Hur rider man in en häst?

K

KalmaM

Har en kompis som ska köpa en häst som ej är inriden, hur går man till väga?

Sv: Hur rider man in en häst?

Sorry, har ingen aning hur det funkar här, tack för hjäpen!

Vad menar du med hela gammal?
Jag har ridit in fyraåringar, femåringar och sjuåringar som inte gjort något innan, det har gått utan problem. Men om man inte har någon plan på hur man ska sköta inridningen och har vart med när skicjkliga människor jobbat sina unghästar så kansker man skulle överväga att köpa en redan inriden häst.

Har en kompis som ska köpa en häst som ej är inriden, hur går man till väga?

Stort sätt vem som helst kan rida i en häst OM man har kunniga männsikor på marken men att utbilda en häst är en annan sak.
Det är så mycket kan bli så fel, så har man inte tillräckligt med erfarenhet och om man inte kan rida ordentligt bör man inte köpa en häst som inte är inriden.
Det behövs tåladmod, kunskap, uppläggnings planaer...dvs massor!

Jag tycker att din kompis ska skaffa en äldre häst och lära sig mer!

Jag är själv på G att köpa bäbis. Har inte jätte mycket erfarenheter men vet på ett ungefär hur jag ska gå till väga. bara man har en "bra hand" med hästar och kan deras signaler så tror jag att det kan funka bra.

om man inte har en minsta aning om hur man ska gå tillväga med att rida in hästen så antingen köper man en inriden häst istället ett så lämnar man iväg hästen till någon som kan för att få det ordentligt gjort. det är lätt att det blir fel om man inte är van.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 043
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Tora
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur