Hur rider man med sätet?

Twirro

Trådstartare
Ja, jag undrar helt enkelt, hur rider man med sätet? Hur arbetar man med hästen. Jag behöver konkreta svar och tips på det tack, då hästen jag rider tydligen går bäst när man rider med säte då hon är inriden med det.. Men lite halvt om halvt lärd som man är så fattar jag ingenting :S Snälla ge förståerliga svar! Tack! :)

Sv: Hur rider man med sätet?

Här har du bra filmer:
Film

Svårt att förklara i övrigt, har du ingen bra instruktör i närheten?
Ägaren till hästen kanske kan visa??

Oftast så innebär det att ryttaren gör med sin kropp det h*n vill att hästen ska göra, och hästen följer med.

Vill du skritta i ett visst tempo/takt, rör dina sittben i en bakåtcyklande rörelse i den takt du vill att hästen ska hålla. Vill du göra halt, stanna upp sittbensrörelsen och "sitt till" lite genom att t.ex. spänna magmusklerna.

Vill du göra en sluta, forma din egen kropp i en sluta genom att föra fram inner höft osv.

Okej! Bra förklarat :) Tack så mkt för hjälpen, nu förstår jag lite bättre iallafall ;D

Ska ta och titta på filmen! Jo, har faktiskt tänkt mig att ta en privatlektion på en närliggande ridskola snart också, och be ridläraren förklara ordentligt om att rida med säte ^^ Hästens ägare anser inte sig själv vara ett proffs på det där, hon säger bara att man ser tydlig skillnad på om någon som arbetar med händerna och någon som arbetar med säte rider henne, så jag tror jag ska försöka med ridläraren! Tack för råd ;)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 456
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 276
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar