Hur rider ni en sån här häst? Övningar?

nyponros

Trådstartare
Ponera att ni har en häst som är pigg, gärna blir stark men inte är så ambitiös ;). Vill gärna komma undan arbete och tycker att det är superkul att springa fort, inte så kul att jobba. Har svårt med takt, blir gärna springig och kastar med huvudet och studsar på stället när det blir jobbigt/tråkigt...

Det är alltså min rara lilla häst det handlar om. Ett 12årigt korsningssto av hblstyp. Vi har inte ridit för tränare på ett år, pga att jag varit sjuk i något som känns som hela tiden. Hon har dock inte stått helt, men har inte varit i form utan mest ridits ute och jobbats lite lätt utan stora krav. Nu ska vi komma igång med dressyren igen, som är mitt stora intresse och som vi tränat förut på lb-la nivå. Innan avbrottet var vi enligt tränaren redo att starta La1, då vet ni nivån ungefär. Jag har alltså aldrig varit någon stjärnryttare, än mindre nu då jag är ringrostig. Då var hon också lite stoig i ridningen stundtals men det var inte som att sitta på ett studsigt kylskåp utan takt :rofl:

En himla gullig och schysst häst egentligen, men fruktansvärt oriden just nu och jag vet inte hur jag ska komma förbi det här stadiet riktigt...

Hur mycket ska man kräva när man är "på gång"?
Bra tips på riktigt lösgörande övningar?
Tips på hur jag kan lägga upp ridningen?

Sv: Hur rider ni en sån här häst? Övningar?

Kondition och styrka är ju en färskvara - både för dig och hästen. Efter så långt uppehåll för er båda, hade jag börjat på noll. Eftersom hästen tydligen är inställd på att springa hade jag jobbat med att gå långsamt.
En övning som vi gör med unghästarna är att gå i långsam, långsam skritt men i jämn takt. De ska i princip koncentrera sig på att flytta ett och ett ben. Nu är ju inte din häst helt ung och därför kan man t ex lägga bommar att skritta över som hjälp att hålla ner farten.
Samma sak i trav. Det ska gå så långsamt att den nästan ska börja skritta, då trycker du fram ett par steg och sedan tillbaka igen.
Man kan även göra detta i galopp men det är svårare och får kanske vänta.
Meningen med detta är att den ska börja fokusera och lägga vikt på bakbenen. Bry dig inte så mycket om formen i början, den kommer när hästen blir stark i bakbenen och ryggen igen. Farten ska regleras med sitsen och vikten, inte i tyglarna. Börjar den rusa i traven - ta ner igen till skritt.
Bakdelsvändningar kan också hjälpa till. Rida "lilla fyrkanten" (= halva banan) där varje hörn blir en 1/4 vänding.
Lycka till!

Det låter som både hon och du har fastnat lite i ridningen. Jag tycker att du skulle kunna prova lite nya saker, jag har själv ganska nyligen börjat ta lektioner i akademisk ridning och känner att både jag och hästen kommer frammåt, inte kanske på samma sätt som tidigare, men långsiktigt tror jag på det. Tror att det skulle kunna vara nåt för dig och din häst, funkar bra på alla sortes hästar, men man ser störst framsteg på just den sortens häst som du har.

Såhär tycker jag att det funkar bäst på min häst, han har lätt för att bli utråkad, men lär sig fort, så varieration kan det nästan inte bli för mkt. av.
måndagar: Träning från marken, när hästen är lösgjord rider jag i skritt frammåt-nedåt. Sedan samma i traven. Ofta varvbyte, Övergångar.
tisdagar: Promenad med nh-tänk.
onsdagar: Lektion.
torsdagar: Vila.
Fredagar: Uteritt, mest skritt, sen trav och tölt ev. galopp. Skänkelvikningar, öppna, fokus på fina övergångar och lösgjordhet, sen ev. samling.
Lördagar: Lektion.
Söndagar: Nåt enkelt, typ löslongering el. kortare promenad el. uteritt.

Hjälper oftast när man har ett litet schema att gå efter, sen att man följer det är en annan sak, men som utgångsmål iaf.

Jag har själv ganska lätt att ställa för mkt krav på mig själv när jag varit borta från ridningen och tappat lite. Bra tips är verkligen att börja från noll. Ta rejäla pass i skogen för att bygga upp kondition och muskler på både häst och ryttare; klättring, galopp/trav/skritt etc.

På banan kan du testa att verkligen släppa tänket "hästen ska gå i form, och det ska funka". Slappna av. Fokusera på att hitta kontakten med hästen, få den nyfiken på vad som ska hända. Rid med jämn kontakt med bettet i båda tyglarna, även på volt, och koncentrera dig på att reglera tempot med enbart sitsen. Håll koll på öronen -lyssnar hästen på dig? Slappnar den av i öronen?
Få den att ändra riktning bara genom din vikt/sits. Få den att gå med små små steg för att sen lätta lite på tyglarna och skänklarna och låta den gå fram ordentligt, utan din inverkan.

Får man igenom det här på rätt sätt kan man få hästen att verkligen slappna av och hitta sin balans, och det är en otrolig känsla att känna att hästen är avslappnad och samtidigt nyfiken på dig. En riktig detox i ridningen. Fråga din tränare så h*n kan hjälpa dig.

Vi har lite samma tänk tror jag, för det är så jag tänker mig att man SKA tänka ;). Ingen stress. Jag klättrar och rider ute några gånger/vecka, tömkör 1 gång i veckan i genomsnitt. Försöker att ha ganska lätt inställning utan för orimliga krav när jag rider, det går alltid så mycket bättre då, men det är svårt :cool:.

Idag var hon dock supermjuk och lösgjord nästan från första stund! (efter att hon galopperat lite på stället vid minsta skänkel haha) Jätteroligt att rida då, även om vi inte gjorde något avancerat. Det lustiga är att det är så olika från gång till gång, vissa dagar går hon som en klocka och andra vill hon inte alls. Men det tyder väl bara på att det är ett levande djur kanske...
Nu provade vi ny sadel idag, och att hon kändes så avslappnad var lovande för den :).

Jag ska fokusera extra på det du skrev imorgon när jag rider, för det är min hjärna och stress/press som ställer till det för oss till stor del!

Jag ska försöka göra ett schema nu för nästa vecka och faktiskt följa det. Jag brukar vara bra på att göra schemat, men sen om jag går efter dem är en annan femma :D.
Men nya tag!

Akademiskt är jag dock lite skeptisk mot, det är ju tävlingsdressyr jag vill hålla på med, är inte det lite olika inriktningar och synsätt?
Jag är ju inte insatt i akademiskt så det är bara min uppfattning, skulle isåfall behöva hitta en bra tränare inom det.

Tack för dina tips! :)

Nej ung kan man inte kalla henne, och egentligen kan hon, och det mkt väl. Men hon är inte så sugen och det är ju en annan femma :D.
Jag har alltid fått lära mig att för att få rätt takt och bärighet behöver jag först ett tempo, att det är enklare att utgå från ett "friskt" (normalt) arbetstempo?
Inte för fort naturligtvis heller. Men jag kan nästan se din övning framför mig, och visst kan jag tänka mig att den hjälper mig att få kontroll över henne och hjälper henne med bakbensaktiviteten.
kanske kan försöka i skritt!

Bommar fungerar väldigt bra och hon blir mer avspänd och lyhörd om man lägger in lite markbommar i arbetet.

Det här med att gå extremt långsamt kan man ju inte hålla på med ett helt ridpass utan en del/delar av det. Men tanken är att hästen ska vänta på signal och den ska trots ett lågt tempo vara beredd att gå framåt när man begär det.
Att gå långsamt och konsentrerat är ju betydligt jobbigare än att rusa på och därför vill gärna hästar som inte är starka än eller inte har balans springa ifrån det jobbiga. Det är det som är min tanke bakom. Din häst är ju inte som en unghäst eftersom hon i grunden kan det du vill att hon ska göra - alltså i huvudet. Efter lång tid utan direkt träning har kroppen tappat i styrka och balans. Min teori är då att hon kanske blir stressad av att vilja men inte kunna, om du förstår vad jag menar. Hon svara då med att försöka springa eller stänga av och tappa intresse. Så korta pass där du kräver hög konsentration och seriöst arbete men inte mer än hon känner att hon klarar, sedan är det nog.

Jag hade jobbat mycket med grunderna. Start/stopp, se till att hon lyssnar på förhållningar och inte går mot handen. Fokusera mycket på takten, hon skall gå i den takt DU vill. Under detta arbete är det bra att släppa tanken på formen, att enbart koncentrera sig på detta.När det funkar kan du gå vidare och har förhoppningsvis en häst som lyssnar bättre samt en häst som inte blir stark/hänger sig i handen. jag tycker det är en bra grund för att hästen så småningom ska bära sig själv i abetet oxo...:) Lycka till!

Jag var själv lite skeptisk till akademiskt innan, men det var ju för att jag inte viste vad det var för nåt. Jag och hästen är fortfarande rätt gröna inom diciplinen och jag kan inte kalla mig för akademisk ryttare, utan rider snarare engelsk ridning med influenser av akademiskt el. nåt sånt. Men jag trodde som du att man inte kan tävla i dressyren när man håller på med akademiskt, men det är helt fel. Däremot är det inte lika vanligt att man tävlar när man rider akademiskt. Det är som två olika vägar fast med samma mål i ridningen.

Tycker absolut att du ska testa det!

Håller absolut med dig! Det är ofta så att det är intresset för att tävla som avtar när man börjar med akademiskt eftersom det är olika fokus. Men visst kan man tävla! Egentligen är ju dressyrprogrammen också ett mått på hur långt man kommit i sin utveckling (som ekipage) - även om det utförs i tävlingsform s a s. Det är många som håller på med AR och klassisk dressyr eller andra kombinationer. En av de saker jag uppskattar inom AR är att man hela tiden går tillbaka till basics.

TS. Jag tycker också att det är värt att testa.

Hur gick det idag då? :)

Det är verkligen skillnad på att rida när man är "i harmoni" själv mot när man har massa mål och press på sig. Mål o planering ska man alltid ha, men det är viktigt att tänka långsiktigt och verkligen lyssna o känna på hur hästen funkar för dagen - för som du sa så kan de ha dåliga dagar precis som vi och då måste man vara lyhörd och rättvis i sin ridning. Sänk kraven ibland helt enkelt.

Bestäm dig för att från den stund du sätter foten i stigbygeln så försvinner allt annat (gräl/läxor/arbete/press etc) och du ska bara fokusera på att få kontakt med din häst och få den att vilja jobba med dig.

Tipsen jag gav tidigare är superbra att ta till en dag då du känner att du - eller hästen - har svårt att riktigt komma till sin rätt i er vanliga ridning. Att då som sagt sänka kraven gör det lättare att vid nästa arbetstillfälle hitta kontakten och arbetsviljan mellan er. :D

Problemet för oss är just grunderna. Det var det även när vi var i bättre form.
När man gör något, skänkelviker, rider öppna, sluta, diagonalsluta, förvänd galopp, osv osv så är hon allra oftast nöjd och fin, bär sig bra och är mjuk och trevlig. Men att bara helt okomplicerat rida rakt fram är ibland jättesvårt :confused::p

Idag gick det sådär kan jag nog konstatera.
Red i hoppsadeln idag och hade från början en pigg och studsig häst, det mjuka lyhörda från igår var som bortblåst :p Ska kolla den här sadeln för säkerhetsskull, tror att hon ev kan behöva ett vidare koppjärn. Men hon har både bra och dåliga dagar i den sadeln annars också.

Som sagt, pigg och springig, ville takta/trava iväg så fort jag försökte ha kontakt med munnen. La en kvart/tjugo minuter på att bara försöka få henne att skritta avslappnat och lyssna. Mjuk men konsekvent, böjde, ställde, gjorde halter och flyttade och tillslut nöjde hon sig och gick jättefint i skritten! Försökte tänka balans och bärighet bara och inte bry mig om huvudet, och då kommer ju eftergiften som den ska automatiskt.
Testade även Sickans övning i skritten, bara en långsida i taget, och tyckte jag fick med mig henne lite bättre :).

Sen när traven kom var det *tjohooo iväg* igen :p.
Där ville hon bara springa fort och gjorde försök att bli stark. Återigen fick jag lägga lång tid på att bara lugna och försöka få henne att finna ro och komma till arbete. Hon känns ju jättenöjd när hon väl är där, men det tror hon inte alls på innan ;). När hon är stark svarar jag genom att vara mjuk, i längsta möjliga mån ta tillbaka henne med sätet och försöka aktivera henne, få hennes hjärna att tänka på annat än *jag vill bara springa fort och vilt* :p. Rätt?

På slutet kändes det iaf okej, hon väntade på mig och bärde sig i balans, mer än så krävde jag inte idag. Galoppen gav vi oss inte på, den blir hon piggast i och jag kände att risken fanns att tålamodet inte höll så då var det lika bra att skippa den. Det ska vara positivt, aight? ;)

Senast ändrad:

Vad kul att det känns ok även om det känns som om man tar många kliv tillbaka. Allt kan inte komma på en gång.
Kanske en bra idé att kolla utrustningen så det inte är den som stressar henne.

Sen när traven kom var det *tjohooo iväg* igen :p.
Där ville hon bara springa fort och gjorde försök att bli stark.

Varmblodet jag rider lyssnade inte alls heller i början. När man skulle sätta igång i trav så låg han på i handen/blev stark samt att det gick ganska fort. Så fort han gjorde detta så saktade jag av till skritt igen, eller gjorde halt. Upprepade detta varje gång, att det inte är ok att rusa, att han måste vänta. Efter ett tag så lärde han sig att lyssna. Nu lyssnar han mycket bättre, men ibland när han är väldigt pigg så försöker ha rusa, men då jobbar jag likadant igen så han lyssnar.

har man en pigg häst med mycket bjudning måste man jobba med det regelbundet, utan undantag...:) Det är iaf något som funkar på min häst...;)

H*n har inte ont i ryggen då?
Om du rider på rakt spår och h*n vill "komma undan", hästen kanske kan "fuska" när du gör öppna/sluta/skänkelvikningar?
prova rida barbacka en dag ?

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Hej! Har börjat rida ett sto på 20 år nyligen, har själv haft islandshästar (för hobbyridning och klubbtävling främst) när jag var i...
Svar
14
· Visningar
2 079
Senast: Novisis
·
Träning Hejsan, jag har precis tagit mig tillbaka i sadeln för gott efter allt för många avbrott. Nu ska jag ta mig tillbaka i alla grunder och...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Karma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama