Hur rider man på stång?

Riley

Trådstartare
Visste inte om jag skulle lägga det här på utrustning eller ridning, så moderator får ha överseende om det blir fel.

Jag har precis börjat rida min häst på pelham ute eftersom hon är het, men jag undrar hur man "egentligen" rider på stång? Vill man ha stöd på stången hela tiden, om än ett mildare stöd än på bridongen? Som jag gör nu så ger jag henne eftergift så fort hon lyssnar på stången, dvs. jag släpper stödet helt på den. Är det rätt?

Det här är första gången någonsin jag rider med två tyglar och på något skarpare än vanligt två/tredelat eller oledat.

Hästen kommer aldrig skolas på kandar eller dylikt och stången använder jag bara som nödbroms, så egentligen spelar det väl ingen roll, men jag känner ändå att jag vill lära in henne "rätt".

Sv: Hur rider man på stång?

Jag tycker att du gör helt och hållet rätt som bara plingar till med stången när du vill påminna din häst om att den ska hålla sig i skinnet. Det är ju det du har valt att ha den till, och genom att göra så riskerar du inte att hästen slutar lyssna på den.

De gånger jag har ridit på pelham så har jag alltid velat haft stöd i "vanliga" bettet, och endast ta i stången när det verkligen behövs =)

Som en nödbroms/extra påminnelse till hästen att den ska bli uppmärksam =)

Tack för svar båda! Då fortsätter jag som jag gör nu, dvs. rider som vanligt på bridongen och låter stången vara helt så länge hon inte blir nonchig. :)

Du gör helt rätt. Precis som när man rider med spö används ju stången i ditt fall som en påminnelse att ta det lugnt. När du rider med spö sitter du ju inte och petar hela tiden utan duttar till när det behövs, samma sak med stången i ditt fall.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
794
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 273
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka