad du skrev =) Har kännt så som du beskriver, men liksom inte kunnat formulera det till tankar i ord!

Gaia utstrålar ju så mycket positiv energi (absolut ingen stressenergi) som jag måste försöka ta tillvara på istället för att kväva.... *mental träning*

Det skulle vara otroligt roligt att se dig rida Gaia Evis! Hille har ju berättat om när du ridit Turbo och Socka, och jag har ju läst och imponerat av dina förhavande in snart tio år nu ju. Kan du inte ta och pallra dig ner hit någon gång..?!

Djurjouren skrev:
Ut och galopera den, eller släpp den lös och busa, löshoppa den etc.
Va d som helst som gör att den får rasta av sig energin. Alla hästar behöver rastas av så att de blir totalt slut var 14 dag annars mår de inte bra och blir alldelles för pigga.

Detta fungerar inte på min häst - det går inte att blåsa ur henne på sin energi och det går inte att rida henne trött, tro mig, jag har provat =)

Däremot galopperar jag henne en hel del (som intervallträning på stranden, styrketräning i vatten och backträning), men det är inte i syfte att få henne att bli mindre pigg eller för att det ger bonus till dressyrarbetet, utan det är för att både hon och jag tycker att det är så kul!

Det handlar alltså inte om att få henne mindre pigg, utan jag vill lära mig att ta bättre vara på hennes pigghet.

Försök inte för mycket bara. Att få till dem menar jag.

De är där: bara koncentrera dig på att slappna av, känna och åka häst tills du lätt kan känna dem när som helst.

Försöker man få till dem eller känna dem mer så spänner man sig bara och det blir motsatt effekt.

Usch efter gårdagens pass känns det som om jag ska sluta rida helt. Det är inte lätt med de här energiknippena - igår satt jag som en pingisboll, spjärnandes, dragandes och bromsandes mest hela passet - min kropp lever sitt egna liv med alla konstiga reflexer. :cry: :crazy:
Varför ska det vara så svårt att rida för...

Men jag ska komma ner och prova Gaia. Har ju sett bilder på er utveckling också i mååånga år nu - vackrare halvblod kan väl inte finnas? :p Kanske i sommar???
(vill ju ta med fålen också och rida på stranden men det kanske blir en lite mastig resa :eek: )

När jag sitter på en häst som tänker för mycket framåt så tänker jag att jag vill att den energi som hästen utnyttjar för att gå fram (för fort?) ska användas uppåt istället...

När hästen går fram fortare än man har bett den om så handlar det ofta om att den går på skjutkraft istället för bärkraft, man vill alltså uppmuntra hästen att kanalisera om energiflödet från ett framåttänk till ett uppåttänk istället.

Dvs, låt hästen gå fram så länge den går i bärighet, sedan kan man försiktigt försöka påverka hästen att sätta sig mer o mer i samling, vilket innebär mindre påskjut, dvs kanalisera energin på "rätt" sätt för avsedd övning.

Stämmer det in på sättet som du tänker på?

mvh Jessica

Intressant häst. Så du menar att tex en 5 kilometers galopp i valfritt tempo inte gör din häst trött?
Har du prövat att galopera 10 km eller 15?
Den häst som inet går att rida trött finns inte.....

Tro mig jag har en häst som är en tickande atombomb och jag har haft och jobbat med en massa sådana. Alla går att rida trötta, oftast beror det på att ryttaren är för feg, skyller på dåliga ridvägar etc. att försöka rida samlande arbete på en häst med överskottsenergi är inet kul vare sig för ryttare eller häst.

Djurjouren skrev:
Intressant häst. Så du menar att tex en 5 kilometers galopp i valfritt tempo inte gör din häst trött?
Har du prövat att galopera 10 km eller 15?
Den häst som inet går att rida trött finns inte.....

Tro mig jag har en häst som är en tickande atombomb och jag har haft och jobbat med en massa sådana. Alla går att rida trötta, oftast beror det på att ryttaren är för feg, skyller på dåliga ridvägar etc. att försöka rida samlande arbete på en häst med överskottsenergi är inet kul vare sig för ryttare eller häst.

Nu vill jag inte alls påpeka något som jag tror har med trådskrivarens häst att göra, men jag måste säga att jag har haft liknande problem med min häst... Trodde jag iaf... Det gick inte att trötta ut honom, jag kunde galoppera i 2 timmar (kändes det som :crazy: ) o han bara fortsatte o fortsatte hur länge som helst... Han blev helt dyblöt...

Det visade sig iaf att min häst hade spänningar i hela kroppen, från nacke till has, o jag kände inte när han blev trött helt enkelt, han kändes samma hela tiden... Jag kände aldrig om han hade träningsvärk heller.

Nu när spänningarna är på väg bort, jag masserar som en tok :angel: , så börjar jag känna av nyanser i hästens kropp... Jag känner av träningsvärk, mjölksyra, trötthet osvosv.

mvh Jessica

Det håller jag med om och det var lite det jag var ute efter. En häst som man tycker är för pigg och som man inte kan rida trött är sällan frisk. Den är inte pigg utan precis som du säger så full av spänningar att den bara springer och springer och stänger av all känsla för sin kropp.
Och ju mer man försöker att rida samlande arbete på en sån häst ju mer spänningar blir det. I det samlande arbetet måste hästen vara fullkomligt avslappnad, alla "bråk" om tempo och riktning måste vara avklarade.
Jag finner det väldigt förvånande att så mkt spänningar försvinner så fort man börjar rida sin häst utan samling i tankarna utan bara tänker på lydnad utomhus i alla gångarter. Först när alla meningskiljaktigheter är borta är det lönt att börja samla.

Jag är medveten om att inte många delar denna åsikt utan de ser bara pigga hästar där jag ser hästar proppfulla av slaggprodukter...

Har en kompis som är mycket duktig på hästens muskler (utbildad massör) o har behandlat väldigt mycket hästar... Hon säger att hon aldrig har träffat på en häst totalt utan spänningar, det är bara en fråga om hur mycket eller hur lite spänningar en häst har.

Även den mest välridna häst bör gås igenom regelbundet för att hålla koll på de olika muskelgrupperna o för att, så att säga, stävja spänningarna innan de blir så kraftiga att hästen inte kan röra sig normalt.

Hon är även duktig på att se, o till viss del behandla, snedheter i bäcken o bogar. Hon har t ex lärt mig lossa bogar, vilket är hur enkelt som helst egentligen. Vem som helst kan lära sig det o det gör stor skillnad när man får loss en låst bog. Det värsta som kan hända när man gör ett försök att lossa är att inget händer.

mvh Jessica

Det är sant. Jobbar oxå med sånt.
Men att ha en massa spänningar är inte samma sak som att ha en massa slaggprodukter i kroppen även om det ena påverkar det andra.

Djurjouren skrev:
Det är sant. Jobbar oxå med sånt.
Men att ha en massa spänningar är inte samma sak som att ha en massa slaggprodukter i kroppen även om det ena påverkar det andra.

Okej... förklara gärna mer ang slaggprodukter... vill gärna lära mig... PMa om du tycker det är olämpligt att ta upp plats i tråden.

Har även en annan fråga som jag o min kompis brottas med ang hennes häst. Det är alltid bra att få fler tankar o åsikter att bolla med.

mvh Jessica

Helt underbart förklarat utav dig,:bow: :bow: :bow: precis så här rider jag en het häst, Den nya hästen köpte jag i nov-05....fruktansvärt het...sprang in i väggen första hoppträningen...och nu i onsdags trodde folk att jag hade drågat henne, det kan inte va samma häst sa dem..Ha ha:) men tänk vad andning, tyngdpunkt, balans, inställning/fokus kan göra som du säger...om man bara våga släppa istället för att begränsa och stoppa upp, att rida på vågen och energin istället....pröva detta ni med heta ponnyn/hästar så har ni snart en helt underbar häst att rida utan massa skarpa bett osv....;)

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 501
Senast: Lager
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 944
Senast: Nafayette
·
Hästvård Jag har haft min häst i över fem år nu, och hon har tidigare haft små åkommor. Men sedan i somras när jag flyttade henne till nytt...
Svar
19
· Visningar
2 191
Senast: Elajna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama